Rudi Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Hoi allemaal, Gisteren met ons konijntje Rudi naar de DA geweest. Afgelopen zondag werd hij steeds slapper, maandagavond lag hij als een slappe doek in z'n hok. Aangezien hij niet at en dronk zijn we maandagavond begonnen met dwangvoeding (eerst potje babyvoeding, de rest van de week papje van science selective en water). Ook zijn we begonnen met Panacur, omdat hij afgelopen zomer op EC en Pasteurella behandeld is. Het leek alsof er ook symptomen van die ziekte bijzaten, vandaar. Na het geven van de dwangvoeding knapte hij erg op en ging het elke dag beter, maar zelfstandig eten en drinken was er bijna niet bij. De DA stelde vast dat hij slap zou zijn geworden door een mogelijk glucose-tekort. Ook zag zij dat de tanden niet goed waren, een tand groeide bijvoorbeeld zijn wang in, dus daar lag het probleem van het niet-eten volgens haar. We willen de tanden graag laten behandelen en om aan te sterken hebben we Critical Care meegekregen. De eerste toediening werd met veel plezier weggeslurpt, maar daarna leek hij last van zijn buik te krijgen. Hij lag plat op de grond, met het hoofd tussen de voorpoten. Daarna knapte hij wel op en gedroeg zich weer normaal. Voor het slapen gaan, vanochtend en vanmiddag weer dwangvoeding gekregen, maar het buikprobleem blijft bestaan. Hij zit nu de hele tijd onrustig en als een hond die moet poepen. Zijn hoofdje zakt daarbij tot een bepaald punt naar beneden, veert weer omhoog etc. Zijn keutels waren de afgelopen week heel klein, maar werden elke dag iets groter. Sinds gisteren kwam er eerst veel plakpoep uit dat verschrikkelijk stonk, maar de keutels beginnen nu wel meer op keutels te lijken. Het zijn alleen nog geen losse, ronde, droge keutels. Mijn vraag is nu of Rudi moet wennen aan de Critical Care? De afgelopen week is de dwangvoeding waarschijnlijk niet optimaal geweest, omdat hij door het te kleine spuitje te weinig van het science selective binnenkreeg..misschien dat zijn buikje nu een optater krijgt van de Critical Care?
Amatjuh Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Hoeveel dwangvoeding geef je?Vaak is het ook aan te raden om er pijnstilling en darmstimulerende medicijnen bij te geven.
Rudi Geplaatst: 20 november 2010 Auteur Geplaatst: 20 november 2010 (aangepast) Hoeveel dwangvoeding geef je?Vaak is het ook aan te raden om er pijnstilling en darmstimulerende medicijnen bij te geven. We geven 6 maal per dag, om de 4 uur, 10 ml. We dachten zelf ook al aan pijnstilling (carprofen) en aeropax (van de apotheek/drogist?). De DA heeft het hier verder niet over gehad. Zij heeft verder niets verteld over de dosering van CC en liet dat aan de assistentie over, maar die wist er niets over te zeggen. We hebben de informatie toen maar uit de bijgevoegde folder gehaald. Op de verpakking van CC staat dat het de microbiële balans en de intestinale peristaltiek stimuleert.. 20 november 2010 aangepast door Rudi
Amatjuh Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Ohh dat is echt veel te veel dwangvoeding! 10 ml per keer dan zit de maag helemaal vol en geen wonder dat ze er buikpijn van krijgt.Ik zou om de paar uur 1-2 ml geven. Als je zo veel geeft zal ze nooit uit zich zelf gaan eten.Ik zou inderdaad caprofen en cisaral gaan halen. Is je dierenarts wel konijnkundig?
Rudi Geplaatst: 20 november 2010 Auteur Geplaatst: 20 november 2010 (aangepast) Ohh dat is echt veel te veel dwangvoeding! 10 ml per keer dan zit de maag helemaal vol en geen wonder dat ze er buikpijn van krijgt.Ik zou om de paar uur 1-2 ml geven. Als je zo veel geeft zal ze nooit uit zich zelf gaan eten.Ik zou inderdaad caprofen en cisaral gaan halen. Is je dierenarts wel konijnkundig? 10 ml staat op de doseertabel (ons konijn weegt 1,3 kg): http://img543.imageshack.us/img543/1461/dsc04845t.jpg We geven dus om de 4 uur 10 ml, maar da's dus veel te veel? Let wel dat ons konijn door het slechte gebit blijkbaar niet zelf kan eten.Onze DA is niet erg konijnkundig, de vorige keer werd onze vermoeding op EC continu afgewezen. Er werd gedacht aan artrose, en toen het geen artrose wist te zijn wist de DA het ook niet meer. Onze suggestie van EC was hem "te kort door de bocht" en er werd al over inslapen gesproken :( . Door filmpjes en mailtjes te sturen naar Wilhelminapark in Utrecht kwam er wel EC uit de bus. 20 november 2010 aangepast door Rudi
Amatjuh Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Ja dat weet ik dat het in de handleiding staat van CC, maar een konijn kan het niet verwerken zoveel in 1 keer. Als je toch die hoeveelheid wilt geven zou ik om de 2 uur 5 ml doen.Heb je al eens op deze lijst gekeken? http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.htmlIk zou toch eens overwegen om voor 2nd opinion naar een konijnkundige DA te gaan. Het gaat hier wel om het leven van jouw konijnen en darmproblemen zijn heel moeilijk en kunnen dodelijk zijn als het niet juist wordt behandeld. Ik spreek hier uit ervaring helaas.
Rudi Geplaatst: 20 november 2010 Auteur Geplaatst: 20 november 2010 Even met een andere DA gebeld, die bevestigde dat er toch echt 10 ML per keer gegeven moest worden..De dwangvoeding ging weer minder en hij heeft ook niet alles op. Ondertussen lijkt het er steeds meer op dat er toch weer EC in het spel is. Zijn achterpootje staat raar onder zijn lijf en hij kan maar niet rechtop blijven zitten. Steeds meer weer met het hoofdje naar beneden zakken en weer opveren en dat al vanaf vanmiddag. Verder verandert hij ook continu van positie, omdat hij niet rustig kan zitten. Je wordt er onderhand redelijk moedeloos van, helemaal van dierenartsen die je keer op keer met een kluitje in het riet sturen en buiten openingstijden niet bereid zijn om je verder te helpen, tenzij tegen forse bijbetaling.
Rudi Geplaatst: 20 november 2010 Auteur Geplaatst: 20 november 2010 Ik heb Rudi maar in zijn hok gezet en nu leunt hij met zijn hoofdje tegen de rand aan en laat zich zo naar beneden zakken.Hier een paar fotootjes:http://img521.imageshack.us/img521/2572/dsc04848c.jpghttp://yfrog.com/03dsc04849tj
jrjsieben Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Ik zou toch naar een dierenarts gaanMisschien hebben ze morgen overdag nog een soort inloopspreekuur
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Ik zou gaan zoeken naar een konijnkundige dierenarts, mocht je deze niet hebben.. Het verschil tussen een kk dierenarts en een normale dierenarts is erg groot. Door onkunde van mijn dierenarts die niet kk was, heeft mijn konijntje ontzettend geleden en is dood gegaan terwijl deze het wss wel had kunnen overleven met de goede behandeling..:( Ik zou gewoon het advies aannemen van degene die zegt dat je beter niet in 1x 10 ml moet gaan geven... Dan kan je beter wat vaker en wat minder doen.
Rudi Geplaatst: 20 november 2010 Auteur Geplaatst: 20 november 2010 Ik zou gaan zoeken naar een konijnkundige dierenarts, mocht je deze niet hebben.. Het verschil tussen een kk dierenarts en een normale dierenarts is erg groot. Door onkunde van mijn dierenarts die niet kk was, heeft mijn konijntje ontzettend geleden en is dood gegaan terwijl deze het wss wel had kunnen overleven met de goede behandeling..:( Ik zou gewoon het advies aannemen van degene die zegt dat je beter niet in 1x 10 ml moet gaan geven... Dan kan je beter wat vaker en wat minder doen.De DA die wij gesproken hebben over de dosering van CC (dus 10 ml per keer) maakte wél een konijnkundige indruk: http://www.dierenkliniekwv.nl/ Onze eigen DA (www.dapzoe.nl) is bij lange na geen konijnkundige DA. Zoals gezegd werd EC niet herkend en kwam men ook in geen enkel geval terug van de stelling. Verder hebben we al een paar keer om hulp gevraagd buiten de normale openingsuren, maar daar wordt erg kribbig op gereageerd en met allemaal extra toeslagen 'gedreigd'. Die willen dus alleen helpen als het hen uitkomt, hart voor konijnen hebben ze niet!
Amatjuh Geplaatst: 21 november 2010 Geplaatst: 21 november 2010 Komen er wel keutels?Als er geen keutels komen moet je zeker niet zo veel dwangvoeding geven, dan prop je hem gewoon vol terwijl er niks uit komt.Nogmaals ga naar een andere DA, laat hem nogmaals nakijken en zorg dat je caprofen en cisaral meekrijgt.
pechkonijn Geplaatst: 21 november 2010 Geplaatst: 21 november 2010 (aangepast) Verder verandert hij ook continu van positie, omdat hij niet rustig kan zitten. . Dit komt door hevige buikpijn. De buikpijn kan heel goed veroorzaakt worden door te veel dwangvoer.Komen er keutels uit? Als er geen keutels uitkomen, ben je hem nu helemaal vol aan het proppen, hetgeen heel veel pijn oplevert en schade op kan leveren. Ook als er wel keutels uitkomen, moet je de portie dwangvoer verminderen. Je konijn is maar een kleintje, met 1.3 kg. Geef hem ieder uur een ml en kijk dan eens of hij zelf natgemaakt groenvoer (veel vocht is heel belangrijk) wil eten.Geef je ook buikmassages?En, zoals Amatjuh ook zegt, je zal aan de pijnstilling (carprofen) en darmstimulering (Cisaral en/Metocloral) moeten.Verder maakt je dierenarts absoluut geen konijnkundige indruk. Ik zou zeer snel een andere raadplegen, en dan niet telefonisch, maar met een consult. 21 november 2010 aangepast door pechkonijn
jrjsieben Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 En is het al weer wat beter met je konijn
Rudi Geplaatst: 22 november 2010 Auteur Geplaatst: 22 november 2010 En is het al weer wat beter met je konijn We hebben onze Rudi gisteren helaas moeten laten inslapen. We hadden hem 's middags naar de dierenarts gebracht, die hem aan een vocht-infuus gelegd heeft. Hij was zwaar onderkoeld (33 graden), dus werd hij in een hok op een warmtebedje met een kruik gelegd om aan te sterken. Eerst ging het wel redelijk, zijn temperatuur liep snel op en hij had ook plakpoep. Daarna belde de DA op dat onderzoek uitwees dat Rudi o.a. ernstig nierfalen had, wat niet te genezen was. Voor Rudi is het beter zo, maar we missen hem heel erg :( Bedankt allemaal voor jullie antwoorden en tips!
jrjsieben Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 achhhhhhhhhhhhh god :(Nou veel sterkte je heb er je uiterste best voor gedaan Ja als de niertjes niet inorde zijn dan is het alleen maar tobben Hij huppelt nu op de regenboogbrugDaar kan je wat voor het schrijven als je dat wat troost geeft
Aanbevolen berichten