kleurdwergje Geplaatst: 24 november 2010 Geplaatst: 24 november 2010 Mn konijn stinkt de laatste tijd nogal. Echt een mannetjes geur, rook het gisteren van een meter afstand nog. Wat kan ik hier aan doen?Hij doet z'n behoeftes altijd netjes in 1 hoekje die ik dan ook minimaal 2x per week verschoon dus daar zal het niet aan liggen. Ik zit aan castreren te denken. Hij is nu ongeveer 8-9 maanden oud.
Dollie Geplaatst: 24 november 2010 Geplaatst: 24 november 2010 Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik me bij mannetjesgeur moet voorstellen.. Het is me ook niet opgevallen dat mijn rammetje nu minder stinkt of anders ruikt. Ik vraag me eigenlijk af of castratie daar echt tegen helpt. Is er verder niks met je konijn aan de hand? Geen ander gedrag etc? Ik heb nl. een konijn met blaasproblemen gehad en als zijn urine meer stonk dan normaal had ie een blaasontsteking (zijn klachten waren dan ook erger).. Maar dat was gewoon een zeer typische, doordringende urinegeur. Zou dat toch niet omschrijven als "mannetjesgeur".
kleurdwergje Geplaatst: 24 november 2010 Auteur Geplaatst: 24 november 2010 Ja ik kan het zelf ook niet zo goed omschrijven. Het ruikt in elk geval niet naar urine. Net als bokkenlucht, dat ruikt ook niet naar urine maar echt zo'n mannetjes geur is dat.Hij gedraagt zich ook niet anders dan normaal en ik heb hem ook niet echt ander voer gegeven. Hij heeft laatst wel een ander soort voer gekregen maar daarvoor had hij het ook al wel. Alleen nu erger. Hij is verder ook gewoon goed gezond dus ik denk dat het gewoon een mannetjes lucht is. Maarja nu de vraag, hoe kom je er vanaf? Ik ga zometeen denk ik even naar de dierenkliniek hier in het dorp, vragen of ze hier ook konijnen castreren en hoeveel het kost en dergelijke. Ik weet dat er een in wezep zit die niet zo duur is en ook goed is, vriendin van me heeft daar haar cavia laten castreren.
Dollie Geplaatst: 24 november 2010 Geplaatst: 24 november 2010 Wilde trouwens ook niet zeggen dat het niet kan hoor, een mannetjeslucht, alleen heb ik het nog nooit zo gehoord (of beter gezegt, geroken haha). 't Valt me wel op dat de niet-gecastreerde voedsters die ik hier heb gehad de afgelopen zomer sterker roken (de urine) dan die van mijn koppel (beide gecastreerd) maar dat waren dus voedsters en dat was gewoon een sterkere urinelucht, geen "vreemde" lucht. Hoe je er vanaf komt is inderdaad een goede vraag.. Maar als het echt een "mannetjeslucht" (daarmee bedoel ik dat het echt veroorzaakt is door zijn mannelijkheid dan) zal castratie (misschien) wel helpen.. Succes ermee in elk geval.
kleurdwergje Geplaatst: 24 november 2010 Auteur Geplaatst: 24 november 2010 Ik heb al wel wat opgezocht op internet en zag staan dat castratie geurtjes en sproeien tegen kan gaan. En ook het rijden op bijv. benen van mensen. Maar die van mij sproeit verder niet en rijd ook niet tegen je aan. Misschien dat dat nog komt? Ik hoop het in elk geval niet, wil dat dan graag voorzijn met castreren.
Niek Geplaatst: 24 november 2010 Geplaatst: 24 november 2010 Zelf heb ik ook 2 rammen laten castreren, maar merk ook geen verschil qua geur ... is me nooit opgevallen in ieder geval! Dus of hij na castratie anders zal gaan ruiken weet ik niet, maar hij zou wel een vriendinnetje kunnen krijgen dan (hint) ... dus het is nooit voor niets!
kleurdwergje Geplaatst: 24 november 2010 Auteur Geplaatst: 24 november 2010 Ja, daar had ik ook al aan zitten denken. Nu zit hij alleen en eigenlijk willen mn ouders niet dat ik er nog een konijn bij neem maar het zou wel kunnen na een castratie. Nu kan dat niet. Misschien dat hij dan nog wel een keer een mooi blauw oog vriendinnetje erbij krijgt:mdr:Ik heb er wel eens aan zitten denken een keer met een klein dier show mee te doen ofzo, gewoon voor de lol maar kan dat eigenlijk nog als hij gecastreerd is? Hij is nu niet zo heel mooi getekend maar stel dat hij nou een heel mooi konijntje blijkt te zijn. Dan zou het zonde zijn, als hij een ram moet zijn daarvoor dat hij dan gecastreerd is.
Dollie Geplaatst: 24 november 2010 Geplaatst: 24 november 2010 Is hij raszuiver en getattoeerd dan? Anders kun je sowieso niet aan een "echte" show mee doen. Als hij wel een tattoo heeft zou hij wel mee mogen doen, maar dan mag hij inderdaad niet gecastreerd zijn. Je hebt ook wel eens van die "knuffeltentoonstellingen" geloof ik, waar je ook rasloze dieren kunt laten "keuren", maar of het dan uitmaakt of hij gecastreerd is weet ik niet. Persoonlijk zou ik zoiets niet de doorslag laten geven, aan een vriendinnetje heeft hij veel meer dan aan een prijs op een tentoonstelling. Zeker als je toch alleen voor de lol mee wil doen.
Niek Geplaatst: 24 november 2010 Geplaatst: 24 november 2010 Ik sluit me aan bij Dollie. Een vriendinnetje heeft hij veel meer aan ....
kleurdwergje Geplaatst: 24 november 2010 Auteur Geplaatst: 24 november 2010 Nou het is een kleurdwergje, gefokt bij een boer die konijnen en cavia's fokt voor dierenwinkels. Hij heeft ook wel eens aan shows/keuringen mee gedaan. Is niet zo dat hij uit een oeps nestje bij iemand die 2 hobby konijnen heeft komt. Maar ik betwijfel of z'n pootjes wel wer mooi zwart worden. Hij heeft rusaftekening maar bij z'n achterpootjes is alleen het uiteinde nog maar zwart, de rest een beetje grijzig, hij verkleurt steeds. Maar ik denk dat ik hem wel ga laten castreren als dat de geur wegneemt. Of er een vriendinnetje voor hem komt weet ik nog niet, ik wil het zelf wel heel graag maarja daar heb ik zelf niks over te zeggen.
kleurdwergje Geplaatst: 24 november 2010 Auteur Geplaatst: 24 november 2010 Heb hem even uit zijn hok gehaald maar nu ruik ik het niet.. Het is ook niet altijd dat ik het ruik, maar de laatste tijd wel heel erg vaak.
Dollie Geplaatst: 24 november 2010 Geplaatst: 24 november 2010 Maar heeft hij ook een tattoeage in zijn oor? Nummers en letters? Als hij die niet heeft, mag hij sowieso niet mee doen aan de officieƫle shows.
kleurdwergje Geplaatst: 27 november 2010 Auteur Geplaatst: 27 november 2010 Nee, heeft hij niet. Niet dat ik nou echt van plan was daar fanatiek aan mee te doen ofzo hoor haha. Denk dat ik hem toch maar laat castreren, dan kan hij er ook een vriendinnetje bij krijgen.Heb het er al even met mijn moeder over gehad en ze zei nog niet gelijk nee dus grote kans hij er over een tijdje een vriendinnetje bij heeft.
Dollie Geplaatst: 27 november 2010 Geplaatst: 27 november 2010 O, dat klinkt al positief, zou leuk zijn voor jullie!
Aanbevolen berichten