danielle85 Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Vandaag vond ik een van mijn konijntjes heel zielig in het binnenhokje. Het gaat om mijn 5 jarige altijd al wat zwakke dwerghangoor. Ze is altijd vrij mager geweest, terwijl ze wel gewoon met de rest mee at, en er ook genoeg te eten valt (dagelijks een mix van groentes als wortel, witlof, appel, klein beetje sla en onbeperkt vers hooi, en als aanvulling biks) Daarom is dit ook altijd mijn zorgenkindje geweest en ik check haar elke dag goed op plakpoep, en gewoon hoe ze zich gedraagd. Alleen vandaag zat ze alleen in een hoekje van het binnenhok, en ze was wat neerslachtig. Ook kwam ze niet op het eten af, zoals ze normaal we doet. Ze kwam gewoon helemaal niet naar me toe, en bewoog, op haar ademhaling na, ook niet. Ik heb haar nu dus in een onverwarmd kamertje gezet, met eten en drinken. Ze heeft alle witlof, en een klein stukje brood opgegeten, en ik heb het idee dat ze weer iets levendiger wordt. Wel komt ze niet aan het hooi, en ook niet aan de biks.Ik heb net mijn dierenarts gebeld, maar die zei dat ik het vanmiddag nog even moet aankijken, omdat ik het idee had dat ze toch iets vrolijker werd. Als ze dan morgen of eerder toch weer zo werd als vanochtend moest ik meteen langs komen. Wat zou dit nou kunnen zijn? Ik ben wat haar betreft gewoon snel wat bezorgd, omdat ze gewoon al zo lang ik haar heb, nooit over dat magere heen is gekomen. En ze is zo lief... Het is mijn allertamste konijntje, en ze likt me ook altijd en ze maakt altijd binkies! Hoop zo dat dit goed komt.Vorige week heb ik mijn oudje ook al moeten begraven, maar goed die was ook echt op leeftijd. Ik wil haar niet ook nog kwijt.. Wat kan ik haar nu nog voeren waarvan ze even een beetje power krijgt? Kruidenhooi? extra vitamines? en zouden jullie haar (wat ik van plan was) ook even een weekje binnen houden? En welk groenvoer moet ik nu vermijden? Sla en kool geef ik nu in ieder geval niet.Bedankt alvast!
pechkonijn Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Direct naar de dierenarts! Waar je bij honden en katten dingen nog wel even kan aankijken, is een ziek konijn altijd een spoedgeval, omdat ze pas laten zien dat ze niet in orde zijn als het al bijna te laat is. Is de dierenarts die je belde wel "konijnkundig"?Heb je haar temperatuur opgemeten? Waarschijnlijk heeft ze ondertemperatuur en zal je haar binnen moeten halen en opwarmen met een kruikje. Verder niet zelf gaan dokteren, maar direct (en dus niet nog een half uurtje wachten) naar een konijnkundige dierenarts. Aan je verhaal te lezen is je konijn niet neerslachtig, maar doodziek.
danielle85 Geplaatst: 20 november 2010 Auteur Geplaatst: 20 november 2010 Ik kom net terug van de dierenarts, en deze zei dat mijn lieve dieseltje last had van beginnende verstopping, en gas. Ze maakte wel een alerte indruk daar, en ze eet ook van de groente's en van het hooi. Dat was een goed teken volgens hem. Dus nu moet ik ze binnen houden omdat ze anders te koud werd. Ik heb het advies gekregen veel donkere bladgroentes te geven en die vochtig te maken. Ook moet ze veel hooi blijven eten. En als het niet vooruit gaat moet ik morgen weer komen, dan krijgt ze een laxeermiddel. Hij vond dat nu nog niet nodig, omdat ze toch nadat ze gegeten heeft van het hooi (ook een aardige hoeveelheid) zich weer redelijk normaal gedroeg. Ze huppelt nu wel gewoon rond in de kooi, en ze is weer nieuwsgierig. Ik mocht haar aeropax geven, dus dat ga ik zo doen. Ik hou jullie op de hoogte.
Suuzi Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Heel verstandig dat je naar de dierenarts bent gegaan, ook al is het vandaag zaterdag. Dat had ik in de beschreven situatie ook gedaan.Heeft je dierenarts medicijnen (pijnstilling en darmstimulans) toegediend en meegegeven voor thuis? Hebben jullie hierover gesproken?Ik heb deze medicijnen standaard in huis omdat darmproblemen soms grillig kunnen verlopen.
danielle85 Geplaatst: 20 november 2010 Auteur Geplaatst: 20 november 2010 Ik mocht aeropax geven, maar een darmmiddel heeft hij haar nog niet gegeven, want het ging toen ik daar was eigenlijk best goed met haar. Als het niet verbeterde de komenden uren mocht ik vanavond tot 10 uur gewoon weer komen, want hij was daar toch tot die tijd aan het werk. (hij woont er ook naast). Maar het lijkt me nu steeds beter te gaan, ze heeft aardig wat gegeten en gedronken, en ze reageert nu weer normaal eigenlijk. En ik zie ook al keuteltjes liggen (gewone keuteltjes) dus het ziet er volgens mij goed uit. Gelukkig maar, want ik wil haar nog minimaal 5 jaar bij me houden :mdr: Zou het kunnen komen door stress? Want we hebben er een extra binnenhok bij gemaakt. We hebben een houten tuinhuisje, en daaraan vast zit een grote ren. In de ren staat een kippenhok, en dat is hun nachthok, alleen blijven ze daar altijd onderin dus in het gedeelte wat niet dicht is zitten in weer en wind. Nu hebben we een opening in het tuinhuisje gemaakt met een goed geisoleerd gedeelte daarin. Daar zitten ze veel warmer. En om ze te stimuleren daar in te gaan hebben we tijdelijk het kippenhok dicht gezet. Zou het daarvan kunnen komen? Ik probeer er achter te komen waar dit door komt, want ik wil het nooit weer natuurlijk. Qua eten is er niks veranderd.
danielle85 Geplaatst: 20 november 2010 Auteur Geplaatst: 20 november 2010 Nou alles lijkt nu eigenlijk weer normaal. Heb haar net de portie groente voor vandaag gegeven, en ze reageert weer als normaal. Ik heb haar buikje gemasseerd een uurtje geleden, en toen hoorde en voelde ik wel wat gas. Maar ze poept ook weer gewoon, er liggen allemaal mooie keutetjes in de bak. Ben blij dat het beter lijkt te gaan! En bedankt voor jullie reacties. Ik laat morgen nog wel even weten hoe het gaat.
Suuzi Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 (aangepast) O, wat fijn voor jullie! Je konijn is een lief bolletje om te zien. Ik zou een beetje voorzichtig zijn met wortel en appel voeren ivm suiker. Nood breekt wetten, maar als ze gewoon alles eet dan geef ik bij darmproblemen liever 'veilige' dingen als peterselie, andijvie, wortelloof en witlof (en hooi natuurlijk).Een konijn kan inderdaad stoppen met eten of onrustige darmen krijgen dankzij stress. Misschien was ze geshockeerd om voor een dichte deur te staan met daarachter haar vertrouwde, geliefde nest. Maar het zou ook zo maar iets anders kunnen zijn geweest, een 'verkeerd' blaadje dat ze heeft gegeten. 20 november 2010 aangepast door Suuzi aanvulling
pechkonijn Geplaatst: 21 november 2010 Geplaatst: 21 november 2010 Nou alles lijkt nu eigenlijk weer normaal. Heb haar net de portie groente voor vandaag gegeven, en ze reageert weer als normaal. Ik heb haar buikje gemasseerd een uurtje geleden, en toen hoorde en voelde ik wel wat gas. Maar ze poept ook weer gewoon, er liggen allemaal mooie keutetjes in de bak. Ben blij dat het beter lijkt te gaan! En bedankt voor jullie reacties. Ik laat morgen nog wel even weten hoe het gaat. ] Gelukkig was je er op tijd bij.Het kan inderdaad door stress komen, maar gas kan ook komen door te veel suikers in de voeding. Ik weet niet of je altijd zoveel wortel en appel voert... Daar zitten veel suikers in. De suikers kunnen voor verstoorde darmflora zorgen, wat in gas resulteert.
Bianca Geplaatst: 21 november 2010 Geplaatst: 21 november 2010 Hoe oud is ze? Heeft ze vaker last van plakpoep? Is ze altijd te licht geweest ook al eet ze normaal? Dit kunnen symptomen zijn van Coccidiose bij volwassen konijnen. Die vallen dan af en hebben regelmatig plakpoep. Je DA kan mestonderzoek doen om te kijken of ze misschien besmet is.
danielle85 Geplaatst: 22 november 2010 Auteur Geplaatst: 22 november 2010 Nou ik heb hier eigenlijk alleen maar goed nieuws. Sinds vandaag is ze weer helemaal als vanouds. Ze eet haar gewone biks ook op, veel hooi, en ze is weer even vrolijk als anders. Ze is al even op verkenning door de woonkamer geweest, en ze ging ook pas na een uurtje weer terug in haar kooi. Ik heb net contact gehad met de dierenarts, en die wil dat ik morgen even kom, dan gaat hij haar nog even weer onderzoeken. Normaal geef ik inderdaad niet zo veel appel en wortel hoor! Dat was omdat ze dat nu wel wilde eten, en alles wat ze binnen kreeg was ik blij mee. Ze zijn normaal met zijn 7en, en ze krijgen per dag met zijn allen een half stuk oud brood, 2 wortels, meestal wel redelijk wat witlof, een handje andijvie, kruiden uit eigen tuin, soms ruccola, soms een beetje sla en afwisselend een appel, of een ander stuk fruit. Daarnaast dus onbeperkt hooi, en nog wat biks. Is dat wel goed? Of geef ik dan te veel of te weinig aan een bepaald iets? @Bianca, alles wat je vraagt staat in mijn beginpost
pechkonijn Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 Dat lijkt me prima hoor! Fijn dat het beter gaat met haar.
Aanbevolen berichten