Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hai, onze Lola nog geen 1 jaar ging anderhalve week geleden met haar kopje scheef hangen. DA onderzocht geen bijzonderheden, geen tanden of ooronsteking. Nu heeft ze sinds gisteren een dik rood oog, DA zegt ontsteking en daarvoor zalf gekregen. Ze eet echter niet, dus ik dwangvoer inmiddels wat ze eigenlijk niet wil doorslikken. Om 12.00 uur weer naar DA. Maak me zorgen omdat kopje ook scheef hangt richting zieke oog, ze slap is, niet eet soms wat in het hooi pikt als het wat vochtig is gemaakt.

Weet iemand meer ?

Geplaatst:

ik zou toch denken aan een second opinion bij een goeie konijnkundige arts. Bij een scheef kopje zonder ontstekingsverschijnselen zou ik denken aan EC alleen volgens mij past daar het ontstoken oog niet bij....

Geplaatst:

Heeft je dierenarts het ook over E. cuniculi gehad? E. cuniculi is een parasiet in de hersenen van je konijn die voor vele uiteenlopende problemen kan zorgen, o.a. voor een scheef koppie. Ik denk dat de kans best groot is dat jouw konijntje dit heeft, zeker als de oren schoon waren en de tanden en kiezen in orde. Als jouw dierenarts hier echter niet aan gedacht heeft, zou dat kunnen betekenen dat hij niet "konijnkundig" is. Konijnen zijn nu eenmaal een tikkeltje anders dan honden en katten en daarom is er toch wel wat extra kennis en ervaring voor nodig. Persoonlijk zou ik niet terug gaan naar deze dierenarts maar vandaag nog een afspraak maken bij een andere dierenarts. Over E. cuniculi kun je hier meer lezen: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Over het oogje.. Ik denk zelf dat dit gewoon een (logisch) gevolg is van het scheef staan van het hoofdje. Het oogje is immers dichter bij de grond, er kan hooi in prikken en vuil in komen. Maar dat weet ik ook niet hoor.

Veel beterschap voor je konijn!

Geplaatst:

Kan pas vlg. week dinsdag terecht bij DA die als konijnkundiger staat vermeld in deze gemeente ! Die man is overvraagd, maar ik probeer het vandaag weer om toch nog er sneller terecht te kunnen.

Houd me bezig nu met druppelen en zalven (zodat oog niet te zeer uitdroogt), dwangvoer en antibiotica injecteren.

Helaas lukte laatste niet zelf want ik zag vloeistof weglopen langs het vachtje dus ik ga zo

weer naar DA. Het oog is behoorlijk uitgepuild maar zover ik nu zie niet nog dramatischer.

EC weet ik niet. ze houdt het kopje nu recht, maar ze is erg slap en dwangvoeren lijkt niet echt tot slikken te leiden. Misschien heeft ze een abces of tumor achter het oog. Wat is wijsheid, wanneer stel je vast dat ze lijdt. Dinsdag liet ze echt zien dat ze pijn had.

Zijn er mensen die een soortgelijke ervaing hebben gehad met zjn/haar konijn met een oog dat binnen 1 dag echt uitpuilt ? Hoor het graag en bedankt voor advies/support.

Geplaatst:

Dinsdag pas?! Als het EC is ben je dan echt (te) laat (zeker gezien het feit dat dit al anderhalve week duurt) en als het geen EC is, ja.. Dan kan het alle kanten op maar het zal zeker niet helpen. Bah, wat een lastige situatie.. Met ogen gaat mijn ervaring niet verder dan een simpele ontsteking of beschadiging, dus daar kan ik je echt niet helpen. Sterkte ermee.

Geplaatst:

Mijn Lolaatje is niet meer. Om even na 9.30 uur is ze omgevallen en heeft kort stuiptrekkingen/ademproblemen gekregen en het leven gelaten. DA gebeld en langsgegaan. Ze is niet meer. Ben intens verdrietig.

Ik heb haar meegenomen naar huis en inmiddels begraven op haar plekje in de tuin. Wat een intriest gebeuren en binnen zo korte termijn. Dit was mijn derde konijntje en wie had verwacht dat ze geen eens 1 jaar zou worden. Live sucks. Bedankt voor de reacties en veel plezier van en met jullie konijntjes. Mylene.

Geplaatst:

O, verdorie, wat ontzettend rot om te lezen! Ontzettend veel sterkte! Naar dat het zo is gelopen.. :frown:

Hoeft nog lang niks te zeggen hoor, maar mijn konijntje is op eenzelfde manier overleden, hij lag helemaal slap in zijn hok (had zijn koppie opeens ook weer recht staan, dus ik heb nog even een gat in de lucht gesprongen..) en is een half uur later in mijn armen overleden, ook met een paar stuiptrekkingen. Hij had wel E. cuniculi. Maar het schijnt een "normale" manier te zijn voor konijnen, om zo te "gaan"..

Geplaatst:

Dank voor de gedane input en support.

Ik ben ook best boos op het hele gebeuren en eigenlijk ook op de Speciaalzaak waar ze gekocht is. Mijn vorige konijn Droppie (zwarte hangoor) heb ik daar ook vandaan gehaald en die redde net de 6 jaar (had vanaf zijn 3de gebitsproblemen en gelukkig heb ik dat nog 3 jaar kunnen rekken met alle zorg). Mijn eerste konijn Nijnemans is 3 geworden, die is van de stress doordat ik hem verplaatste naar een andere huis binnen het weekend overleden.

Mijn ervaring met konijntjes is dus niet succesvol gebleken. En ik vind dat reuzejammer want in de tijd dat ik met ze heb gehad het zijn geweldige leuke huisdiertjes gebleken waar je ontzettend veel lol aan beleeft en ook veel voor terugkrijgt. Ik heb dat in elk geval aan alle 3 beleefd. Waar hebben jullie met name op gelet of naar gevraagd bij het kopen van een konijn ?

Nogmaals groeten. Mylene

Geplaatst:

Helaas zul je niet de eerste zijn die een konijn met een slechtere gezondheid in een dierenwinkel koopt, hoewel het toch wel de vraag is in hoeverre dit aan de dierenwinkel (of de "fokker" van de beestjes eigenlijk) te wijten is. Je weet immers niet echt wat het geweest is in dit geval. Gebitsproblemen daarintegen worden vaak veroorzaakt door een foute stand van de tanden en/of kiezen en dat kan zeker erfelijk zijn.

Wil je minder kans hebben op dergelijke erfelijke afwijkingen, dan is het zaak om een fokker te zoeken die met getattoeerde dieren fokt en dan ook met name op gezondheid selecteert. Mocht je dat overwegen, dan zou ik eerst eens na gaan denken over een (of meerdere) ras(sen) dat je aanspreekt en dan in de buurt gaan zoeken naar fokkers die lid zijn van het KLN. En dan contact opnemen met die fokkers, stel ze bergen met vragen en ga eens kijken hoe de konijnen er bij zitten etc.

Hou echter wel in gedachte dat je gewoon pech kunt hebben. Zelfs konijnen van de beste fokkers zijn niet minder vatbaar voor veel ziekten en aandoeningen. De kans dat je konijn een erfelijke afwijking bij zich draagt is veel kleiner wanneer er bewust op de gezondheid gefokt wordt, maar dat is geen garantie dat het konijn kerngezond is en kerngezond zal blijven. Je moet gewoon geluk hebben. Bovendien is het heel belangrijk dat een dier voldoende ruimte heeft en goede voeding krijgt, dat je snel ingrijpt bij dingen als niet eten en/of niet keutelen en ga zo maar door. Bij overgewicht neemt de levensverwachting van een konijn af, als er te veel calcium in het voer zit kan je konijn daar problemen mee krijgen, te weinig vezels kan zorgen voor problemen met de darmen en/of het gebit.. Er is een lange lijst met dingen om rekening mee te houden. Helaas blijft er dan nog een lange lijst over met dingen waar je absoluut geen invloed op hebt.

Het is heel spijtig om te lezen dat je zo veel pech hebt gehad met konijnen tot nu toe, maar helaas is dat niet altijd te voorkomen. Het is een risico dat je neemt als je dieren neemt. Door bij een verantwoorde fokker te kopen kun je dit risico wel iets verkleinen maar het blijft aanwezig. Persoonlijk vind ik dat mijn konijnen mij zo veel "op leveren" dat ik het risico ze te verliezen gewoon neem, bovendien probeer ik ze de beste voeding te geven, laat ik ze vaccineren etc etc etc om maar te zorgen dat ik in elk geval al een aantal dingen uitsluit.

En om nog antwoord op je vraag te geven: Ik heb van de drie konijnen die ik nu heb maar eentje zelf aangeschaft (eentje heb ik inmiddels zes jaar, hij is bijna zeven en gekocht door mijn ouders, de ander is deze zomer toevallig hier terecht gekomen) en zij komt uit een opvang. Ik heb natuurlijk wel opgelet of ze er gewoon "goed" en gezond uit zag, maar dit zegt vrij weinig over de binnenkant en over klachten die nog gaan komen. Omdat ze een rasloos dier is en er niks over haar (voor)ouders bekent is, weet ik niet hoe het bij haar zit met afwijkingen etc, maar ik ben bereid dit risico te nemen. Een beetje pech hebben we al wel gehad, ze heeft meerdere malen snot gehad en is gevoelig voor sore hocks, maar ja. Dat zijn dingen die te behandelen zijn en ik ben er niet bang voor dat ze, zoals het nu gaat, invloed zullen hebben op de duur en/of kwaliteit van haar leven.

Ik heb er natuurlijk weer een heel lang verhaal van gemaakt... Maar als je graag toch weer aan konijntjes wil beginnen (over een tijdje misschien) zou ik ook eens in een opvang kijken. Je hebt dan niet dat kleine beetje extra zekerheid van een rasdiertje waarvan de achtergrond bekend is, maar je geeft een dier wel een tweede kans. Bovendien is een groot nadeel van kopen in dierenwinkels, dat je de broodfok ondersteund. En juist die broodfok zorgt ervoor dat konijntjes uit dierenwinkels vaker een slechte gezondheid hebben. Daarom zou ik absoluut voor een koppeltje uit de opvang gaan of voor een konijn van een goede fokker. Hier de link van konijnenopvangen.

Nogmaals veel sterkte, je hebt je best gedaan.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .