Tao_Gini Geplaatst: 4 december 2010 Geplaatst: 4 december 2010 Hoi,Bij mijn laatste bezoekje aan de DA heeft hij wat lang haar tussen de pootjes weggehaald zodat er geen sneeuw tussen blijft hangen. Ik heb gehoord dat ze dit bij honden doen maar bij konijnen heb ik er nog nooit van gehoord. Moet dit eigenlijk? Is het zo echt beter?
mystique Geplaatst: 4 december 2010 Geplaatst: 4 december 2010 Ik heb het echt nog nooit gehoord en ik zie ook niet in waarom. Wilde konijnen worden toch ook niet geknipt? Bij honden word het inderdaad wel gedaan, bij langharige rassen is dat nodig, omdat die ook lang haar tussen hun tenen hebben, in tegenstelling tot kortharige wolven, die dus kort haar tussen hun tenen hebben. Dus dat het bij langharige konijnen nodig is, kan ik nog aannemen, maar toch niet bij kortharige konijnen. Goed dat je er een topic over hebt geopend, want ik vroeg me dat ook af toen je het vertelde.
Bijouxxx Geplaatst: 4 december 2010 Geplaatst: 4 december 2010 uhw is je konijn langharig dan?maar mijn nijnen likken al het sneeuw zelf weg... echt nodig zal het niet zijn bij kortharigen dan...
Bianca4x4 Geplaatst: 4 december 2010 Geplaatst: 4 december 2010 Lijkt me inderdaad overbodig om het te knippen, ben het volledig met Mystique eens
Tao_Gini Geplaatst: 4 december 2010 Auteur Geplaatst: 4 december 2010 ben eigenlijk bang dat ze juist omdat dat haar weg is blaasjes gaan krijgen
Bianca4x4 Geplaatst: 4 december 2010 Geplaatst: 4 december 2010 Hebben ze ergens konijnensokjes te koop?? hahahaha sorry.... maar ik snap niet waarom ze het weg hebben geknipt.Misschien, maar dat is even iets wat ineens door mijn gedachte schiet hoor...........Kun je het insmeren met een soort vaseline / uierzalf / bijenwas, als zich problemenvoordoen aan de pootjes...Ik heb voor mijn hond Vetramil gekregen voor beschadigingen en ontstekingen aan de huid,dit is een soort bijenwas (ook mensen kunnen het gebruiken).Het is zo samengesteld dat het niet schadelijk is wanneer ze er aan likken.
Tao_Gini Geplaatst: 4 december 2010 Auteur Geplaatst: 4 december 2010 naja in de ren ligt nu tog een mat+stro dus ik ga het maar zo laten en gewoon laten groeien
Amatjuh Geplaatst: 5 december 2010 Geplaatst: 5 december 2010 Die haren zijn juist om te beschermen bij zo'n weer als nu. Dan komen ze niet gelijk met de blote huid in aanraking met sneeuw/bevroren ondergrond. Ik knip wel ooit eens een randje aan de zijkant weg dat wat vervilt is, maar nooit tot op de huid of tussen de tenen.
Dollie Geplaatst: 5 december 2010 Geplaatst: 5 december 2010 'k Heb er wel opgelet nadat je het zei en tussen de tenen blijft eigenlijk nog het minste sneeuw hangen, wel wat, maar niet heel veel. Onder de voetzooltjes wel wat meer, maar of dat echt lastig is? Feline en Pip demonstreren even: Ik zou echt niet weten wat je er aan moet doen. Als je het wegknipt, komen ze, zoals Amanda boven mij al zegt, met die blote huid in aanraking met de sneeuw en dat lijkt me veel schadelijker. Ja, of je zou ze inderdaad sokjes aan moeten doe nmaar of ze daar vrolijk van worden? Zoals jeop de foto boven ziet, heeft Pip (die deels langharig is) wƩl allemaal klonten aan de langere plukken haar rond d'r staart hangen. Je merkte ook wel dat ze dat minder vond. Dus die plukken heb ik gisteren weggeknipt. Warmhouden zullen ze haar toch niet en ik snap dat je een langhaar (Teddy bijv) niet in de sneeuw kan laten omdat die dan overal van die klonten heeft, maar vanwege die paar plukjes ga ik haar niet de hele winter in haar hok laten.
Tao_Gini Geplaatst: 5 december 2010 Auteur Geplaatst: 5 december 2010 ok dankje, ga volgende keer vragen om het niet te doen!
mystique Geplaatst: 5 december 2010 Geplaatst: 5 december 2010 Vaseline kan wel, denk ik, maar met mate, als je vaseline vaak en veel gebruikt maakt het de pootjes net wak, het tegengestelde van wat je wil.
Bianca4x4 Geplaatst: 5 december 2010 Geplaatst: 5 december 2010 De vaseline was meer bedoeld voor als er problemen ontstaan, dus roodheid / blaasjes oid.Sorry als het niet helemaal duidelijk was
mystique Geplaatst: 6 december 2010 Geplaatst: 6 december 2010 Dan zou ik de vaseline eerder preventief gaan gebruiken, beter problemen voorkomen dan ze oplossen, toch?
Witchvamp Geplaatst: 6 december 2010 Geplaatst: 6 december 2010 Voor honden word ook vaseline gebruikt, vooral met dit weer en de pekel op de weg.De zoolkussentjes van honden kunnen heel veel aan maar extreme kou en pekel met mate. Vaseline is voor konijnen ook zeker te gebruiken, doe dit dan wel alleen als je het echt nodig acht.Heb je het idee dat doordat de haren tussen de tenen weg zijn geknipt er veel sneeuw tussen blijft zitten tot op de huid dan zou ik het zeker 1 tot 2x per week schoonmaken en inscmeren met vaseline. Heb je het idee dat de rest van de haren de scheeuw wel tegen houd dan zou ik het gewoon zo houden.
Aanbevolen berichten