Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heel apart, als Boris weer eens een hoop keutels op de grond heeft gedropt en ik ruim ze op vindt ik de laatste tijd 1 a 2 piepkleine keuteltjes tussen alle normale gezonde redelijk grote keutels! Iemand een idee? Zn normale keutels zijn ongeveer 1/2 cm groot, die kleintjes 1 a2 mm. Hij eet heel goed, drinkt wat minder maar dat ligt denk ik ook aan de komkommer en witlof die hij erbij te eten krijgt de laatste tijd.

Geplaatst:

Zou kunnen, maar het lijkt mij niet dat de kleine keuteltjs komen door de witlof & komkommer.

Groenten zorgen vaak voor een "goede doorstroom" in de darmpjes.

Vaak wordt bij een beginnende verstopping groenten geven geadviseerd.

Is Boris momenteel aan het verharen? Dan zouden deze kleine keutels mss hierdoor kunnen komen.

Kleine keutels is vaak geen goed teken, maar bij jou zijn het er (nog) heel weinig.

Hou het goed in de gaten iig!

Probeer hem anders eens een dagje alleen hooi & groenten te gven en kijk of de kleine keutels blijven aanhouden.

Bij twijfel kun je het beste even naar de dierenarts gaan :)

Geplaatst:

ja zn vacht ziet eruit alsof hij flink aan t verharen is, maar er zitten naar mijn idee weinig losse haren... misschien dat Berta alles aruit likt ofzo ze wast hem erg veel. Ze krijgen met zn 2en ongeveer 100 gr brokken op een dag en dat is weinig (NHD-tje en rex, max 1,6 en 4 kilo). Berta eet dan nog heet meeste wat ook logisch is aangezien ze de grootste is. Boris zn keuteltjes zijn al veel groter sinds hij hier is, krijgt veel hooi en groenten (2 penen, 1/3 komkommer en 1 struik witlof, vaak nog wat basilicum en groenten resten van mijn eigen avondeten, gister was dat 2 handen vol andijvie) dus dat kan het eigenlijk niet zijn, vandaar dat ik het zo raar vindt. Ook echt heel apart dat er dan maar 1 of 2 van die minikeuteltjes tussen en hoop van 20 tot 30 normale keutels zitten.

Geplaatst:

Gelukkig zijn het er maar een paar & mss is het loos alarm, maar ik kan me goed voorstellen dat je het vreemd vindt :)

Ik heb even je hoeveelheid bixjes uitgeteld:

1,6 kg x 20 gram = 32 gram

4 kg x 20 gram = 80 gram

** samen bij mekaar wordt dit 112 gram. Dan geef jij idd niet veel.

Weet je zeker dat de keuteltjes van Boris zijn? Aangezien hij samenwoont met Berta, kunnen ze ook goed van haar zijn.

Door het vele wassen van haar, kunnen haar keuteltjes ook kleiner zijn geworden vanwege de haartjes van Boris.

Geplaatst:

Grappig want ik vind dat dus ook in het hok van Nina en Polo, ga dit topic dus ook volgen! Ik ben er wel achter gekomen dat ze last van wormen hebben, daar kwam ik achter doordat de keutels van vorm veranderd waren (1,5 keer zo groot als normaal en met puntjes eraan, en dus ook een paar hele kleine keutels, ook heb ik 1x wormen op verse keutels gezien), ze krijgen nu beide panacur. Geen idee of dat bij jouw nijn ook zo is, misschien even goed de keutels bekijken?

Als ze hier verharen of haren in de keutels hebben zitten dan krijgen ze Prozyme over hun groente heen. Dit is een enzyme dat verstopping kan voorkomen doordat het de klonten om de haren afbreekt. Het is te koop bij bunnybin.

Geplaatst:

nee de keutels van Berta verdwijnen bijna allemaal in de bak, daarnaast zijn ze een stuk groter dan die van Boris :) Ik voer geen sience selective maar Burgess exell, vergelijkbaar in samenstelling met hope farms maar dan net iets meer vezels.dus dan is 100 gr helemaal weinig. De nijntjes gaan regelmatig op de weegschaal en zolang ze nog blijven groeien ga ik ook niet meer voeren, ze krijgen ook wat extra biks via de voerbal die ik elke dag vul en de groenten liggen zeker een uur voor ze op zijn dus ze krijgen zat.

Geplaatst:

ohw ok, moet ik eens goed naar kijken dan! Boris zn keuteltjes hebben inderdaad allemaal een puntje eraan! geen anderhalve keutels, dat niet. ik ga eens kijken of ik prozyme kan vinden, thnx voor de tip!

Geplaatst:
nee de keutels van Berta verdwijnen bijna allemaal in de bak, daarnaast zijn ze een stuk groter dan die van Boris :) Ik voer geen sience selective maar Burgess exell, vergelijkbaar in samenstelling met hope farms maar dan net iets meer vezels.dus dan is 100 gr helemaal weinig. De nijntjes gaan regelmatig op de weegschaal en zolang ze nog blijven groeien ga ik ook niet meer voeren, ze krijgen ook wat extra biks via de voerbal die ik elke dag vul en de groenten liggen zeker een uur voor ze op zijn dus ze krijgen zat.

Voer ze dan is eventjes geen extra bixjes meer & kijk wat er gebeurd.

Mocht je vermoedens hebben dat Boris wormpjes heeft, kun je bij de DA een keutelonderzoek laten doen.

Tijdens een ruiperiode kunnen konijnen snel verstoppingen krijgen. De haartjes kunnen voor een blokkade in de darmen zorgen.

Prozyme is idd een middeltje op ananas-basis wat er voor zorgt, dat de blokkade makkelijker door de darmen heel glijdt.

Het lost de blokkade niet op!

Groenten kunnen hier ook voor zorgen en in hooi zitten vezels die de darmpjes opgang houden.

Geplaatst:

lekker komkommer gevoerd, witlof en worteltje, alles gewassen voor wat extra vocht, extra veel hooi, resultaat: Veel kleurloze plasjes die net niet in de bak beland zijn (ik moet zo nooodig!!!) geen kleine keutels meer gezien en ook geen puntjes meer :D

Geplaatst:
lekker komkommer gevoerd, witlof en worteltje, alles gewassen voor wat extra vocht, extra veel hooi, resultaat: Veel kleurloze plasjes die net niet in de bak beland zijn (ik moet zo nooodig!!!) geen kleine keutels meer gezien en ook geen puntjes meer :D

Klinkt heel goed :)

Geplaatst:

nja net vandaag dan 1 ketting met 2 keutels.... maar goed das dan ook logisch zolang het maar door blijft lopen en er geen mini keutels meer komen, blijven we op deze voet doorgaan, ze zitten toch ook allebei in de rui. Ik houd er een scherp oog op herken nu het begin van verstopping bij Boris iig :)

Geplaatst:

Die kettingkeutels kunnen ontstaan door de haartjes, die tijdens een ruiperiode, in de darmpjes terrecht komen.

Mss kun je bij de groenten (die je geeft) ook stukjes verse ananas doen.

Verse ananas heeft vaak een goed effect bij een beginnende verstopping :)

Geplaatst:

dat wist ik gelukkig al :) maar toch bedankt! volgens mij is het ergens ook goed als de ketting keutels eruit komen want dan gaan de haren er uit of denk ik nou heel krom? Zolang de keutels mooi groot en donr blijven en veel (jemig wat keutelen die dieren veel zeg) maak ik me niet zo veel zorgen maar let ik wel op :) Vooral Berta is erg aan het verharen maar ik geloof dat dat normaal is bij rex konijnen. Boris ziet er een beetje uit als vogelverschrikker. Hij is zwart maar er komen allemaal witte haren door, erg apart om te zien en een paar plekken op de rug dus waar enkel onderwol zit maar die beginnen ook weer aan te groeien(zn moeder was konijngrijs dus het zit wel in zijn genen)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .