Ilona. Geplaatst: 30 december 2010 Geplaatst: 30 december 2010 Hallo allemaal! mijn konijntje babs wast zichzelf niet, is dit normaal?, hij laat zich wassen door mijn andere konijnen, en wast hun dan ook. Maar sinds deze zomer heeft hij dus hele vieze pootjes, van het buiten rennen enz. We hebben hem ookal een paar keer gewassen, en de alle vuile haartjes zoveelmogelijk weggenipt, maar toch word hij dan steeds weer vies.Ik maak drie keer in de week het hok schoon, en veeg iedere dag de ren aan..Ze krijgen iedere dag vers hooi en voer, en twee keer per dag een verse fles water.Kan het aan het kwaliteit voer liggen? (wat ik niet denk, want we heb er nooit problemen mee gahad..)Hij is verders heel fit, en rent vrolijk rond. dus heb niet echt het iedee dag hij ziek is ofzo.?Weet iemand misschien wat het kan zijn, of kan het ook zijn dat hij gewoon te lui is om zichzelf te wassen?. Groetjes Ilona.
Amatjuh Geplaatst: 30 december 2010 Geplaatst: 30 december 2010 Je konijn is verder goed op gewicht? Het is niet zo dat ze misschien te dik is en zich daardoor niet kan wassen?Zijn de pootjes ook echt nat? Het is niet erg als de pootjes een beetje vuil zijn, soms is het er ingedroogd en krijg je het ook niet meer schoon.Als je de pootjes echt nat zijn moet je misschien een andere bodembedekking gebruiken.
Lauwiejj Geplaatst: 30 december 2010 Geplaatst: 30 december 2010 mijn konijntjes lopen buiten rond, en zeker als het hard geregend heeft of met sneeuw zoals de afgelopen weken zijn hun pootjes ook vaak nat en vies hoewel ze zichzelf wel goed wassen. Zijn het alleen de onderkanten van de pootjes die vies zijn? (Ook zo leuk trouwens als ze met vuile pootjes tegen je schone broek aan gaan staan:he:)
Ilona. Geplaatst: 30 december 2010 Auteur Geplaatst: 30 december 2010 (aangepast) Nee, mijn konijntje is niet te dik..Maar het zijn niet alleen de onderkant van de pootjes, ook wat meer naar boven, maar hij heeft geen last van diaree ofzo..Maar z'n staartje is ok een grote klit, alleen ik durf het niet goed weg te knippen omdat ik bang ben om hem pijn te doen,.. alleen hij laat geen andere mensen aan zich zitten, dan gaat ie heel hard trappen en grommen. Dus dan kan ook niet iemand het doen die dat wel weet en durft.Natuurlijk snap ik ook wel dat de pootjes een beetje vies mogen worden, maar dit word steeds erger, en kan hem ook niet elke keer wassen, omdat het nu zo koud is enz. Haha, wel leuk als ze zo tegen je op gaan staan! 30 december 2010 aangepast door Ilona.
Amatjuh Geplaatst: 30 december 2010 Geplaatst: 30 december 2010 Welke bodembedekking gebruik je?Als er klitten zijn moeten die wel verwijderd worden, dit kun je ook door de DA laten doen.
Ilona. Geplaatst: 30 december 2010 Auteur Geplaatst: 30 december 2010 Dat ligt eraan, op het moment zaagsel, maar gebruik ook wel eens korrels..
Amatjuh Geplaatst: 30 december 2010 Geplaatst: 30 december 2010 Zaagsel is sowieso niet goed voor welke dieren dan ook. Het is stoffig en gemaakt van dennenhout, wat op lange termijn giftig is.Zaagsel absorbeert ook niet geweldig. Ik zou eens wat anders proberen als ik jou was. Bijvoorbeeld aubiose, russelbedding of vlas.
Joseeke Geplaatst: 30 december 2010 Geplaatst: 30 december 2010 Is mijn kontje ook nat?Zijn alleen zijn achterpootjes smerig of ook de voorpootjes?Hoe ziet zijn neusje eruit? Is deze schoon & droog?Jouw verhaal doet me denken aan een blaasprobleem, E.Cuniculi of mss Pasteurella (als ook zijn voorpootjes & neusje smerig zijn)...
Ilona. Geplaatst: 30 december 2010 Auteur Geplaatst: 30 december 2010 Nee, zijn kontje is niet nat, en zijn voorpootjes zijn niet vies, zijn neusje is schoon en droog..
Joseeke Geplaatst: 30 december 2010 Geplaatst: 30 december 2010 Dan kan het door de bodembedekking komen, maar vanuit de pc is het lastig inschatten.Mijn Zazou had ook ineens constant vieze pootjes. Bij hem waren het vooral de achterpootjes.In het begin, dacht ik, dat het door een vieze ondergrond kwam totdat hij ineens mager daarbij begon te worden.Hij bleek een calciumprobleem & E.Cuniculi te hebben. Als je het niet vertrouwd kun je het beste even een bezoekje aan de dierenarts brengen.
Ilona. Geplaatst: 31 december 2010 Auteur Geplaatst: 31 december 2010 o, oke.. Ja, ik heb vamiddag al meteen andere bodembedekker in de hokken gedaan:P, maar das inderdaad lastig omdat vanuit je pc in te schatten.Maar ik dacht, misschien heeft iemand hetzelfde probleem gehad, of iets wat er op lijkt.Maar hij heeft ook alleen maar vieze achterpootjes, en verder helemaal niets, eet goed, drinkt goed, is vrolijk enz. dus daarom ben ik ook nog niet eerder naar de dierenarts gegaan, omdat we dachten dat hij gewoon lui was:$
Joseeke Geplaatst: 31 december 2010 Geplaatst: 31 december 2010 Haha, kan Maar konijnen zijn eigenlijk ontzettend schoon op zichzelf.Met een urineprobleem kunnen konijnen evengoed normaal eten, drinken & keutelen. Ze hoeven er verder niet ziek van te zijn.Hebben je andere konijnen ook smerige pootjes?
Joseeke Geplaatst: 31 december 2010 Geplaatst: 31 december 2010 Als de bodembedekking de oorzaak zou moeten zijn, dan zouden de andere konijnen dit ook moeten hebben, denk ik.
Aanbevolen berichten