Jaycee Geplaatst: 6 december 2010 Geplaatst: 6 december 2010 ...heeft al sinds ongeveer een half jaar/jaar last van een olifantstand.Hij is 1x geknipt (Ja, is fout. Maar wist het toen nog niet, en ben daarna van dierenarts veranderd)En afgelopen aug. is hij geslepen, tegelijk met zijn castratie.En vandaag moet ie weer onder narcose om geslepen te worden.We hebben een half uur met de assistent gepraat over wat het beste is. Laten verwijderen, slijpen..Nouja, uiteindelijk heb ik gekozen om ze nog 1 keer te laten slijpen, en als ik binnen een half jaar weer terug moet, laat ik ze verwijderen.Maar, hij gaat vandaag dus onder narcose, en bij de castratie moest hij een paar dagen binnen blijven, omdat ze zichzelf niet warm kunnen houden. Geldt dat in dit geval ook weer? (Neem aan van wel?)Hij heeft wel een lekker warm (en vooral harig) vriendinnetje. Maar dat is op dit moment niet voldoende denk ik.En áls ik hem nu naar binnen haal samen met zijn vriendin, moeten ze tot april binnen blijven. Enne, tips en ervaringen over het verwijderen zijn van harte welkom! (Kan niet wachten tot ik Ukkie vanmiddag weer mag ophalen!)
lianne Geplaatst: 6 december 2010 Geplaatst: 6 december 2010 Ik zou even met de dierenarts overleggen wat het verstandigste is om te doen. Vaak kunnen dieren na een narcose hun eigen lichaamstemperatuur nog niet goed onder controle houden en met dit weer bestaat er natuurlijk een risico dat ze onderkoeld raken.
Jaycee Geplaatst: 6 december 2010 Auteur Geplaatst: 6 december 2010 Hij is gelukkig weer thuis!!Ze hebben zijn tandje weer mooi recht geslepen, en hij had beginnende haakjes op de kiezen. (Wass. omdat hij slecht at door die ene olifantstand, maar hij at nog wel genoeg)Hij moet nu even binnen zitten, en volgens de assistente kon ik hem dan morgen langzaam aan weer naar buiten doen. Maar daar twijfel ik nog over...... Hoe zou een mens het vinden om van 20 graden naar 0 graden te verhuizen..En op aanraden van de assistente, gaan Ukkie en zijn vriendin Rose SS brokken krijgen.Ik weet dat dit een van de beste brokken zijn, maar omdat ik 10 konijnen heb, vind ik het best prijzig worden. Vandaar dat ze het (nog) niet kregen.Maar gelukkig gaat alles nu goed. Hij eet nu lekker van zijn worteltje.
lianne Geplaatst: 6 december 2010 Geplaatst: 6 december 2010 Waar heb je hem nu binnen staan? Je kunt misschien de temperatuur even langzaamaan afbouwen, hij heeft namelijk wel een volle wintervacht dat ook gewoon zijn werk doet. Zorg ook de eerste nacht buiten weer voor wat extra isolatiemateriaal (stro). SS is inderdaad prima biks, daar kun je in verhouding ook wat minder van geven. Daarnaast ook véél hooi geven!
Jaycee Geplaatst: 7 december 2010 Auteur Geplaatst: 7 december 2010 Hij staat samen met zijn vriendin in de gang. Maar in de gang is het bijna even warm als in de kamer en keuken.Aangezien we de deuren gewoon open hebben staan, en we eerst door de gang moeten voor we van de kamer naar de keuken en andersom kunnen.Helaas hebben we geen bijkeuken ofzo dat kouder qua temperatuur is/kan.Stro hebben ze elke winter in hun hok liggen.SS ga ik vandaag even voor hem halen Ik wil natuurlijk dat hij niet weer onder narcose moet, maar waarschijnlijk is het een erfelijke olifantstand ipv door verkeerd voer enz.En hooi, krijgen ze elke dag onbeperkt in een hooi balletje. Zodra deze op is, vul ik hem meteen weer bij. Maar een echte hooi liefhebber zijn hij en zijn vriendin niet zo. Ze doen ongeveer 2/3 dagen met zo'n balletje. Toen hij kruiden hooi had, ging het wel ietsje flotter met hooi, maar ook niet zo snel als de rest Nouja, ik zal vandaag alsnog even kijken voor kruidenhooi, en ook meteen SS brokken halen voor hem!
lianne Geplaatst: 7 december 2010 Geplaatst: 7 december 2010 2/3 dagen doen met een hooiballetje is erg weinig, wat voor hooi voor je nu? En hoeveel biks/groenten krijgen ze?
Joseeke Geplaatst: 7 december 2010 Geplaatst: 7 december 2010 Als konijnen teveel brokjes krijgen gaan ze vaak minder hooi eten.Verminder anders eens hun dagelijkse portie.Sowieso hebben ze van SS iets minder gram per dag nodig, omdat deze per brok een hoog voedingsgehalte bevat. Als je de olifanttand wordt veroorzaakt door een erfelijke afwijking zal dit probleem zich nog regelmatig gaan herhalen.Iedere keer onder narcose gebracht worden is niet goed voor een konijn & zal op lang termijn een dure kostenpost gaan worden.Eenmalig de snijtand laten verwijderen zal voor je konijn beter zijn. Hoewel deze ingreep mss duurder zal zijn, ben je er daarna er wel vanaf Bij *Balou* had ik ook de snijtanden allemaal laten verwijderen wegens een erfelijke afwijking.De ingreep heeft rond de €100,- gekost, maar met om de 6 weken €10,- betalen 3 jaar lang was ik uiteindelijk meer geld kwijt geweest.
Jaycee Geplaatst: 7 december 2010 Auteur Geplaatst: 7 december 2010 De ene keer doen ze langer met het hooiballetje dan de andere keer.Ik geef hooi van Kenner.Bij de rest bevalt dit prima, en vul ik ook 1 tot 2 keer per dag hun balletje. Zij zijn echt hooi gek.Maar Ukkie en zijn vriendin knabbelen liever op stro... :erf:Ze kregen samen zo'n 100-120 gram biks per dag. (Kenner geel label)Maar hier ga ik zeker op minderen, aangezien hij lichter is dan ik dacht. (We hebben niet zo'n precieze weegschaal) En sowieso ga ik nu gerichter geven bij hun, aangezien ze nu langzaam aan SS krijgen. Groenvoer geeft ik af en toe een beetje.Toevallig heeft hij vandaag een klein worteltje gehad.Ik hou hem sowieso tot de lente binnen, want dan kan ik hem goed in de gate houden.En mocht zijn olifantstandje terug komen (waar ik eigenlijk wel zeker van ben) dan laat ik ze ook zeker verwijderen. Ik wil hem die stress en die narcose van de dierenarts niet elke 4-6 maanden aandoen tot zijn dood.De DA had dit keer besloten ze toch nogmaals te slijpen, aangezien de rest van zijn gebit opzich wel oke was.Maar de volgende keer, mocht het terug komen, gaan ze er jammer genoeg toch uit.Heb al naar de kosten gevraagt voor het laten verwijderen, en het zal zo rond de 75 euro liggen. Wat ik overigens wel gek vind (misschien is het wel normaal)Is dat hij pas een olifantstandje kreeg toen hij 2,5 was... Of komt dat vaker voor op latere leeftijd?
Joseeke Geplaatst: 8 december 2010 Geplaatst: 8 december 2010 Konijnen kunnen idd op latere leeftijd ineens tandproblemen krijgen.Door het ouder worden kan hun lichaamsbouw & structuur veranderen, waardoor dit kan ontstaan.Kennerhooi eten ze hier ook alle 5 bijna niet, omdat het ontzettend stoffig is.Ik zie dat je veel konijnen hebt --> probeer anders eens hooi van de boer.Zo'n baal is stukken goedkoper & bevat lekkere dikke sprietjes hooi. Het ruikt ook meestal heerlijk Het beste kun je dan paardenhooi nemen. Zelf haal ik het bij een fouragehandel.Hun hooi komt uit de Eiffel. Per baal betaal ik bij hen ongeveer €2,- meer dan bij de boer, maar dit hooi vinden ze nog lekkerder
Nimfee Geplaatst: 8 december 2010 Geplaatst: 8 december 2010 O ja mijn konijn heeft ook last (gehad) van tandjes... Steeds weer naar de dierenarts om te laten slijpen. Wilgen takken werken enorm goed, sindsdien groeien ze niet meer. Heel apart. En veeeeeel groente
Jaycee Geplaatst: 8 december 2010 Auteur Geplaatst: 8 december 2010 Het is inderdaad wel een verschil qua prijs zeg!Voor 5 kg hooi betaal ik bijna 5 euro...Ik heb dus echt werkelijk geen idee van waar ik hier zou moeten zoeken naar goed en goedkoop hooi.Hier halen we het altijd bij de Welkoop/BoerenBond.Iemand enig idee? Ik woon in Doetinchem. Dus het liefst wel een beetje in de buurt. :yes:Op MP heb ik net al even gekeken, maar kan alleen 1 iemand in de buurt vinden die van die grote ronde balen verkoopt. Nouja, dan is dus meteen onze halve achtertuin vol. En zou niet weten hoe ik hem in een Ford Ka krijg. :mdr:
Jaycee Geplaatst: 8 december 2010 Auteur Geplaatst: 8 december 2010 Ik heb hier toen een zakje wilgen en hazelnoot takjes gekocht. Maar niemand moet er iets van hebben.Dus ik zal binnenkort een keer opzoek gaan naar een boom en daar wat takjes af knippen.Weet wel dat er a.s zaterdag een treurwilg om gaat bij mijn vader in de straat. Maar volgens mijn vader zou dat ding verrot zijn.(Hij is niet onderhouden en kraakt heel erg als het wat waait)
Joseeke Geplaatst: 8 december 2010 Geplaatst: 8 december 2010 Weet wel dat er a.s zaterdag een treurwilg om gaat bij mijn vader in de straat. Grijp je kans zou ik zeggen! :)Niets gaat hier boven verse wilgentakken.Die van de dierenwinkel zijn meestal gedroogd, waardoor die van mij ze ook laten liggen.
Jaycee Geplaatst: 8 december 2010 Auteur Geplaatst: 8 december 2010 Grijp je kans zou ik zeggen! :)Niets gaat hier boven verse wilgentakken.Die van de dierenwinkel zijn meestal gedroogd, waardoor die van mij ze ook laten liggen.Mogen ze alles van de boom hebben? Ook bladeren enzo?
Joseeke Geplaatst: 9 december 2010 Geplaatst: 9 december 2010 Mogen ze alles van de boom hebben? Ook bladeren enzo?Jep! alles
Nimfee Geplaatst: 9 december 2010 Geplaatst: 9 december 2010 Hier willen ze ook echt verse takken, geen takken die verpakt zijn uit de dierenwinkel :')
Jaycee Geplaatst: 9 december 2010 Auteur Geplaatst: 9 december 2010 Oke dankjewel!Ik zal vanavond of morgen wel even wat takken eraf halen. :mdr:
Aanbevolen berichten