Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Gisteren is onze Tom overleden.:(

Woensdag kwamen we erachter dat Tom wel wat stilletjes was, ook stampte hij veel. Maar dat was hij wel vaker. Het was geen knuffelkonijn en zat liever lekker alleen in het nachthok dan in de ren met ons en de kinderen te knuffelen.

Omdat mijn man in de schuur aan het klussen was, dachten we dat dit hierdoor kwam.

Donderdag ochtend vond ik Tom in het nachthok, stilletjes. Ik kon het aaien en oppakken. Op schoot kroop hij gelijk met zijn mooie koppie onder mijn oksel en liet hij zich knuffelen. Zijn buikje was opgezet. Ik heb gelijk de da gebeld en we konden gelijk komen.

Tom bleek een verstopping te hebben in zijn buikje, had ondertemperatuur en had een shock. Dwangvoer zou hierdoor niet lukken en de klachten alleen verergeren. We hebben hem bij de da achter gelaten, met vocht injecties en een warmtekussen. Deze heeft hem gesondeerd en er kwam veel haren en viezigheid uit zijn maagje. Hierna heeft hij een opleving gehad, heeft hij zelf weer water gedronken. Maar helaas kreeg hij daarna stuipjes en ging zijn temperatuur weer naar beneden. Omdat Tom niet meer te redden was, heeft de da Tom verder uit zijn lijden verlost.

De kinderen en wij hebben 's middags nog afscheid genomen van TOm. Hij lag er zo mooi bij. Ze hadden hem heel mooi op een oranje dekentje gelegd. Hij lag er bij zoals hij dat vaker deed.

Het was zo'n mooi konijntje! Voor zijn castratie was hij erg dominant, heeft diverse keren mijn kleding kapot gebeten en was echt niet zo lief voor de andere konijnen. Na zijn castratie werd het een heel rustig en sociaal konijntje. Hij had het erg naar zijn zin met de andere konijnen Bram en Hummer. Alleen met ons wilde hij niets te maken hebben. Hierdoor kon ik hem ook optillen en zeker niet borstelen, hij was dan zo gestressd.

Ik voel me nu zo schuldig, als ik nu wel had doorgezet en hem vaker had geborsteld was het misschien niet gebeurd!

De andere konijnen zijn iets van slag, liggen veel bij elkaar, eten gelukkig wel goed, maken soms binky's. Maar je merkt dat ze hem wel missen.

Kan ik iets doen om te voorkomen dat dit nooit met hun kan gebeuren?

Sorry voor het lange verhaal, moest het even kwijt.

xjess

Geplaatst:

Dit was zo te horen een haren verstopping....het gevolg daar van stilvallende darmen, dan treed de dood snel in.

Wat kun je doen, toch de konijnen bij verharing dagelijks kammen en plukken zodat ze minder haren binnen krijgen.

Daar bij meer groen voeren zodat de haren beter afgevoerd worden.

Deze verteren niet in het lichaam.

In jou geval zijn de haren verstopt geraakt in de maag wat vaak dodelijk is, als dit niet optijd word opgemerkt door het stoppen met eten en niet meer keutelen.

Hier gaan vaak ketting keutels aan vooraf wat jouw al wat zegt, wat er aan de hand is met je konijn, naast de verharing op dat moment.

Bij twijfel de keutel open maken dan zie je daar haren in zitten.

Geplaatst:

@brc, omdat wij drie konijntjes hadden, hebben wij niet gemerkt dat Tom niet meer keutelde. Ik heb geen keuteltjes met haren aan elkaar gezien, ik verschoon het toilet om de dag, dus zou het wel gezien moeten hebben.

Onze andere konijnen kunnen we gelukkig wel optillen en borstelen, de wekelijkse borstelbeurt zal in het vervolg dus vaker gebeuren.

Weet je misschien of ik iets kan doen om de andere konijnen rustiger te krijgen, vooral het vrouwtje Hummer staat steeds op haar achterpootjes de tuin af te speuren. Ik vind het zo'n zielig gezicht. Verder is ze wel met haar mannetje Bram lekker aan het rennen en eet ze goed.

Geplaatst:

Ze hoeven geen ketting keutels te hebben...maar is het wel het geval is dat dus een teken dat je op kan letten.

Konijnen in een groep is lastig te beklijken van wie welke keutel is inderdaad.

Maar vak zijn er wel tekens van niet eten als je voer neer zet, et zijn hele kleine veranderingen en stil zitten in een hoekje in elkaar.

Gelukkig heb je nog 2 konijntjes die het samen goed kunnen vinden, en eten zoals je opmerkt.

Dat gaat wel goed komen.

sterkte met het verlies.

BRC

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .