DenisevanVliet Geplaatst: 1 december 2010 Geplaatst: 1 december 2010 Hoi allemaal! Ik ben nieuw op dit forum, dus ik weet niet of ik hier op de goede plek zit, maar ik maak me ongerust over mijn 7,5 jarige konijn. Het is een ex-ram, een vosje, en hij is op dit moment enorm in de rui. Op zich niets vreemds, maar vanavond vond ik hem ineengedoken in zijn hok, op een plek waar hij nooit zit. Daar zat hij ook net iets te 'loom'.. ja ik kan het niet uitleggen, na hem 7 jaar te kennen, meende ik gewoon dat hij ander gedrag had. Kortom, gelijk uit kooi gehaald en op mijn schoot, en ik vond hem zo 'rustig en tam', mijn intuïtie zegt: er klopt iets niet. Normaal als hij op schoot zit graaft hij in mijn kleding zeg maar, en nu bleef hij zo rustig en tam zitten. Ik ben dus druk op zoek op internet geweest en dankzij de sites van onder andere Bunnybin.nl en Konijnen.nl denk ik dat hij last heeft van gasvorming. Ik heb zijn favoriete snoepje aan hem gegeven, maar hij haalt zijn neus ervoor op. Hooi krijg ik er niet in (ligt dagelijks in zijn hok, heb het extra voor zijn neus gezet, maar hij eet het zo te zien de afgelopen uren niet). Water ging hij niet spontaan naartoe, dus ik heb de drinkbak voor zijn neus gezet en hij begon ietwat te drinken. Op deze websites stond over darmimmobiliteit. Ik zie dat hij wel harde keutels heeft, maar kleiner als normaal (zeg maar de grootte van 5 mm, de helft van normaal). Ik ben, zoals op de bovenstaande sites beschreven stond, begonnen met het masseren van de buik. Ik hoor namelijk totaal geen geluid komen van de darmen. Na het masseren hoorde ik zachtjes wat gerommel in zijn buik en het begon ook aardig te ruiken naar 'winden'. Mijn vragen, hoe lang moet je gemiddeld masseren? Ik heb het nu 2x een half uur gedaan (wilde hem tussendoor ook wat rust geven). Wat dat betreft reageert mijn kleine dwergvosje ook abnormaal: hij laat het allemaal rustig toe zittend op mijn schoot. Kan het van de haren in de rui komen? Ik heb ergens gelezen over Laxapast om haren te laten verwijderen uit de darmen. Ik ken dat middel van mijn katten (die moeten het bij haarballen krijgen), is dit ook een idee voor mijn konijn? Zou dat het probleem kunnen zijn en daarmee op te lossen zijn? Kan het veel schade zoiets toe te dienen (zal het zeker niet zomaar gaan doen!!) Wat kan ik verder doen? Maak ik me onnodig ongerust? Moet ik gaan dwangvoeren? Zo ja vanaf wanneer? Zo ja hoeveel, wat? En qua medicijnen, dierenarts? Pfffff.. misschien maak ik me onnodig ongerust en zit hij morgen vrolijk etend me te begroeten, maar sinds de laatste paar uur maak ik me ongerust.
jrjsieben Geplaatst: 2 december 2010 Geplaatst: 2 december 2010 Welkom Ga gewoon even naar een kk dierenarts het kan een verstopping zijnKrijgt hij groente ?
DenisevanVliet Geplaatst: 2 december 2010 Auteur Geplaatst: 2 december 2010 hij heeft de afgelopen dagen geen groente gehad, alleen hooi, zijn biks en een snoepje elke dag waar hij gek op is. Maar ik denk dat ik me misschien ongerust maakte voor niets. Gisteravond had hij, voordat ik naar bed ging, wel grotere, natte keutels met een beetje slijm eromheen (soort diarree toch)? Maar nu vanochtend zit hij zelf hooi sprietjes te eten. Ik heb een snoepje erbij gepakt en daar heeft hij drie happen van gegeten. Ook ging hij zelf naar zijn waterbak om te drinken. Hij gooide zelfs met zijn keukenrol naar me toe om te spelen.. Misschien juich ik te vroeg, maar hij 'lijkt zich weer als normaal te gedragen'. Ik kijk het in elk geval nog even een paar uur aan, voordat ik hem de stress naar de dierenarts bezorg.
Tatjana Geplaatst: 2 december 2010 Geplaatst: 2 december 2010 ik zou oppassen met het een paar uur aankijken, je konijntje kan bij een verstopping snel dood gaan. ik zou toch naar de dierenarts brengen
DenisevanVliet Geplaatst: 2 december 2010 Auteur Geplaatst: 2 december 2010 hij gedraagt zich nu alleen weer 'als normaal'. Zit zich te wassen, zit te eten, etc. dus eigenlijk... heeft hij geen problemen meer. Maar in elk geval bedankt voor jullie advies!
W&W Geplaatst: 2 december 2010 Geplaatst: 2 december 2010 Het belangrijkste is, dat hij nu goed eet én keutelt. Ik denk dat die natte keutels, dat dat weer de eerste keutels zijn die opgang komen, en dat ze daardoor wat 'slijmachtig' zijn.Wanneer het nog eens voorkomt, denk ik dat je best eens naar de dierenarts gaat, om dat je niet 100 % zeker weet dat het om gas gaat..Bij zo'n situaties is pijnstilling wel belangrijk, want als het konijntje pijn heeft, zal het niet eten, waardoor de darmen stil gaan liggen.
bunny ranch chanty Geplaatst: 2 december 2010 Geplaatst: 2 december 2010 Nu denk je mijn konijntje is beter? wederom...niet het geval slijm om de keutels is darmslijmvlies.Dringend naar een dierenarts voor het te laat is....
DenisevanVliet Geplaatst: 2 december 2010 Auteur Geplaatst: 2 december 2010 Hoi allemaal! Nee hij heeft weer gewone, grote, harde keutels zoals normaal. Ook geen slijm of iets dergelijks meer. Hij gedraagt zich verder ook weer normaal, eet en drinkt normaal, gelukkig! Als het niet was gegaan, was ik natuurlijk naar de dierenarts gegaan! Maar aangezien het nu weer normaal gaat, zal ik, als het de volgende keer voorkomt, meteen gaan. Heel erg bedankt allemaal!
jrjsieben Geplaatst: 3 december 2010 Geplaatst: 3 december 2010 Nou gelukkig maar Hou het in de gaten
Aanbevolen berichten