Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

gisteravond vond ik mijn konijntje dood in zijn hokje. :(

Hij was nog maar 1,5 jaar oud en ik heb geen idee hoe dit kan. Toen ik hem de dag ervoor voer en water gaf vond ik hem al wat rustig en z'n oogjes zaten half dicht. En nu dus dit...

Hij was verder gezond (in ieder geval geen uiterlijke kernmerken van ziekte).

Heeft iemand enig idee wat dit geweest kan zijn?

Geplaatst:

Hij was dus niet gezond...vandaar dat hij wat rustig zat, met z'n oogjes half dicht..

Konijnen hebben zwakke darmen...Héél veel (ogenschijnelijk)plotselinge doodgevallen, komen daar vanaf...

En zoals je het beschrijft zou dat nu ook heel goed het geval geweest kunnen zijn....

Een konijn met een gasaanval of met verstopping, heeft pijn..héél veel pijn.

Pijn kan je 'zien' doordat het konijntje stil is, sloom, oogjes half dicht..ook wel onrustig is in hoe het het beste kan gaan zitten of liggen..knarsentanden..

Je kan het ook zien doordat een konijn dan niet eet EN niet keutelt !!!

Vooral bij dat laatste moeten echt al je alarmbellen gaan rinkelen !!!!!

Nu is zoiets lastiger te constateren wanneer je konijn bijv buiten staat...

Binnen valt gedrag en het niet eten, niet keutelen vaak veel sneller op...

Overigens is zo'n konijntje dan wel te redden, mits je er op tijd bij bent...

Maar ja, dan moet je het wel constateren...

Oorzaken van darmproblemen kunnen zijn: haakjes op de kiezen, verkeerd voedsel..stress ook trouwens..

Natuurlijk kunnen konijntjes ook door andere dingen doogaan..Hartproblemen bijv, dan hoef je van te voren niets te merken..

Maar goed. Je geeft al aan dat hij wat stilletjes was en met halfdichte oogjes zat...

Het kan ook zijn dat je konijntje verkouden was en dit problemen heeft veroorzaakt..Niet behandelde Snot bijv.

(niezen, nat neusje, traanoogjes zijn een teken van Snot)

Kennelijk was er dus iets..........Tja..sneu..

Geplaatst:

heey tullow, wat rot voor je! mijn konijn is vorig jaar ook overleden, langoors darmpje lag stil en had haken aan haar kiezen,, hier kwamen we ook te laat achter, ze leek zo rustig :( gelukkig is ze wel 8 jaar geworden, luister maar niet naar ZaZa, laat je verdriet maar gewoon gaan, verstop het niet, en hou voor altijd een plekje in je hart voor je nijn, misschien is er nog wel een plekje in je hart voor een andere nijn. sterkte.

Geplaatst:
Het is wel zaak om naar ZaZa te luisteren, hier kan iedereen van leren. Tullow weet de volgende keer wel de symptomen te herkennen. Het is natuurlijk triest dat je konijntje is overleden en ik wens je sterkte.

ok je hebt wel gelijk maar het is niet echt een lekker momentje...

Geplaatst:

Een paar dagen geleden lag mijn konijntje ook met haar oogjes half dicht in de kamer. Ik zag dat er iets mis was doordat ze nooit op die plek ligt. Om het te checken gaf ik haar iets te eten waar ze normaal altijd op afvliegt. Maar nu hoefde ze niks. Meteen de dierenarts gebeld en wat bleek: het was gas. Ze had een behoorlijke gasbel in haar buik ik kon het ook voelen bij de buikmassage.

Het is zo snel gegaan want de avond ervoor rende ze nog in het rond de volgende ochtend had ze dus al gas. Hier heb ik ook van geleerd hoor, ik wist niet dat konijnen dat zo snel konden krijgen. De precieze oorzaak weet ik nu nog niet, waarschijnlijk te weinig hooi en teveel biks. Dus daar let ik nu ook wel beter op. Echt zielig want het is heel pijnlijk.

Sterkte met het verlies, echt heel erg.

Geplaatst:

Veel sterkte bij dit verlies. Ons konijntje was nog geen 8 maanden oud toen hij overleed hij had een hersenbloeding gehad. Dit gebeurde ook heel snel in de ochtend levendig goed etend konijn en in de avond overleden.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties!

Het kan inderdaad gas zijn geweest, maar ook net zo goed iets anders.

Hij stond inderdaad buiten.

Het is zo snel gegaan. 's Ochtends ben ik nog even bij hem geweest en toen ik thuis kwam van mijn werk was het al gebeurt...

We hebben hem begraven in de tuin.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .