kimberly86 Geplaatst: 19 november 2010 Geplaatst: 19 november 2010 ik heb van de DA enrofloxoral drops meegekregen tegen snot.. nu heb ik snoezel sinds gister deze AB gegeven en merk ik dat hij erg last van jeuk heeft.. kan dit door de ab komen of geef ik hem perongeluk teveel? Mijn DA had het over 2,5 ml voor mijn konijn van 2,5 kilo.. moet ik hem dan 2,5 ml per dag of 2x per dag 2,5 ml geven? en met hoeveel water moet ik dit mengen?
bunny ranch chanty Geplaatst: 19 november 2010 Geplaatst: 19 november 2010 Ik zou je dierenarts even bellen.... Enrofloxoral is een antibiotica....wat je puur in de mond moet geven.Dus niet met water.De dosering die je hier noemd is niet juist! Ik ben geen dierenarts.....dus verwijs je toch naar hun...voor je vraag.Hun hebben immers dit medicijn voorgeschreven. Dit wordt normaal niet voor jeuk gegeven overigens....dan praat je vaak over mijt/schurft wat met andere middelen behandeld moet worden.suc6
Dollie Geplaatst: 19 november 2010 Geplaatst: 19 november 2010 (aangepast) Mijn konijn van 2,1 kg moest twee keer daags 1,1 ml hebben en ik geloof dat dit de "maximale" dosering was, dus twee keer daags 2,5 lijkt me te veel! Neem inderdaad even contact met je DA op.. En Cindy, volgens mij had het konijn eerder geen jeuk.. Is de vraag juist of dat door de enrofloxoral kan komen. 19 november 2010 aangepast door Dollie
kaatje-kim Geplaatst: 19 november 2010 Geplaatst: 19 november 2010 Ik dacht dat het 0,5 ml per kg konijn was.De AB is voor snot gegeven niet voor jeuk, staat in het eerste bericht.
lianne Geplaatst: 19 november 2010 Geplaatst: 19 november 2010 Ik heb hier nog een receptje liggen van mijn DA van afgelopen april voor een van mijn konijnen. 2x daags 0.5 ml oraal geven, dat is voor een konijn van iets meer dan 1 kilo. In de bijsluiter staat het volgende over de bijwerkingen:Bij hoge overdosering kunnen voorbijgaande storingen van het centraal zenuwstelsel optreden (onrust, excitatie (opwinding, prikkeling), krampen, ademdepressie). Het lijkt mij dus ook verstandig om over de mogelijke bijwerking die je signaleert contact op te nemen met een dierenarts, aangezien je mogelijk teveel antibiotica hebt toegediend.
kimberly86 Geplaatst: 19 november 2010 Auteur Geplaatst: 19 november 2010 Ik dacht dus ook al dat ik teveel had gegeven maar heb nog even nagevraagd aan mijn zus die ook mee was tijdens het bezoek aan deDA en die zei dat de dokter echt had gezegt 2,5 ml per keer..(het is een flesje van 30ml en het zou een kuur van 6 dagen zijn) Wel raar als op de verpakking een veel lagere dosering vermeld staat. Ik hou me denk ik maar gewoon aan de dosering in de bijsluiter want een overdosis wil ik mijn Nijn niet aan doen
lianne Geplaatst: 19 november 2010 Geplaatst: 19 november 2010 Ik zou echt even contact opnemen met de dierenarts en desnoods een andere dierenarts zoeken die wat meer verstand heeft van konijnen&medicatie, vooral omdat je vermoed dat er mogelijke bijwerkingen zijn! We hebben hier een prachtige lijst met dierenartsen waar leden goede ervaringen mee hebben gehad, wellicht staat er een dierenarts bij jou uit de buurt tussen.http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html
IsNikki Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Is mijn nijn nou zo klein, hij weegt 1.6kg Maarja hij zit dan vanaf ik hem heb al meteen met antibiotica.. is hij daarom zo klein gebleven?
lianne Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 Dat kan ook erfelijk bepaald zijn IsNikki, een van mijn konijnen is nog kleiner dan jouw konijn.
kimberly86 Geplaatst: 20 november 2010 Auteur Geplaatst: 20 november 2010 IsNikki.. ik neem aan dat je een dwergkonijn hebt? of een middengroot konijn? mijn nijn is namelijk een Franse hangoor.. vandaar dat ie nu met 4 maandjes al 2,5 kilo is en nog wel 2x zo zwaar kan worden
bunny ranch chanty Geplaatst: 20 november 2010 Geplaatst: 20 november 2010 FH 2,5 kilo op 4 maand is duidelijk ondergewicht....normaal minimaal wegen ze 1500 gram met 2 maanden, groeien dan gemiddeld 800 gram per maand. Tot de 5,5 a 6 kilo is bereikt.deze worden ruim 6 kilo gemiddeld.
kimberly86 Geplaatst: 21 november 2010 Auteur Geplaatst: 21 november 2010 Hij is paar dagen geleden nog bij de DA gewogen en die heeft niks gezegt over ondergewicht. Verschilt ook veel per konijn dus zal vast goed zijn
bunny ranch chanty Geplaatst: 21 november 2010 Geplaatst: 21 november 2010 Dan zal je geen echte Fh hebben dan....ik ben fokker van dit ras en heb al te veel ondervoede fransen gezien om te weten dat dit een onder gewicht is wat je wel degelijk op een frans kan voelen.....en zien overigens krijgen vette huid.
IsNikki Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 nou ik heb mijn nijn uit de dierenwinkel ( is slecht ik weer het ) maar ik kon hem daar echt niet laten zitten hij zat helemaal alleen en toen ik naar hem keek kwam hij meteen met zijn pootjes tegen het glas aan staan en begon rond te springen, hij volgde me in die kleine glazen bak overal waar ik stond.. maar ze zeiden dat het een dwergkonijn is, maar hij heeft wel een stuk grotere oren dan de meeste dwergkonijnen die ik zie, daarom d8 ik dat hij misschien door de antibiotica's niet veel meer is gegroeit. hij is vanaf 3 maanden maar 0.4 aangekomen.
lianne Geplaatst: 22 november 2010 Geplaatst: 22 november 2010 IsNikki, het is misschien wat handiger om voor jouw vragen even een eigen topic te starten zodat in dit topic de vragen van Kimberly gewoon beantwoord kunnen worden. Anders krijgen we straks 2 discussies die door elkaar lopen.
kimberly86 Geplaatst: 23 november 2010 Auteur Geplaatst: 23 november 2010 ik weet wel zeker dat mijn konijn een Franse Hangoor is.. ik geef mijn konijn toch echt genoeg eten.. hij krijgt onbeperkt hooi (wat hij bijna altijd op heeft en zo'n 180 a 200 gram biks per dag, en zoveel water als hij op kan dus neem aan dat dit wel genoeg is. Moet er wel bij vertellen dat ik hem gister opnieuw heb gewogen en hij inmiddels zo'n 3,4 kilo is met 4 mnd dus wel bijna 1 kilo aangekomen in korte tijd. Denk dat hij gewoon minder at omdat zijn neus zo verstopt zat.
Aanbevolen berichten