roomie Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 (aangepast) zoals sommige zullen weten zit ik met een ernstig ziek konijntje, wat het niet gaat redden,maarja ik wil toch natuurlijk zoveel mogelijk doen,ze heeft hoogstwaarschijnlijk nierfalen en verschillende tumoren in haar buik, ze is ook erg veel afgevallen in een korte periode, zie 1.5 week amanda (amatjuh) helpt mij erg goed(bij deze super bedankt), zij had het ook over brinta om haar toch wat dikker te maken,en stelde voor om er een topic over te openen.ze is zo mager, en laat ik maandag weg gaan tot donderdan, en kan ik niet bij haar zijn (mijn ouders zorgen voor haar, en mocht het verslechteren bellen ze mij meteen).dus wil haar ook aansterken dus wat denken jullie, is het een goed idee om haar brinta te geven, en hoe moet ik dat doen?ze weegt ongeveer nog maar 1.8 kilo, ben bang dat het nog minder is, maar durf haar nu niet te wegen, en het is donker dus kan het gewicht ook niet af lezen. liefs romy 22 december 2010 aangepast door roomie
NafNaf Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 Brinta lijkt me niet zo'n goed idee, dit is (denk ik) gewone havermout waar de velletjes dus nog bij zitten. Wij hebben een soort 7 granenpap, dit is volledig vermalen tot een soort "korrelstructuur" dit lijkt me beter. Ook gedroogd witbrood is geschikt.
roomie Geplaatst: 22 december 2010 Auteur Geplaatst: 22 december 2010 maar het wordt hier vaak als tip gegeven,en ook bij konijnenopvang binkies, dar heeft het een konijn erg aangesterkt
NafNaf Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 Oh, dan hou ik je niets tegen Zal anders zometeen even gaan kijken wat de naam van dat spul hier is
Amatjuh Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/34419-aankomen-tips-alsjeblieft.html
ZaZa Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 Al overwogen om critical care te geven ? Wat gaven wij ons konijn destijds...even denken hoor..banaan, aardappel, macaroni, brood..Klinkt hƩƩl ongezond, in normale gevallen zal dat het ook geweest zijn, maar ze moest aankomen om een operatie aan te kunnen en kreeg er geen darmproblemen van.Ze at sowieso heel weinig.. Veel heeft het trouwens niet geholpen, die operatie kwam er niet, ze ging dood.. En het is 3 jaar geleden, dus wellicht zijn ook de voedinginzichten nog meer aangescherpt..Ik ga je dus ook niets aanraden..
Amatjuh Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 Brood en banaan kan toch niet zo veel kwaad?
zwarte panter Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 Mijn mening over Brinta is niet geven.Er zijn veel meer verantwoorde manieren om je konijn op een gezonde manier iets dikker te krijgen. Hier zal ik zo even op terugkomen, maar ik wil eerst even kort proberen uit te leggen waarom ik geen Brinta zou geven.Brinta is puur tarwemeel (met enkel zout als toevoeging...daar ga ik even niet op in).Tarwe voor een konijn in erg kleine mate zoals af en toe een tarwe aar is okƩ, maar grote hoeveelheden tarwe is niet gezond voor konijnen.Tarwe bevat erg veel zetmeel, meer zetmeel dan het darmstelsel van een konijn aankan.Grote hoeveelheden zetmeel hebben een erg negatieve invloed op het gastro intestinale systeem bij konijnen.Hoewel een deel van het zetmeel de dunne darm van het konijn zonder problemen zal passeren, zal de meerderheid tot het caecum (blinde darm) gaan. Hier voed het kwaadaardige bacteriƫn die toxines produceren en je konijn erg ziek kunnen maken. In tegenstelling tot vezels, die de gisting voorkomen, zal zetmeel leiden tot gistingsprocessen in de blinde darm. Dit kan leiden tot een overgroei van slechte bacteriƫn en stasis.Door bovenstaande is het dus niet erg gezond om je konijn brinta te gaan voeren.Het kan dus leiden tot ernstige darmproblemen en dat heb je bij een konijn dat al te licht is, zeker niet nodig.Ik wil me graag bij ZaZa aansluiten ivm de critical care. Dit was idd ook het eerste dat ik je zou willen aanraden. Het is een dwangvoer (poeder op te lossen met water) dat je naast de gewone voeding kan geven en dat als resultaat heeft dat konijnen makkelijker en sneller terug wat op gewicht komen.Ook zou je SS kunnen geven (als je dit nog niet geeft) als extraatje. Zelfs die van jonge konijnen zou je mogen geven, hier komen ze meestal nog net iets sneller van bij gezien de samenstelling.Daarnaast kan je haar natuurlijk wat meer dikmakertjes geven zoals appel en wortel.Succes!
roomie Geplaatst: 22 december 2010 Auteur Geplaatst: 22 december 2010 hmm zaza dat klinkt heel ongezond ja, het is niet voor een operatie het is gewoon tja voor mijn gevoel. en zwarte panter duidelijke uitleg dankje, heb het al wel gegeven een beetje, ze at er eerst wat van en toen wat bolletjes van mijn vinger, maar nu hoeft ze niet meer.dat wordt banaan halen nou dat zal ze erg vinden joh..... en leg alvast een boterhammetje eruit, had ze vandaag ook al een stukje gehad
ZaZa Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 Is aardappel niet dodelijk?Destijds ging de kennis nog niet verder dan dat gekookte aardappel niet dodelijk was...
roomie Geplaatst: 22 december 2010 Auteur Geplaatst: 22 december 2010 ik weet nog toen ik 5 was 11 jaar terug dus, gingen we naar het wandelbos, en daar zat een kinderboerderij met konijnen en varkens en weet ik het, die konijnen zitten er trouwens wel goed bij, meerdere bij elkaar, maar geen nestjes maargoeden toen gaven we die ook altijd aardappelschillen etc. heb mijn eigenste nijnen dat nog nooit gegeven
Lianne22 Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 ik weet ook niet beter dan dat vroeger de konijnen bij ons aardappel kregen.. maarja dat was vroeger..verder kan ik je niet veel tips geven dat laat ik aan de experts hier over..banaan vinden ze hier trouwens geweldig!
brigit Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 boven geschreven dwangvoer heb ik ook eens aan mijn konijn gegeven.en daarnaast gaf ik olvarite babypotjes 4maanden (niet een hogere leeftijd) en alleen de wortel potjesdat gaf ik dan met een theelepeltje, en dan slobberde hij het eraf(ik heb dit 3 dagen gegeven) * over dat potje olvarite lopen de meningen uit 1 de 1 vindt dat het wel kan de ander weer niet ik heb er toen voor gekozen om het wel te geven. Hij was ook erg ziek/geweest en ik was allang blij dat ik de dwangvoer en de olvarite erin kreeg. (hij is nu 6,5 jaar)
Martje Geplaatst: 22 december 2010 Geplaatst: 22 december 2010 Ik heb ook standaard olvarit in huis. dat vinden de meeste konijnen wel lekker, dus als er niks anders in wil, dan dat maar.verder inderdaad critical care, (kun je als het goed is gewoon bij de DA halen)banaan, appel, stukjes brood enz... En wil je natuurlijk heel veel sterkte wensen!!!!
roomie Geplaatst: 22 december 2010 Auteur Geplaatst: 22 december 2010 het probleem is niet dat ze niet eet, o jawel hoor de andijvie hooi en biks laat ze niet staan. echt puur om haar dikker te maken
Martje Geplaatst: 23 december 2010 Geplaatst: 23 december 2010 ja, dat had ik wel begrepen Mijn reactie was meer op het stukje van Brigit. Hoe gaat het nu met haar? lekker aan het volproppen?
roomie Geplaatst: 23 december 2010 Auteur Geplaatst: 23 december 2010 haha ja doe me best, toch nog wat brinta gegeven, en wat brood, en andijvie, ga morgen wat kruiden halen ,ow ze heeft ook 1/3 banaan op. mijn vader zei net nog tegen mijn moeder, jaa toch zul je niet zeggen dat ze ziek is , als je ziet hoeveel ze eet. maar ow ow ow ze is zoo dun echt verschrikkelijk, ik kan het gewoon helemaal indrukken tussen haar schouder en ribben bah verschrikkelijk. dankjewel;)
Boseetje Geplaatst: 24 december 2010 Geplaatst: 24 december 2010 gossie zeg, ik zou ook zeggen.... wortel olvarit, zou ik mijn konijn niet geven door de gevolgen op lange termijn.... maar het is dikmakend...
Lonka Geplaatst: 24 december 2010 Geplaatst: 24 december 2010 (aangepast) misschien niet het meest gezonde of volledige voer... supreme selective junior. Vaak is voer voor jonge dieren ook bedoeld om de groei te bevorderen, in dit geval misschien ook gewicht? En eventueel mengen met een opfok korrel?voor de darmen in beweging houden kan biogarde ook helpen, daar zitten bacterien in, die de darmen stimuleren. niet te veel van geven... en echt biogarde, geen yoghurt/kwark oid.. Je kunt natuurlijk ook proberen om gewoon critical care erbij te geven, naast al het gewone eten.Die van mij zijn ook dol op de fruitchips (gedroogde appel, ananas, stervrucht, banaan) van de reformzaak Bij mij eten ze 10 zaden beschuit van bolletje ook erg graag. En als ze zoveel eet zonder aankomen... heeft ze geen problemen met de alvleesklier? oftewel... insuline tekort? of misschien (lint)worm? 24 december 2010 aangepast door Lonka
kaatje-kim Geplaatst: 25 december 2010 Geplaatst: 25 december 2010 Lonka: zoals ik gelezen heb in het eerste bericht in dit topic, zit het konijn vol met tumoren.Die tumoren vreten ontzettend veel energie weg, waardoor het konijn zoveel afvalt (dat lijkt mij tenminste een logische verklaring). Bij dit konijn is het volgens mij ook wachten tot ze niet meer verder kan, tot de tumoren het gaan winnen dus.Ik geef mijn konijnen hier af en toe ook een rozijntje als tussendoortje, schijnt ook een dikmaker te zijn.
roomie Geplaatst: 25 december 2010 Auteur Geplaatst: 25 december 2010 ja waarschijnlijk tumoren en nierfalen, rozijnen hoeft ze niet... der brinta eet ze redelijk,heb net weer brood op de verwarming gelegd, kan dan afkoelen en dan is het oud,en ze krijgt dille is goed voor kankerenzymen vertelde amatjuh.en banaan, dus probeer der lekker dik te krijgen, lukt alleen niet, maar ze is nog wel beweegelijk, en jip zorgt goed voor haar:D hij likt haar de hele dag zo lief.
Gast Geplaatst: 25 december 2010 Geplaatst: 25 december 2010 Nierfalen op zich zorgen er al voor dat een konijn kan afvallen, laat staan als ze ook nog eens tumoren heeft. Ik zou toch ook SS Junior erbij halen en/of Critical Care. Ik heb ook de tip gehad/gelezen om groene erwten te geven (acht uur laten weken in water, let op dat je geen spliterwten neemt!), als het konijn echt een laag gewicht krijgt. Maar ik zou zeker SS Junior en Critical Care overwegen!
Aanbevolen berichten