Soon Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 (aangepast) Een van mijn nijnen of beide hebben soms van die dikke witte plasjes. Ik dacht dat dat kon voorkomen maar nu lees ik net ergens (weet alleen niet meer waar:p) dat het door een teveel aan calcium kan komen. En dat het dieeet dan aangepast moet worden. Klopt dit, wat kan er gebeuren als ze teveel calcium binnen krijgen en waar kunnen ze een verhoogd calcium door krijgen?Ze krijgen hier dagelijks SS, 400 Gr. Groen en hooi (ze eten alleen kruidenhooi met paardebloem iets anders raken ze niet aan, beeeeetje verwend :mdr:) 21 december 2010 aangepast door Soon
Saskia V Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 Volgens mij is het meer dat als ze continue dikke plasjes hebben ze te veel calcium binnen krijgen... Ik zie hier ook witte plasjes, klein rond en dikker dan de normale maar eigenlijk is het 90% van de tijd gewone grote doorzichtige plekken... misschien heeft het ook iets te maken met de geconcentreerd heid van de urie? Zo van, een dagje wat minder drinken --> dikke witte plas?
Soon Geplaatst: 21 december 2010 Auteur Geplaatst: 21 december 2010 Oké hier denk ik 50% van de tijd dik en wit. Er zitten nu ook witte plekken op de tegels, die ik moeilijk schoon krijg.
NafNaf Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 Dan heb je idd een teveel aan calcium. Ik lees wel net dat groene blaadjes (en voornamelijk spinazie) een grote bron van calcium zijn?
Amatjuh Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 En paardenbloem bevat ook veel calcium.Verder bevat boerenkool, broccoli, gedroogde peterselie en spinazie veel calcium.
NafNaf Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 waren er geen calciumafbrekende medicijnen? Ik dacht van wel... had het ergens gezien??
Amatjuh Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 Geen idee.Maar of je konijn daadwerkelijk te veel calcium in de urine heeft kun je heel simpel laten testen bij de DA. Te veel calcium kan leiden tot blaaszand en blaasgruis en ook blaasontsteking.
wupsie Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 prut, raak een verkeerde knop aan heel mn verhaal weg... nog maar een keer dan:bij de dingen die amatjuh hierboven noemt zou je constant de witte plasjes meoten hebben dacht ik. dus ik zou niet per direct naar de DA rennen. Wel kun je kijken naar de voedingWelke andere hooi heb je al geprobeerd? Hooi van de boer? verschillende merken? verschillend ogend hooi? (dikke sprieten, dunne sprieten, groen, gelig)En heb je thimoty hooi al eens geprobeerd? de meeste konijnen zijn hier helemaal wild van. hier laten ze er geen kruimel van liggen.ook is de verhouding fosfor en calcium heel mooi (goed voor de opaname van calcium en dus goed voor de blaas) in de thimoty hooi en bevat het meer vezels (goed voor de tandjes en de darmpjes)
Amatjuh Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 Je hoeft ook niet naar de DA te rennen, maar ik zou het wel een keer laten na kijken als je echt zo vaak van die witte plasjes vind.Te weinig calcium is ook niet goed, dus als je nu drastisch gaat verminderen terwijl het niet nodig is krijg je weer andere problemen. Ik zou het laten na kijken, dan weet wat of er te veel calcium in zit of niet.
wupsie Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 nou op het moment dat ze witte plasjes hebben hebben ze dus teveel calcium binnen gekregen. en je moet wel heel hard je best doen om te weinig calcium te voeren. ik ben zelf ook bezig geweest met een calcium arm dieet. dat kwam neer op amper SS brokken, geen kruiden en alleen zeer calcium arme groente en nog zat ik boven de dagelijkse behoefte. dus te weinig calcium valt wel mee. Bij max was met name de grote hoeveelheid kruiden die hij kreeg op dat moment vanwege haakjes (was het enige wat hij nog wel wilde eten) het probleem. vind nu nooit meer dikke plasjes
Boseetje Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 begrijp ik het goed en is boerenkool niet super goed voor ze?>
Stéphanie87 Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 Ik heb met een lijstje van Dollie eens uitgerekend dat als je afgewogen ss geeft en een grote portie groente dat je dan niet over maximale hoeveelheid calcium per dag heen komt. Dit is gerekend per kg konijn en kwam netjes uit voor al mijn konijnen. Voor ene normale hoeveelheid calcium in het voer hoef je dus niet heel erg te letten op voer als je ss geeft. Ik heb toen ook uitgerekend dat als je voer geeft met 1% calcium (wat als max wordt aangegeven) dat je dan eigenlijk met alleen het voer al over of tegen de dagelijkse maximale hoeveelheid calcium zit. Wat dus eigenlijk betekent dat 1% calcium in voer al te veel is.Plasjes kunnen best wel wit en vooral ook dik zijn zonder dat er iets aan de hand is. Witte afzetting op de tegels als de plas opgedroogd is zie je altijd. Het bijt erg uit op tegels.Fluffie heeft bij mij witte tandpasta-achtige smurrie in de urine gehad. Dat was wel een teken dat er iets niet goed zat. Haar urine is getest en het bleek een blaasontsteking. Ook had ze iets van kristalletjes in de urine, maar nog niks om je zorgen om te maken. Ze zat toen net twee weken op gewone biks met 1% calcium. Dat was wel schrikken dat het zo snel ging bij haar. ik ben toen meteen weer teruggegaan op ss. Ze heeft na de behandeling nooit meer last gehad.Maak anders eens een foto van de plasjes.
Amatjuh Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 nou op het moment dat ze witte plasjes hebben hebben ze dus teveel calcium binnen gekregen. en je moet wel heel hard je best doen om te weinig calcium te voeren. ik ben zelf ook bezig geweest met een calcium arm dieet. dat kwam neer op amper SS brokken, geen kruiden en alleen zeer calcium arme groente en nog zat ik boven de dagelijkse behoefte. dus te weinig calcium valt wel mee. Bij max was met name de grote hoeveelheid kruiden die hij kreeg op dat moment vanwege haakjes (was het enige wat hij nog wel wilde eten) het probleem. vind nu nooit meer dikke plasjes Nou ik heb dit zelf namelijk ook ooit berekend en ik moet heel hard mijn best doen om genoeg calcium te geven. De meeste calcium komt vaak uit de biks. En hier krijgen ze maar 15 gr BBT per koppel (1 eetlepel). Het maakt wel uit wat voor soort biks je geeft en hoeveel, maar het kan wel degelijk dat je te weinig geeft.
Amatjuh Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 begrijp ik het goed en is boerenkool niet super goed voor ze?> Er wordt niet gezegd dat het niet goed is, maar dat het veel calcium bevat. Als je een variabele groenteschotel aanbied kan het geen kwaad. Als je biks geeft met een hoog calciumgehalte moet je wel wat meer opletten met calciumrijke groenten (of je biks veranderen )
Soon Geplaatst: 21 december 2010 Auteur Geplaatst: 21 december 2010 (aangepast) Wupsie, ik heb echt alle hooi al geprobeerd geloof ik, timothy raken ze ook niet aan, van de boer heel klein beetje, heb het overal vandaan gehaald maar telkens kon de zak de kliko in.... Nu heb ik bergweidehooi met extra paardebloem en daar vallen ze echt op aan haha (moet er wel 15 min voor rijden...) de normale bergweidehooi heb ik ook geprobeerd maar ook daar halen ze hun neus voor op, ook als ik het langer dan n paar dagen probeer, eigewijze beesten hihi. Hooi wissel gaat 'm dus niet worden.Bedankt voor jullie nuttige informatie! Ik ga morgen de dierenarts n's bellen of ik wat urine kan opvangen en kan inzenden dan weet ik het maar zeker, ik ga ook wat minderen met boerenkool (zijn ze verzot op) en broccolli.Zal ook eens n foto maken van zo'n plasje.Hoe merk je trouwens een blaasontsteking of blaaszand bij een konijn? 21 december 2010 aangepast door Soon Stomme spelfouten
Boseetje Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 Ik gebruik SS en ze krijgen daarnaast 2 x per dag groente: een bankje (das ongeveer je handen vol) met andijvie, boerenkool, witlof... Dit vinden ze lekker en andere groente laten ze staan... behalve wortel maar dat krijgen ze alleen savonds 1 klein schijfje...
Stéphanie87 Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 Wupsie, ik heb echt alle hooi al geprobeerd geloof ik, timothy raken ze ook niet aan, van de boer heel klein beetje, heb het overal vandaan gehaald maar telkens kon de zak de kliko in.... Nu heb ik bergweidehooi met extra paardebloem en daar vallen ze echt op aan haha (moet er wel 15 min voor rijden...) de normale bergweidehooi heb ik ook geprobeerd maar ook daar halen ze hun neus voor op, ook als ik het langer dan n paar dagen probeer, eigewijze beesten hihi. Hooi wissel gaat 'm dus niet worden.Bedankt voor jullie nuttige informatie! Ik ga morgen de dierenarts n's bellen of ik wat urine kan opvangen en kan inzenden dan weet ik het maar zeker, ik ga ook wat minderen met boerenkool (zijn ze verzot op) en broccolli.Zal ook eens n foto maken van zo'n plasje.Hoe merk je trouwens een blaasontsteking of blaaszand bij een konijn? Blaasontsteking kan de dierenarts zien door bloed en eiwit in de urine. Dat doen ze met zo'n teststrip. Vaak doet het plassen ook pijn bij het konijn en zie je dat ze moeten persen om te plassen. Het kan ook zijn dat de plasjes kleiner zij en vaker komen net als bij mensen. Dat zag je bij Fluffie allemaal niet. Blaaszand zie je in het begin niks van. De dierenarts kan testen of er kristallen in de urine zitten. Later gaat de blaas van een konijn steeds voller zitten met zand. Dat er kan er volgens mij ook met plassen een beetje uit komen. Het is heel pijnlijk voor ene konijn als het een volle blaas heeft met blaaszand. Als het heel erg is moet het operatief geleegd worden.Maar ik denk niet dat het bij jou zo ver is. Als je verder nog niks merkt. Goed dat je even de plas gaat laten controleren bij de dierenarts.
zwarte panter Geplaatst: 21 december 2010 Geplaatst: 21 december 2010 Dan heb je idd een teveel aan calcium. Ik lees wel net dat groene blaadjes (en voornamelijk spinazie) een grote bron van calcium zijn?Ik vind het wel straf dat jij dit zo vanop een afstand kan vaststellen... waren er geen calciumafbrekende medicijnen? Ik dacht van wel... had het ergens gezien??Calciumafbrekende medicijnen...Punt één heb ik hier nog nooit van gehoord, punt 2 zou je ze niet eens kunnen gebruiken aangezien een konijn natuurlijk ook nog wel een calciumbehoefte heeft.Verder sluit ik me aan bij Amatjuh.Ik zou idd ook wat urine opvangen en door je DA laten testen en met je DA bespreken.Voeding zomaar veranderen zou ik ook niet doen. Gedroogde paardenbloem bevat idd een redelijk hoog percentage calcium, maar als dit gewoon in het hooi zit, is het oké. De hoeveelheid gedroogd paardenbloem in hooi is zo miniem, dat dit in principe geen problemen mag geven.
Aanbevolen berichten