Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Meer als een maand gelden is ons konijntje Bo ziek geworden en had een binnenoorontsteking. Hij is gelukkig helemaal beter geworden en heeft er niks aan over gehouden. We hebben hem 5 dagen pijnstilling gegeven en een maand antibiotica. Hij is nu bijna 2 weken er van af.

De medicijnen hielpen hem erg goed en binnen twee dagen draaiden zijn oogjes niet meer, had hij zijn kopje weer recht en huppelde hij weer door de woonkamer.

Door de weken heen merken we dat hij steeds meer een konijn word, bunnyflops en binkies doet hij nu dagelijks en rennen en glijden op het laminaat vindt hij geweldig. Graven en door de tunnel heen rennen het is allemaal dagelijkse kost.

Wat we ons wel afvroegen: heeft antibiotica zoveel effect op een konijntje dat ze minder eten als ze het krijgen? Hij eet nu veel meer sinds hij geen AB meer krijgt en valt ook veel meer aan op het eten. We zijn ook begonnen met groente en nu drinkt hij wel veel minder. Weten jullie wat voor effect AB heeft naast natuurlijk het beter maken van je konijntje en de ontsteking te lijf gaan.

Liefs Roxanne & Bo

Geplaatst:

AB gaat niet alleen de slechte, maar ook de goede bacterien te lijf. Dat wil dus zeggen dat de weerstand van je konijn achteruit kan gaan, hij kan last krijgen van zijn darmpjes, niet lekker in zijn vel kan zitten, enz.

Ik denk dus dat de reactie van het meer willen eten heel goed is, hij zit goed in zijn vel en krijgt nu de kans om de goede bacterien in zijn lijfje op te bouwen en hun werk te laten doen.

Geplaatst:

Mijn konijn is een aantal jaren geleden voor exact hetzelfde behandeld, hij moest 2 weken aan de antibiotica. Na 3 dagen waren zijn symptomen grotendeels verdwenen maar het heeft toch wel 2 tot 3 weken geduurd voordat hij weer helemaal zichzelf was. Ik heb geen idee of zijn rustige gedrag en verminderde eetlust met de antibiotica te maken heeft, ik kan me ook voorstellen dat een konijn wat zich niet lekker voelt niet zo graag eet. Wat ik wel weet is dat in de bijsluiter van enrofloxoral drops (hele oude, dat dan weer wel) verminderde eetlust als bijwerking wordt beschreven.

Geplaatst:

Bedankt voor de lieve reacties!! :)

Bo wordt steeds actiever en rent het hele huis door, hij wordt ook steeds ondeugender. We zijn alleen een beetje bang geworden om hem te laten castreren omdat hij al zo ziek geweest is en dan wordt je veel voorzichtiger en overbezorgd voor je konijn. We gaan eerst maar eens de DA bellen met de vragen die hier worden aangegeven en dan kijken we verder. Het is namelijk wel de bedoeling dat Bo volgend jaar zomer een vriendinnetje krijgt. :)

Liefs Roxanne & Bo

Geplaatst:

We hebben de dierenarts gebeld en hij castreert pas vanaf 6 maanden dus we moeten nog even wachten. De DA doet het met gasnarcose en doet 3x per week castraties en het is nog geen enkele keer misgegaan. Ze hebben een verwarmde behandeltafel en verwarmde hokken voor de nazorg. Bo zal er sowieso 6 uur moeten blijven om te kijken of het goed gaat en of hij eet en keutelt.

Wat vinden jullie van deze info?

Liefs Roxanne & Bo

Geplaatst:

Klinkt wel goed. Vraag nog even of ze konijntjes nuchter castreert of niet. Een konijntje MOET eten voor een operatie. In tegenstelling tot honden en katten, kan een konijntje niet braken, en als zijn darmen 24u stil liggen, kan het fataal aflopen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .