Ga naar inhoud

Konijn heeft ineens 2 hangoren (ipv 1) en is rustiger

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden 2 konijnen in huis, Max (m) en Nijn (v). Ze zijn beiden nu ongeveer 1 jaar oud. Max heeft 1 hangoor en 1 rechtopstaand oor en is een actief en ondeugend konijn. Hij houdt ervan om lekker rond te rennen en springen. Afgelopen zondag de 26e heeft hij de halve dag los gelopen en heb ik hem voor ons bezoek weer in z'n kooi gelaten. Een aantal uurtjes later zijn we bij hem gaan kijken en was zijn rechtopstaande oor ineens gaan hangen. Hij leek ook wat rustiger te zijn dan normaal. Ik ben hem goed in de gaten gaan houden en eten, drinken en keutelen doet hij gewoon normaal. Soms staat zn oor ook weer rechtop, maar de helft van de tijd hangt het. Het oor heeft een normale temperatuur en hij krabt er niet aan / schudt niet met zn kop.

Ik zit nu te dubben of ik met Max naar de DA moet of niet. Het enige wat ik constateer is dat zijn oor soms hangt en dat hij wat rustiger / minder ondernemend is. Is dit een reden om langs te gaan of kan zijn gedrag gewoon tijdelijk zijn veranderd door iets? Er kon niemand verder bij ze dus het lijkt me ook niet dat hij ergens door is geschrokken of getraumatiseerd in die paar uur. Hieronder nog een foto'tje van hoe hij er eerst uitzag.

Ben benieuwd of iemand anders dezelfde ervaring heeft en me gerust kan stellen.

Jennifer

http://picasaweb.google.com/lh/photo/Vb1DlIoLn963wO1bP71LVwdlSQWJmxvUhNKgZiQIv5c?feat=directlink

Geplaatst:
Hij lijkt dan juist meer ontspannen, reden dat het oor meer hangt.

Dus een actief konijn is niet per se een gelukkig konijn? Doordat hij slomer is en oor nu hangt lijkt hij minder happy. Ik ga ook maar even met de vorige eigenaresse checken of dit gedrag haar bekend voor komt.

Geplaatst:
Hier nog een topic over een oor dat is gaan hangen: http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/40552-oor-laten-hangen.html

Het slomere gedrag kan met de winter te maken hebben. Mijn binnenkonijnen zijn een stuk rustiger in de winter. Nu zijn de mijne ook al wat ouder, maar ik denk dat het ook voor jongere konijnen op kan gaan, net als voor veel mensen.

Ik had idd al een beetje gezocht maar kon geen topics vinden waarin het oor in verband werd gebracht met slomer gedrag. Het is bij Max ook van 't 1 op 't andere moment gegaan, 's middags was ie nog ondeugend en actief en 's avonds hing het oor en sindsdien is ie sloom en hangt veel in de kooi.

Geplaatst:

Mijn Nina is een konijn met 2 sta-oortjes.

Zodra ze in de vervoersbox moet krijgt ze ineens 2 hangoren. Regelmatig heeft ze ook 1 hangoortje.

Haar moeder was een hangoor, dus zeer waarschijnlijk zal het daar ook iets mee te maken hebben.

Bij jouw Max kan dit mss ook zo zijn.

Konijnen in relaxte toestand kunnen idd ook de oortjes laten hangen.

Zelfs bij konijnen met echte sta-oortjes, kunnen de oortjes iets verder uit een hebben staan tijdens het loungen bijv.

Een actief konijn hoeft niet persé gelukkiger te zijn.

Bijv. een konijn wat net van omgeving is veranderd, gaat meestal de eerste paar uur/dagen op verkenning uit.

Hierdoor zie je ze regelmatig op en neer hupsen. Van ieder vreemd geluid kunnen ze schrikken, waardoor ze ineens opspringen.

Vaak voel je dit zelf ook heel goed aan :)

Als jouw Max verder geen rare symptomen heeft en verder normaal eet, drinkt & keutelt, zou ik me niet zoveel zorgen maken.

Maar als je het echt niet vertrouwd kun je natuurlijk altijd even een bezoekje brengen aan de dierenarts voor de zekerheid :)

Geplaatst:

Max is sinds afgelopen weekend weer ineens 'de oude' . Rennen, springen....geen idee wat er nou aan de hand was. Het oortje hangt nu misschien 20% van de tijd. Ik maak me in elk geval geen zorgen meer :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .