ceedeerom Geplaatst: 14 november 2010 Geplaatst: 14 november 2010 Ik stuurde deze mail naar een dierenkliniek waar een konijnkundige DA werkteven vragen of jullie eventueel castreren onder plaatselijke verdoving.Ik heb onlangs een konijn verloren bij een castratie, ttz, de DA was nog maar begonnen met hem te scheren en plots stopte hij met ademen. Het was het derde of vierde konijn dat ik bij haar liet doen en het is de eerste maal dat zij een konijn verliest op die manier.Nu heb ik ondertussen een ander konijn en ik ben bang. Ik wil niet nog eens een konijn verliezen. Vandaar dat ik opteer voor plaatselijke, maar niet iedereen doet dat. Ik heb wel een paar adressen, maar dat is allemaal minstens anderhalf uur rijden.Jullie ken ik omdat ik vroeger wel met konijnen ben geweest.Het is een Franse Hangoor en wordt nu 6 maand.en kreeg nu dit terug Beste mevrouw, Wij castreren geen konijnen onder plaatselijke verdoving. Ik ben van mening dat de stress die dat met zich mee brengt, gevaarlijker is voor een konijn dan narcose. Ik raad u dan ook ten zeerste af. Met vriendelijke groet,pfff, ik ben er dus nog steeds niet uit he en ondertussen kunnen ze dus niet bij elkaar.Soms denk ik "het kan toch niet dat Jazz ook dood gaat, zoveel pech kan je toch niet hebben?" maar aan de andere kant, ik heb idd al veel pech gehad
Kim22 Geplaatst: 14 november 2010 Geplaatst: 14 november 2010 En ik raad je juist castreren onder plaatselijke verdoving aan!! Mijn franse hangoor heb ik ook laten castreren met plaatselijke verdoving. En ik moet zeggen, dat is mij super goed bevallen. Ze hebben er veel minder last van na die tijd! De dierenarts heeft mij wel gezegt, als hij helemaal in paniek raakt, dan ging ze het wel doen onder algehele narcose. Maar hij heeft er rustig op gereageerd en het is allemaal goed gegaan! Succes met je beslissing. In ieder geval denk ik wel dat het echt domme pech is geweest dat jij je konijntje hebt verloren tijdens een castratie. Er zijn zo veel konijnen gecastreerd, ook met algehele narcose.
Dollie Geplaatst: 14 november 2010 Geplaatst: 14 november 2010 Maar wat ik nu niet begrijp, wanneer is je ram precies overleden? Eerder schreef je (meen ik mij te herinneren) dat hij nog niet eens onder narcose was toen hij overleedt? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken? Mijn excuses in dat geval.. Ik denk dat het echt per konijn verschilt of een algehele narcose of plaatselijke verdoving beter is. Maar wat ik veel hoor over plaatselijke verdoving is dat de heren vijftien minuten na de ingreep alweer vrolijk in hun reismandje zitten te kauwen op 't één of 't ander. Nu stelt een castratie onder narcose ook niet gigantisch veel voor, de meeste rammen herstellen snel, maar zó snel toch echt niet.
ceedeerom Geplaatst: 14 november 2010 Auteur Geplaatst: 14 november 2010 Dollie, ik weet het niet, ik weet het echt niet, het is zo verwarrend allemaal. Ik weet niet eens hoe het er aan toe gaat bij een castratie. Hij kreeg al wat ingespoten toen ik er nog was, maar iemand zei me dat dit antibiotica en zo is, dus ik weet het gewoon niet meer.
Jaycee Geplaatst: 14 november 2010 Geplaatst: 14 november 2010 Ik heb mijn 4 heren ook laten helpen bij een konijnkundige arts, en deze castreerde ook onder plaatselijke verdoving.Ik weet niet wat het beste is, of wat je het beste kunt doen.Als je al zoveel pech hebt gehad, snap ik heel goed dat je het niet aandurft!Met de konijnen had ik er ook moeite mee.Ik vind het sowieso niet fijn om gezonde dieren te laten opereren.... Tenzij het een 'doel' heeft.Het doel was nu dus, dat ze een leuke vriendin konden krijgen. En ze zijn dol gelukkig!Mijn hond is ook niet geholpen. Aan de ene kant wil ik het wel, maar even er na zie ik het nut er niet meer van in....Overal zijn voor en nadelen bij.... Succes met je keuze! Waar woon je overigens als ik vragen mag? Misschien is mijn kkda wel iets voor jou?
Joseeke Geplaatst: 15 november 2010 Geplaatst: 15 november 2010 Ik ken ook vele konijnen die zijn gecastreerd onder plaatselijke verdoving.Het voordeel hiervan is dat ze gelijk na de ingreep er weer goed aan zijn en vrijwel direct weer eten, drinken & keutelen.Maar...zo'n ingreep kan wel hel stressvol zijn voor je konijn. Ze krijgen alles mee.Als je een paniekerig konijn hebt is een plaatselijke verdoving niet echt handig... Het heeft beide zijn voors en zijn tegens. Bij narcose krijgen ze niets mee & merken ze niets van de "akelige situatie". Alleen is het bijkomen van de narcose heel vervelend.Maar je hebt 2 soorten narcoses --> gasnarcose & priknarcose.Aan de 1 zitten minder risico's dan aan de ander. Gasnarcose is beter, hebben ze ooit tegen mij gezegd. Ik kan me in jouw geval heel goed voorstellen dat je kiest voor plaatselijk verdoving.Als ik jou was zou ik meerdere DA's mailen met de vraag of zij deze toepassen.Jouw DA is mss hier geen voorstander van, maar er zijn ook DA's die zit wel zijn
Nefke Geplaatst: 15 november 2010 Geplaatst: 15 november 2010 Mijn Ben is ook onder plaatselijke verdoving gecastreerd en voor zover ik kon zien heeft hij er verder totaal geen last van gehad. De DA noemde hem wel een "superkonijn" (ik ben trots!) omdat hij rustig bleef. Als hij dat niet was geweest, was hij alsnog onder (gas)narcose gebracht. Uit de reactie van de DA hierboven maak ik op dat ze niet veel tot geen ervaring heeft met plaatselijke verdoving, en ik zou je rammetje in ieder geval niet daar laten helpen dan!
Lieke Geplaatst: 15 november 2010 Geplaatst: 15 november 2010 Zit er toevallig een grote konijnenopvang bij jou in de buurt? Dan kan je daar eens informeren waar zij de konijnen laten castreren. Dan tref je in ieder geval een dierenarts die veel ervaring heeft met castreren. Mijn (konijnkundige) dierenarts castreert onder algehele verdoving, maar de mannen die ik heb laten castreren liepen diezelfde avond alweer vrolijk door de kamer. Ik denk dat de manier van castreren minder belangrijk is als de ervaring van de dierenarts, als jij je prettiger voelt bij een dierenarts die onder plaatselijke verdoving castreert moet het vast wel lukken om een DA te vinden die hier ook ervaring mee heeft.
Aanbevolen berichten