Aphext Geplaatst: 16 november 2010 Geplaatst: 16 november 2010 goed tegen dikke buikenziekte? heb het een paar keer ergens gelezen, en zoja dosering?
Rian Geplaatst: 16 november 2010 Geplaatst: 16 november 2010 Ik heb nooit eerder gehoord dat metronidazol bij konijnen wordt gebruikt, wacht even af of er hier mensen zijn die er wel ervaring (en zo ja, goede of slechte) mee hebben.
lianne Geplaatst: 16 november 2010 Geplaatst: 16 november 2010 Volgens het artikel http://www.bunnybunch.nl/konijnen/ziektes-en-medische-problemen-bij-konijnen.html mag dit inderdaad gebruikt worden bij enterocolitis. Dikke buiken ziekte (Enterocolitis)Deze naam wordt vaak gebruikt als een konijn een opgezette buik en andere vage symptomen heeft. Dikke buikenziekte is echter een darmslijmvliesontsteking met slijmvorming in de dikke darm. Dit komt vooral voor bij jongekonijnen tot 4 maanden oud, soms met de dood tot gevolg. De symptomen van de dikke buiken ziekte zijn lusteloosheid, beven, minder eten, gezwollen buik, lage lichaamstemperatuur, veel dorst, diarree met slijm, klotsende buik. De ziekte is te behandelen met aeropax, hooi, eventueel dwangvoer om het konijn aan het eten te houden en door het konijn warm te houden. De dierenarts zal een darmstimulerend middel kunnen geven, metronidazol, een infuus en/of pro-biotica.
lianne Geplaatst: 16 november 2010 Geplaatst: 16 november 2010 Ik ben voor je aan het zoeken, maar ik kan verder zeer weinig vinden over de dikkenbuikenziekte, zowel in literatuur als op internet wat betrouwbaar overkomt.
zwarte panter Geplaatst: 17 november 2010 Geplaatst: 17 november 2010 Ik ben voor je aan het zoeken, maar ik kan verder zeer weinig vinden over de dikkenbuikenziekte, zowel in literatuur als op internet wat betrouwbaar overkomt.Is helemaal normaal dat je er zo weinig over vindt.Komt vooral door het feit dat er eigenlijk nog niet geweten is wat het precies is...Momenteel denken ze aan een virus, maar er is nog helemaal geen zekerheid over.Als de diagnose dikke buikenziekte al gesteld wordt, is dat meestal nadat alle andere 'mogelijkheden' uitgesloten zijn. Het is dus geen ziekte die zomaar aantoonbaar of testbaar is.Heb vrijdag ook gehoord dat er bijna altijd een andere oorzaak is te vinden.Voor zover ik weet, is metronidazol een AB dat vooral gebruikt wordt bij een overgroei aan Clostridium.De medicatie die echt bij dikke buikenziekte gebruikt wordt is iets anders. Je kan natuurlijk ook met een overgroei aan Clostridium zitten als secundair probleem..Het lijkt mij persoonlijk het handigst om een mengstaal van de keutels te laten onderzoeken en op basis daarvan een duidelijke diagnose en behandeling te stellen.
Dollie Geplaatst: 18 november 2010 Geplaatst: 18 november 2010 Op zes juli had Aphext een konijn met DBZ maar ik mag toch hopen dat die inmiddels opgeknapt is...
Aanbevolen berichten