Witchvamp Geplaatst: 28 november 2010 Geplaatst: 28 november 2010 Hallo iedereen, Ten eerste, geweldig forum hier! Als ik even twijfel over bepaalde dingen bij konijnen kom ik ook altijd even kijken wat jullie er van denken.. Nu mij ook maar aangemeld want ik zit eigenlijk met een redelijk belangrijke vraag.. Het betreft het konijntje van een vriendin van mij. Hij is inmiddels ongeveer twee jaar en sinds een jaar weten we dat hij last heeft van olifantstanden. Elke twee maanden gaat ze nu met hem naar de dierenarts welke onder narcose zijn tanden en kiezen slijpt tot het normale formaat. een zware last voor zowel haar portomonee als het lichaam van haar konijntje en dit baart ons dan ook zorgen. Nu heeft zij via via gehoord over het operatief verwijderen van de kiezen en tanden. Ikzelf heb daar wel ooit over gelezen maar kan dit nu ook niet meer terug vinden. Wat zijn jullie meningen er over? en hebben jullie hier ervaring mee? Aan de ene kant lijkt mij dit ideaal, zowel voor haar als het konijn.. Hij hoeft immers niet meer elke twee maanden naar de DA voor zijn tanden.. Aan de andere kant denk ik, tis een konijn en die hoort te knagen! Wat denken jullie? groetjes NB: Inmiddels weet mijn vriendin dat konijntjes met 5 weken nog niet bij hun moeder weg mogen en dat het dus ook geen fokzuivere dwerg is. Dat dit misschien samen hangt weet ze nu ook, helaas had zij die kennis nog niet toen ze viel voor zijn schattige kopje en hem mee nam van een boerderij.
wupsie Geplaatst: 28 november 2010 Geplaatst: 28 november 2010 tanden verwijderen wordt heel vaak gedaan. kiezen minder vaak. maar misschien dat alleen de tanden verwijderen voldoende is als hij dan weer goed kan blijven eten? wel heb je een aantal aanpassingen in voeding nodig. groente meot in kleine stukjes gesneden worden. hooi en biks kan wel prima als ik mij niet vergis
Dollie Geplaatst: 28 november 2010 Geplaatst: 28 november 2010 Het verwijderen van de voortanden gebeurt veel vaker bij konijnen met olifantstanden en is in mijn ogen de beste oplossing daarvoor. Een (tam) konijn kan prima zonder die tanden. Hier op het forum is zeker wel meer aan informatie en ervaringsverhalen te vinden. Over het verwijderen van de kiezen hoor ik wel eens dat het wel kan, maar een simpele optie is dit volgens mij niet. En ook niet perse een goede. Ik ken eigenlijk niemand die dit heeft laten doen.
lianne Geplaatst: 28 november 2010 Geplaatst: 28 november 2010 Kiezen verwijderen is erg lastig en kan eigenlijk alleen als de kies al los zit. De kiezen van het konijn zitten namelijk zo vast in het kaakbot, dat als deze getrokken worden, de kans groot is dat de kies afbreekt of het kaakbot breekt. De gevolgen daarvan zijn zo groot, dat een dierenarts dit ook echt niet zomaar zal doen.
Witchvamp Geplaatst: 29 november 2010 Auteur Geplaatst: 29 november 2010 bedankt voor jullie reacties, ik zal het voorleggen. Al zit mij nog wel een beetje dwars dat ik het idee heb dat konijnen toch echt horen te knagen.. dit neem je uiteraard dan weg.. weten jullie toevallig ook waar ik die andere topics kan vinden? ik heb echt uren zitten zoeken maar kon het helaas niet vinden..
lianne Geplaatst: 29 november 2010 Geplaatst: 29 november 2010 Een konijn hoort niet te knagen, het is geen knaagdier. Het gebit van een konijn verschilt ook met dat van een knaagdier.Je zit op dit plaatje bij de boventanden, achter de lange tanden nog een paar tanden zitten. Dit zijn de stifttanden, die ervoor zorgen dat het gebit af hoort te slijten. In het geval van jouw konijn sluiten de tanden niet goed op elkaar aan, waardoor ze dus doorgroeien. Ik heb even een zoekvraagje voor je gedaan, ik hoop dat de link het doet. Olifantstanden:http://www.bunnybunch.nl/community/search.php?searchid=106337
Witchvamp Geplaatst: 29 november 2010 Auteur Geplaatst: 29 november 2010 Dat een konijnengebit anders is dan een knaagdierengebit is dat weet ik wel idd. Dat een konijn geen knaagdier is, dat was mij ook wel duidelijk. En toch zegt mijn gevoel dat een konijn graag knaagt, dat dit in een konijn zit en ik vind dat tanden verwijderen niet onderschat moet worden. Stel mijn vriendin wil er toch nog een vriendinnetje bij, voor haar konijn. Bij de koppeling zou hij zich niet kunnen verdedigen stel het andere konijn is niet lief voor hem. Hij kan dan niet zijn ongenoegen uiten. Daarnaast zijn mijn eigen konijnen de hele dag bezig met de bende in het hok te verbouwen (met hun tanden dingen verplaatsen) en knagen ze met genoegen aan hun heiderol.. Dit zijn dan dingen welke je dan wel afneemt van zo'n konijntje.. en wat kan hij anders dan knagen op een dag.. tis een binnenkonijntje, en hij mag loslopen maar graven kan hij dus ook niet.. Ik zou eens vragen aan mijn collega's wat zij er van vinden, aan de ene kant denk ik inderdaad echt dat het goed is. en aan de andere kant "knaagt" het toch wel aan me omdat ik het idee heb dat je toch best veel van zo'n diertje afneemt.. Dit is overigens niet bedoeld tegen de mensen die deze beslissing hebben gemaakt.. Juist respect! en om de mensen niet in verwarring te laten komen. Het gaat nog steeds over het konijntje van een vriendin van mij. Zij heeft dit gehoord en vroeg aan mij mijn mening. Ik ben dierverzorger maar ben dit in mijn werk nog niet tegen gekomen. Zijn er ook mensen die deze operatie bij hun konijntje hebben laten doen welke mij willen vertellen hoe dit is gegaan en hoe het konijntje er mee om heet leren gaan?
Witchvamp Geplaatst: 29 november 2010 Auteur Geplaatst: 29 november 2010 lianne, dank je wel trouwens voor het zoeken
Dollie Geplaatst: 29 november 2010 Geplaatst: 29 november 2010 (aangepast) Ergens heb je gelijk: Knagen is wel een (natuurlijke) behoefte van een konijn en ook iets dat veel konijnen graag doen. Maar in hoeverre is het nog natuurlijk dat de tanden zo extreem doorgroeien? Of natuurlijk om elke maand naar de dierenarts te gaan? Een natuurlijke oplossing is in dit geval niet mogelijk.. Althans. Een wild konijn met olifantstanden zal niet overleven en ik denk niet dat iemand hier "dood laten gaan" als optie ziet. En tanden er uit halen is niet iets dat je "zo maar effe" doet, maar ik denk niet dat het "ongemak" van het missen van de tanden opweegt tegen het ongemak van keer op keer naar de dierenarts. Als ik kijk naar de "tandloosjes" die ik ken, lijken ze er echt niet ongelukkiger op te worden. En die konijntjes hebben Ɣllemaal een vriendje. Ze zijn nog prima in staat hun ongenoegen te uiten en zich te verdedigen hoor. En ja, een wilgentak kapot knagen is geen optie meer voor een konijn zonder voortanden maar er blijven toch genoeg andere dingen over? Mijn konijnen zijn niet echt knagers en vermaken zich evengoed prima. Tunnels, een snackbal, een zandbak (ook in huis is wel het e.e.a. mogelijk) of gewoon lekker rondrennen.. DE ideale oplossing is het niet, maar wel beter dan telkens blijven slijpen denk ik. Sowieso vind ik het op dit moment wel de beste optie die er beschikbaar is. Want ze maken helaas nog altijd geen beugeltjes voor konijnen... 29 november 2010 aangepast door Dollie
angelaenpuk Geplaatst: 20 december 2010 Geplaatst: 20 december 2010 mijn dierenarts slijpt tanden en kiezen zonder narcose, hij vertelde me dat er maar weinig dierenartsen zijn die dit kunnen/doen, maar dat narcose niet echt noodzakelijk is.
angelaenpuk Geplaatst: 20 december 2010 Geplaatst: 20 december 2010 mijn dierenarts slijpt tanden en kiezen zonder narcose, hij vertelde me dat er maar weinig dierenartsen zijn die dit kunnen/doen, maar dat narcose niet echt noodzakelijk is. en de kosten zijn ook meteen lager, dus nog een extra voordeel!
Dollie Geplaatst: 20 december 2010 Geplaatst: 20 december 2010 Zonder narcose kun je de achterste kiezen in principe niet (goed) zien. Laat staan bij slijpen. Ik ben heel blij dat mijn dierenarts het onder narcose doet want anders hadden ze een paar behoorlijke haken bij mijn ram gemist.. De kosten kunnen me verder weinig schelen maar voor het dier is het natuurlijk veiliger zonder narcose, al zal het niet perse prettiger zijn..
Aanbevolen berichten