Zonnebloem Geplaatst: 10 december 2010 Geplaatst: 10 december 2010 Ik zal geen namen noemen want daar is het forum niet voor, maar ik ben toch wel een beetjeontevreden over mijn dierenarts. Eergisteren is een konijntje van mij doodgegaan. Ik merkte de avond ervoor dat hij niet at en ben de volgende ochtend gegaan. Ik dacht al dat hij het niet ging redden, want hij ademde s' ochtends moeilijk en was apatisch. Daar aangekomen zei de dierenarts dat hij er slecht aan toe was, hij had al bloedvergiftiging en hoge koorts. Toen zei hij het gevreesde, dat het waarschijnlijk VHS was. Mijn konijntjes zijn nog erg jong en nog niet ingeënt, eerlijk gezegd wilde ik dat pas komend voorjaar gaan doen. Dus ik dacht, daar gaan mijn konijntjes, want ik heb er meerdere. Inenten is dan al te laat, omdat ze bij elkaar in het hok zitten. Maar...ik had zelf het idee dat het iets anders moest zijn, hij verloor namelijk steeds beetjes plas met bloed. Kan natuurlijk VHS zijn, maar ook gewoon een blaasontsteking. En ik had gelukkig gelijk, we zijn nu 72 uur verder en geen andere zieke konijntjes. Ik heb geen sectie laten doen omdat hij zei dat dat 150 euro kostte, maar ik had eigenlijk zelf naar Utrecht moeten rijden want volgens mij is het daar gratis. Maar goed, ik had geen vervoer. Ik vind het niet netjes dat hij meteen VHS zei, want hij weet dat ik er meerdere heb. Rare vogel, niet? Het is nu ook winter, dus geen vliegen en muggen dus hoe zouden ze dan besmet moeten zijn geraakt? Nou ja, ik wilde het even kwijt, was echt even schrikken!!
jnanis Geplaatst: 10 december 2010 Geplaatst: 10 december 2010 miss. moet je wat konijnkundige vragen stellen.
Zonnebloem Geplaatst: 10 december 2010 Auteur Geplaatst: 10 december 2010 Nou hij is ook niet een KKDA hoor, hij wist duidelijk niet zoveel van konijnen. Ik heb hem wel gevraagd waarom hij dacht dat het VHS was maar daar kwam niet zoveel zinnigs uit. In Zaanstad zijn gewoon geen KKDA's! Echt vervelend.
Laura1984 Geplaatst: 10 december 2010 Geplaatst: 10 december 2010 Heel veel sterkte met het verlies! Heeft je DA je konijn wel onderzocht voor hij de diagnose VHS stelde? Heb je hem je eigen ideeën voorgelegd en wat zei hij daar over?
Dollie Geplaatst: 10 december 2010 Geplaatst: 10 december 2010 Maar hoe weet je nu zeker dat hi jgelijk had? Alleen omdat je andere konijnen niet ziek zijn geworden? Moet dat dan perse? (Dat is echt een vraag hoor, wil absoluut niet beweren dat het niet zo is!) Sterkte met het verlies van je konijntje.
Zonnebloem Geplaatst: 10 december 2010 Auteur Geplaatst: 10 december 2010 Ja VHS is heel erg besmettelijk, en ze zitten lekker bij elkaar dus dan zouden ze allemaal besmet moeten zijn. Je moet dan ookde hokken schoonmaken en vier weken niet gebruiken bij VHS, zo erg is het. Dus dan zouden ze nu ziek moeten zijn, want de incubatietijd is 1-3 dagen. Ja hij was heel erg schattig en hij piepte hartverscheurend toen hij onderzocht werd. De DA heeft hem wel goed onderzochtmaar bij een ontsteking weet je vaak niet waar het zit.
Dollie Geplaatst: 10 december 2010 Geplaatst: 10 december 2010 (aangepast) Ik weet dat VHS erg besmettelijk is, maar MOET elk konijn het dan ook krijgen? Ik noem maar wat, snot is ook erg besmettelijk maar mijn ene konijn had het wel en dea nder niet.. Vroeg me dit al tijden af trouwens. 10 december 2010 aangepast door Dollie
Zonnebloem Geplaatst: 10 december 2010 Auteur Geplaatst: 10 december 2010 Ja inderdaad, dat weet ik niet. Ik heb Elvis wel meteen uit het hok gehaald toen ik zag dat hij niet wilde eten, maar hij had veelcontact met zijn zusjes. En VHS is ook al via de lucht besmettelijk. Ik denk dat het bijna niet anders kan dat ze dan allemaal besmetmoeten zijn. Maar VHS heeft volgens mij een heel heftig verloop, vooral als ze gaan sterven, en Elvis is rustig ingeslapen uit zichzelf.Geen schuimbekkende toestanden dus, daarom dacht ik gelijk dat het iets anders moest zijn geweest. Ik dacht ook dat de DA hem daarom nog even wilde observeren, omdat bij VHS het bloed vaak uit alle gaten komt op het eind. Maar ik heb de DA niet meer gesproken en de assistente twijfelde ook met me mee dus ja. Maar goed, gelukkig is de rest okee, als het dan VHS was, hadden zeallemaal een engeltje op hun schouder!
bunny ranch chanty Geplaatst: 10 december 2010 Geplaatst: 10 december 2010 Veel konijnen zijn ook resistent tegen woordig voor vhd/rhd.Dus een konijn kan het krijgen terwijl de ander het niet heeft....Omdat je geen sectie hebt gedaan vind ik niet dat je hier dan de da moet benoemen.....Utrecht een gerichte sectie is niet gratis......Als studenten er in mogen snijden wel.....maar dan kom je dus niet altijd tot een antwoord op je vraag.
Amatjuh Geplaatst: 11 december 2010 Geplaatst: 11 december 2010 Je zou voor een volgende keer ook kunnen overwegen om dan wat verder te gaan voor een KKDA. Ik moet er ook 35 minuten voor rijden, maar dat is het dik en dubbel waard. Moet er niet aan denken dat ik terug moet naar de DA hier in de buurt.
Aanbevolen berichten