Rifca Geplaatst: 17 december 2010 Geplaatst: 17 december 2010 Het zit niet mee met de nijnen..Flappy heeft het trekken van zijn kies gister doorstaan, maar met zijn vriendinnetje lijkt het vandaag helemaal niet goed te gaan...Even wat info vooraf:In de zomer is Bunnie twee keer geopereerd, tijdens deze ingrepen zijn de melkklieren en baarmoeder verwijderd omdat hier tumoren waren. Ze is hiervan goed hersteld maar reageerde erg slecht op de kou buiten. In overleg met de DA zijn flappy en bunnie naar binnen verhuist om te overwinteren. Binnen leek alles primaHet viel me wel op dat bunnie vaak languit lag, zoals ze normaal alleen in de zomer als het erg warm is doet. Ik heb dit niet als een symtoom beschouwd omdat het binnen natuurlijk ook warmer is.De laatste dagen valt het mij op dat haar ademhaling sneller en zwaar is. Ook mag ik haar aaien als ze zo languit licht, dat wil zeggen ze blijft liggen iets wat ze anders nooit zou doen. Eten en keutelen doet ze goed en ze reageert meestal ook allert op geluiden enzo.Vanavond hoorde ik knarsetanden en zag bunnie een soort kauwbeweging maken en haar oogjes dichtknijpen, pijn neem ik aan dus. In overleg met de DA carprofen drops gegeven. Toen ik haar oppakte vond ik haar erg zwaar, haar gewogen en ze weegt nu 2,1 kilo, na de operatie in de zomer woog ze 1.88Ik vraag me erg af wat er met Bunnie aan de hand is. Tandjes lijkt mij sterk aangezien ze dus wel goed eet. De weekend art zei spierpijn, is dat mogelijk? Of zouden er toch meer tumoren zijnn... =(
Rifca Geplaatst: 17 december 2010 Auteur Geplaatst: 17 december 2010 Wat betreft het eten denk ik wel dat bunnie nu wat anders eet dan ze gewend is. Omdat flappy vooral groenvoer eten krijgen ze dat meer dan normaal en bunnie snoept natuurlijk vrolijk mee. Ook hebben ze nu ss brokjes naar de hopesfarm welke ze normaal krijgen, deze laatste worden nouwelijks aangeraakt. En ook hooi wordt maar met mate gegegen, door flappy volgens mij helemaal niet maar door bunnie ook wel minder.
Dollie Geplaatst: 17 december 2010 Geplaatst: 17 december 2010 Wat rot allemaal zeg.. Verklaart haar ademhaling niet, maar haar gewicht misschien wel.. Hoeveel HF gaf je eerst en hoeveel SS geef je nu? Van HF geef je volgens de richtlijn 25 gram per kg, bij SS is dat 10 tot 15 gram. Met andere woorden, van SS kun je iets minder geven. Als je nog steeds evenveel gram geeft als eerst, verklaard dat misschien waarom ze aangekomen is? Weet niet hoor, probeer mee te denken.. Succes en sterkte ermee!
Rifca Geplaatst: 17 december 2010 Auteur Geplaatst: 17 december 2010 Eigenlijk weeg ik et nu niet echt, probeer het wel weg te halen als flappy stopt met eten zodat bunnie niet onbeperkt door eet, maar wil niet flappy niet kan eten omdat Bunnie de toegestane hoeveelheid alleen opeet
NafNaf Geplaatst: 17 december 2010 Geplaatst: 17 december 2010 Als de nijnen met dit koude weer naar binnen moeten verhuizen, scheer je ze best. Koffie en Speculaasje zijn ook geschoren omdat ze hier binnen zitten en normaal een dikke vacht hebben. als je nijnen niet samen kunnen eten omdat de een bijv meer eet, geef je ze best apart eten
Boseetje Geplaatst: 17 december 2010 Geplaatst: 17 december 2010 goh ik kan je niet helpen met advies maar hoop dat het niets is om je zorgen over te maken!
Rifca Geplaatst: 17 december 2010 Auteur Geplaatst: 17 december 2010 Ze zijn sinds begin van het kouder worder, dus ongeveer oktober binnen dus dat zal het nu niet meer zijn Bedankt boseetje, ik hoop het natuurlijk ook =)Met de pijnstillers lijkt haar ademhaling overigens nu wel wat rustiger, maar ze licht wel nog erg veel languit.
Margot Geplaatst: 18 december 2010 Geplaatst: 18 december 2010 Overgens kunnen het wel haakjes zijn hoor Sommige konijnen eten gewoon normaal door, en sommige stoppen met bepaald eten maar eten iets anders nog wel normaal. Dus daar kan je het niet echt aan zien. Misschien is het handig om toch het gebit na te kijken?
W&W Geplaatst: 18 december 2010 Geplaatst: 18 december 2010 Toen mijn 2 voedstertjes gesteriliseerd werden was de kans op uitzaaiingen niet uitgesloten. Een grote kans dat er uitgezaaid word naar de longen. De dierenarts zei dat wanneer ze moeilijk ademhalen, of zwaar, of sneller, dat we dan direct in actie moesten schieten en foto's laten nemen vd longen met kans op uitzaaiingen.Ik zeg dit niet om je te ontmoedigen hoor, integendeel. Het kan evengoed iets onschuldigs zijn Ben je naar een dierenarts geweest? (of heb ik er over gelezen:$)
Rifca Geplaatst: 18 december 2010 Auteur Geplaatst: 18 december 2010 Nee, ben nog niet bij de DA geweest, maar een extra duur consult bij een weekend arts die me met pijnstillers naar huis stuurt en zecht dat ik maandag naar mijn eigen DA moet gaan heb ik niet echt zin in dus ga ik liever gelijk maandag naar mijn eigen dierenarts Kunnen ze uberhaupt nog iets met uitzaaiingen in de longen? Lijkt mij een lastig iets,..arme bunnie, ik duim voor haar. Pijn stillers lijkt ze wel rustiger van hoewel ik vanmorgen nog maar weinig keutels van beide konijnen heb gezien..
W&W Geplaatst: 18 december 2010 Geplaatst: 18 december 2010 De dierenarts waar ik mijn voedsters heb laten castreren heeft wel een woord laten vallen over chemotherapie.. Maar persoonlijk zou ik daar niet achter staan.Maar misschien is het gewoon wat onschuldig hƩ, ik zou me daar nu niet gaan aan vastklampen, het is gewoon een mogelijkheid. Alleszins goed dat je naar de dierenarts gaat, succes maandag
Margot Geplaatst: 18 december 2010 Geplaatst: 18 december 2010 Chemo therapie is bij dieren ook heel anders dan bij mensen. Het dient alleen om het leven te rekken, de haren zullen ook niet uitvallen oid. De kanker (als ze dat al heeft) zal worden geremd maar zal niet weggaan door de chemo therapie. Ze zal dus langer kunnen leven. Even ter info.
zwarte panter Geplaatst: 18 december 2010 Geplaatst: 18 december 2010 Hoelang is dit al bezig?Een DA die je afscheept met spierpijn (helemaal als het konijn niet eens gezien is) is niet okƩ.Er is niet zoveel wat je nu zelf kunt doen, buiten idd een bezoek brengen aan een goede DA.Je zou wel kunnen proberen om haar lichaamstemperatuur te nemen. Niet dat dat zoveel zegt (kan wel een symptoom zijn bij een longontsteking).Wel rekening houden met hoe lang geleden je carprofen hebt gegeven aangezien dit een NSAID is en ook koortsverlagend werkt.Ademt ze alleen zwaar of hoor je nog iets anders van geluidjes?Zie je haar soms haar hoofdje omhoog doen (met het idee om de nek te strekken) als ze ademt?Als je zelf het idee hebt dat dit niet meer klopt of het wordt erger, aarzel dan niet om een andere DA te bellen.
Rifca Geplaatst: 19 december 2010 Auteur Geplaatst: 19 december 2010 Nee idd, zo dierenarts heb je niet zo veel aan =(Het is nu een week dat ik haar 'vreemd' vond doen. Sinds vrijdag maak ik me echt zorgen en ben haar savonds pijnstillers gaan geven. Naast de ademhaling was ze aan het knarsetanden en 1 keer heb ik haar met haar koppie zien trekken. Gister vond ik 3 aan elkaar geplakte keutels, hier zat een behoorlijke pluk haar in.. Misschien is dat nog een extra in dicatie ergens voor?
W&W Geplaatst: 19 december 2010 Geplaatst: 19 december 2010 Hoe is het vandaag met haar ademhaling, is het al iets rustiger?
Rifca Geplaatst: 19 december 2010 Auteur Geplaatst: 19 december 2010 haar ademhaling is een stuk rustiger, en ze zit opk weer meer als een bolletje, wat voor haar normaal is.
zwarte panter Geplaatst: 19 december 2010 Geplaatst: 19 december 2010 Gezien de symptomen, wil ik je toch graag aanraden om (liefst maandag) toch met haar langs een DA te gaan.Longproblemen bij konijnen worden meestal pas heel laat een beetje zichtbaar. Waardoor de behandeling vaak veel te laat wordt ingezet en de kans op herstel niet zo groot is.Gezien je verhaal en symptomen zijn longproblemen niet zomaar uit te sluiten, daarom lijkt het me erg belangrijk haar toch door een DA na te laten kijken.Veel succes en beterschap voor je konijntje!
Rifca Geplaatst: 19 december 2010 Auteur Geplaatst: 19 december 2010 Ja ik ben ook zeker al sinds vrijdag van plan om maandag naar de DA te gaan..Maak me wel zorgen om het weer, dat maakt het niet makkelijker. Het is een ritje van 30minuten met de auto maar ik heb geen winterbanden enzo. Zou het een mogelijkheid zijn met OV te gaan, of is dat te veel stress voor een konijntje?
Dollie Geplaatst: 20 december 2010 Geplaatst: 20 december 2010 Is op zich te doen hoor, heb ik ook wel eens gedaan. Maar momenteel is het OV hier niet zo betrouwbaar...
Boseetje Geplaatst: 20 december 2010 Geplaatst: 20 december 2010 OV rijd amper normaal nu, kan je beter op je gemakkie met de auto, je gaat gewoon 30 rijden in zn 2 en proberen zo min mogelijk te remmen.... SUCCES!
Rifca Geplaatst: 20 december 2010 Auteur Geplaatst: 20 december 2010 Ik durfde echt niet alleen te rijden door de sneeuw met een konijntje...DA gebeld en ik ga er woensdag heen omdat ze wel goed eet en met pijnstillers verder ook normaal doet is het niet echt accuut.
Rifca Geplaatst: 21 december 2010 Auteur Geplaatst: 21 december 2010 Omdat ik vandaag met Flappy naar de DA moest bunnie gelijk maar meegenomen. Ze had idd wat haakje op de kiezen, deze zijn bijgeslepen dus hopenlijk was dat het en is ze snel weer de oude =)
Aanbevolen berichten