Ga naar inhoud

Floortje heeft verstopping, gas of iets anders?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo BB´ers!

Floortje mijn konijn wil sinds vandaag niet meer eten en drinken. Haar buikje is ook iets harder dan normaal en ze is een stuk rustiger dan anders. Allemaal tipische dingen van een ziek konijn natuurlijk.

Ik ga vanavond, als mijn vader thuis is met de auto, naar de DA. Toch wil ik alvast van te voren informatie vragen aan jullie, met jullie mening over dit. (ik kan helaas niet eerder naar de DA omdat we nu geen auto hebben en ik anders 45 minuten moet fietsen met een ziek konijn achterop.)

Ik heb net haar buikje geprobeerd te masseren en dan graaft ze wel in de handdoek (ze stond op een handdoek) en dan gaat ze liggen en dan 2 tellen later gaat ze weer graven en liggen enz. Wat kan ik nu doen als ze een verstopping of gas heeft?

Groetjes Margot

Geplaatst:

Als het gas is zou je infacol kunnen geven, dit kun je bij de drogist kopen.

Als het verstopping is moet je laxeermiddelen geven, die heb je denk ik niet in huis?

Maar het best is om niet zelf te gaan dokteren, maar wachten op de DA. Tot die tijd is het belangrijk dat je je konijn warm houd.

En proberen of ze toch iets wil eten, groenten die ze lekker vind voor de neus houden en een beetje ermee pesten.

Geplaatst:

Ik zou haar warm houden (binnen) konijnen met gas raken snel onderkoeld. Ik zou haar proberen te verleiden met eten en drinken maar niet gaan dwingen. Het kan zijn dat het daar alleen maar erger van wordt. Wanneer heeft ze voor het laatst gegeten?

Geplaatst:

Bedankt voor alle reacties!

Ik kon niet wachten tot vanavond en heb er alles op alles gezet en ga zo naar de DA! Mijn buurman is zo lief om me te brengen!

Ik houd jullie op de hoogte!

Geplaatst:

Medisch dossier zegt:

Gasbuik of trommelzucht:

Harde buik, minder eetlust of plotseling stoppen, abnormaal rustig, dichtgeknepen ogen,

- Warmte: een konijn met gas zal uiteindelijk altijd af gaan koelen. Buitenkonijnen moeten dus altijd meteen naar binnen

en met kruikjes in een handdoek worden omwikkeld. De normale temperatuur hoort tussen de 38.5 en de 40 °C. te liggen.

Onder de 37.5 °C is er echt sprake van onderkoeling.

- Buikmassage: met de vingertoppen voorzichtig masseren van de buik. Het zet de darmen aan tot beweging en zorgt

voor verlichting van de pijn.

- Eten: het konijn moet gedwangvoerd worden, het voer stimuleert de darmen en het gas. Elke 2 uur moet er een paar

ml met een spuitje in de bek gegeven worden tot het konijn zelf weer wil eten.

- Medicatie: Vaak zal er darm- en maagstimulerende medicatie gegeven worden. Op de praktijk door middel van

injecties daarna in de vorm van speciale druppels voor konijnen in de bek. Ook geven we pijnstilling, als het konijn

namelijk minder buikpijn heeft zal het eerder weer zelf gaan eten.

- Gas afvoerende medicatie: er zijn humane medicijnen die gas sneller afvoeren. Deze zijn ook veilig bij het konijn te

geven en kunnen zo een positieve invloed hebben.

fataal na 24uur zonder behandeling, bij ernstige gevallen een dierenarts raadplegen.

haarbal of verstopping

plotseling stoppen of minder eten, geen/kleinere keutels, soms lusteloos, dichtgeknepen ogen

Opgelet! een konijn met een haarbal kan levendig blijven!!

-Rehydratie: O.R. ACE Oral rehydration salts. Dit mengen met water en in een spuitje doen zonder naald en dan in het bekje van het konijn spuiten.

-Dwangvoeren: Fijngemaakte biks met water of gepureerde groenten in een spuitje zonder naald in het bekje spuiten, eventueel zelf laten oplikken van een schaaltje als dit nog mogenlijk is.

-Prepulsid om de darmen te stimuleren

Geen antibiotica geven, laxerende middelen alleen als het echt nodig is.

Geplaatst:

heb je (konijnveilige) pijnstillers in huis? Dan kan je die alvast geven.

Ik zorg ook altijd dat ik dat poeder heb dat helpt bij verstoppingen (verse ananas werkt ook) een equate tegen gasbuik.

Maar dat zal je op dit moment waarschijnlijk niet hebben, toch raad ik je aan dit alvast te bestellen, zodat als dit weer gebeurd je nog sneller kan ingrijpen. Het heeft mijn konijn al drie keer het leven gered (hij heeft het niet zo vaak hoor, maar hij is al 8)

Geplaatst:

Nou ik ben sinds een uur terug van de DA, hier komt het verhaal :P

Floortje was op de heen weg nog redelijk actief en ik begon ook al een beetje te twijfelen aan me zelf. Had ik het dan toch verbeeld dat ze ziek is? Daar aangekomen waren we meteen aan de beurt en Floortje werd met de hand eerst onderzocht. De DA vond haar nog redelijk actief maar voelde toch een wat opgezet buikje. Ze ging luisteren met een stetoscoop (sorry voor de verkeerde spelling :$) helaas hoorde ze totaal geen geluid meer. De darmen lagen stil! Ze ging nog even naar de tandjes kijken, ze zag dat ze wat haakjes had gelukkig nog niet zo erg dat haar mond was beschadigd maar hier heeft ze natuurlijk wel last van. Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak van het niet eten, gas, en stil liggende darmen. De haakjes konden nu niet gelijk worden weggehaald omdat ze nu te zwak is. Volgende week als, hopelijk, alles weer achter de rug is word ze aan de haakjes geholpen (onder narcose). De DA zei dat het goed was dat ik meteen was gekomen omdat ze gisteren dus nog gewoon normaal was.

Ze heeft als medicijnen gekregen:

- carprofen drops (pijnstilling)

- cisaral drops (darm stimulerend)

- dwangvoer (niet echt een medicijn maar toch)

Nu moet ik ieder à om het uur haar dwang voeren, 3 keer per dag de cisaral en 2 keer per dag carprofen geven.

@nafnaf

Bedankt voor het lijstje! Hier heb ik wel wat aan. Nu heeft ze dus gas en haakjes maar toch bewaar ik dit lijstje van jou wel!

@iedereen :P

Bedankt voor het succes wensen en ik ben ook heel blij dat ik eerder heen kon. :D

Geplaatst:

Zou er misschien eens tijd van moeten maken de hele bundel over te typen :)

Heb blijkbaar 4 van die bundels (en er zullen wel meer zijn) van medische dingen, van huisvestingsmogelijkheden en minimalen (met heel wat mooie voorbeeldjes om zelf hokken etc te maken), van verschillende rassen en van nja "fokken" hoe help je konijnen bij de bevalling als er geen DA's zijn etc

Geplaatst:

@nafnaf

Dat word wel een werk zeg als je alles moet overtypen! Zou je het niet kunne scannen en dan als een word document (ofzo?) met een link op deze site kunnen zetten?

Ik heb nog wel een vraagje, wanneer moet ik stoppen met de medicijnen? Ik heb voor 5 dagen pijnstilling en voor 10 dagen cisaral.

Geplaatst:
@nafnaf

Dat word wel een werk zeg als je alles moet overtypen! Zou je het niet kunne scannen en dan als een word document (ofzo?) met een link op deze site kunnen zetten?

Ik heb nog wel een vraagje, wanneer moet ik stoppen met de medicijnen? Ik heb voor 5 dagen pijnstilling en voor 10 dagen cisaral.

Je kan de tekst ook kopieëren en plakken in words ;)

Geplaatst:

@ BRC

Ze keuteld wel en eet af en toe zelf. Ik was ook niet van plan om nu al meteen te stoppen met medicatie want ze is nog helemaal niet haar zelf. Maar ik dacht de DA heeft hier niks over gezegd en straks is de pijnstilling op en moet ik dan nog doorgaan met cisaral? Of moet ik zoiezo eerder stoppen?

@ fluffie&bunnie

Ze heeft alleen de tekst niet op de computer staan ;) Alleen in een boekje.

Geplaatst:

@BRC

Oke, ze eet nog niet geheel zelf en de keutels zijn nog wel redelijk droog. Ze zijn ook donkerder dan normaal. Ik moet dus zoiezo nog even wachten met stoppen? Ik wil natuurlijk ook niet dat als ik stop ze weer achteruit gaat.

@boseetje

Bedankt! Soms is het wel frustrerend dat mijn ouders niet zoveel van dieren (konijnen) weten. Mijn moeder doet vaak alsof ik heel erg overdreven doe en vind het dan ook niet nodig om naar de DA te gaan. Mijn vader wilde hiervoor niet eerder uit zijn werk komen zodat ik nog naar de DA kon... Gelukkig heb ik zo´n lieve buurman die me wel even wilde rijden!

Geplaatst:

@NafNaf: Het is héél vriendelijk dat je hier de info die je hebt, wilt delen.

Maar ik zou hier toch enige voorzichtigheid mee hebben.

Er zijn namelijk wat dingetjes in de tekst waar ik me niet helemaal in kan vinden en dingen die met enige voorzichtigheid gebruikt moeten worden.

Maar hetgene dat me in bovenstaande het meeste stoort is het puntje 'haarbal'.

Een konijn kan itt een kat geen zogenaamde haarbal hebben.

Zelfs als we het woord al foutief zouden gebruiken is dit zeker geen 'ziektebeeld' maar een symptoom van iets anders.

Geplaatst:

Ik heb alleen nog maar voor morgen pijnstilling, hoe moet ik dit gaan doen? Kan ik ineens ermee stoppen? Ze heeft haakjes waar ze volgende week aan wordt geholpen dus dan zal ze die pijn toch ook weer gaan voelen, en wat als ze dan weer stopt met eten? De haakjes waren nog niet zo erg trouwens en ze hadden ook nog geen wondjes veroorzaakt.

Bedankt alvast voor de natwoorden ;)

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie!

Ik bedenk me net dat ik nog wel wat pijnstillers in huis heb maar dat is dan misschien nog genoeg voor een dag extra. Opzich gaat het wel stukken beter, als ze samen zit met haar maatjes dan eet ze volgens mij ook wel goed. Moet ik haar dan toch nog apart zetten?

Geplaatst:

Als ze goed eet en de keutels zijn goed op gang kun je haar best weer samen zetten bij haar maatje. Zien eten doet eten bij konijnen, dus het zou inderdaad goed kunnen dat ze dan nog beter gaat eten. Observeer haar wel goed, zodra je ziet dat ze niet aanvalt op het eten of stil in een hoekje zit moet je actie ondernemen.

Ik weet niet precies waar je vandaan komt, misschien dat iemand op BB je wat pijnstilling kan geven?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .