Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn moeder zag net dat mijn konijn vlooien had, en blijkbaar mijn cavia ook.

Ik heb de dierenarts net gemaild maar het is zaterdag dus ik denk dat ik pas maandag een reactie terug krijg. Zijn vlooien dodelijk? Ik bedoel, s'avonds kan je niet meer naar de dierenarts om vlooienspul te halen, en zondag is ook alles dicht. Is het bv. heel erg als ik maandag pas naar de dierenarts ga met mijn konijn? Mijn moeder zei dat ze ook 1 vlooi zag bij mijn cavia, maar moet mijn cavia ook met de konijn mee naar de dierenarts maandag?

Geplaatst:

Vreemd, vlooien komen namelijk bijna nooit voor bij konijnen. Mochten het echt vlooien zijn, geen frontline gebruiken, dat kan erge gevolgen hebben voor konijnen.

Geplaatst:

Als je maandag ook echt gaat hoef je je geen zorgen te maken, let wel op dat je konijn en cavia gewoon actief blijven en goed blijven eten :). Je zou ze eventueel al kunnen kammen met een vlooienkam, mocht je die toevallig in huis hebben.

Geplaatst:

Van vlooien gaan ze niet meteen dood gaan, geen zorgen. Gewoon maandag naar de DA en vraag naar stronghold, GEEN FRONTLINE GEBRUIKEN!!!!

Mijn konijnen hebben ook last van vlooien doordat de poezen ermee zijn thuis gekomen, ik ontvlooi ze nu gewoon met stronghold telkens als ik de poezen ontvlooi totdat elke vlooi hier buiten is.

Geplaatst: (aangepast)

Maandag naar de DA gaan en 2 Stronghold pipetjes meenemen voor je konijn. Eentje meteen geven en de tweede na 3 of 4 weken.(of dat voor de cavia ook het juiste spul is weet ik niet zeker, maar dat weet iemand anders hier wel).

Vraag ook meteen een spuitbus gif mee of je huis mee te behandelen want als ze het allebei al hebben dat krijg je het niet zo snel je huis uit tenzij je dat ook behandeld. Wel eerst even goed stofzuigen en dan alle dieren en mensen het huis uit halen voor je behandeld. Dan laten inwerken, alle ramen en deuren open zetten om te laten luchten en dan pas alle mensen en dieren weer terug naar binnen.

Vlooien zijn pas dodelijk al ze echt helemaal onder zitten (maar dan is de vacht echt zwart van de vlooien en je kun je het van een afstand al zien) en hun tandvlees helemaal bleek is geworden, maar dat heb ik bij konijnen nog nooit gezien. Dus dit kan wel wachten tot maandag hoor.

Vlooien hebben liever honden of katten, dus alleen als die er niet zijn, dan gaan ze op konijnen of cavia's zitten. Misschien kan je ook eens uitzoeken hoe ze in huis gekomen zijn.

Ik heb al 3 keer vlooien in huis gehad omdat de benedenbuurman twee katten heeft maar zijn huis nooit tegen vlooien heeft behandeld. Dus telkens als hij meer dan een dag op mijn konijn, of ik meer dan een dag voor zijn katten zorg, dan heb ik ook vlooien in huis omdat ze blijkbaar op one kleding meeliften naar boven. Dus nu passen we niet meer bij elkaar op (want hij wil nog steeds zijn huis niet behandelen).

EDIT: besef ineens dat ik er helemaal vanuit ga dat je dieren binnen zitten. Als ze buiten zitten is je huis behandelen waarschijnlijk niet nodig (maar buitenkonijnen hebben niet zo snel vlooien om bovengenoemde redenen)

aangepast door Bianca
Geplaatst:

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga morgen naar de dierenarts (ik bel eerst of ik beide dieren moet meenemen) en ik hoor daar wel van de dierenarts hoe en wat ik moet doen. Ook zorg ik er wel voor dat we vooral in de keuken goed stofgezuigt wordt.

Geplaatst:

Mijn konijnen hadden ook vlooien. Die hebben ze in de opvang opgelopen. Waar ik ze gehaald heb. Ik kwam er ook op zondag achter. Maandagochtend 2 pipetjes stronghold gehaald en behandeld. Let op je moet het konijn een aantal uren gescheiden houden van de cavia. Of zitten ze niet bij elkaar? Je moet het konijn en cavia even wegen. Dan weet je welke stronghold je nodig hebt.

Geplaatst:

Mijn konijn en cavia zitten bij elkaar, maar meestal loopt mijn konijn los in de woonkamer. Ik laat dan wel mijn konijn in de woonkamer lopen, en mijn cavia in de hok want dan zitten ze toch ook gescheiden.

Geplaatst:

: net gebeld naar de dierenarts, en ze vonden het raar dat mijn diertjes vlooien hadden aangezien er geen kat of hond in huis is. Over half uur bellen ze me terug, en dan moet ik evt. naar de dierenarts toch na laten checken of het wel vlooien zijn. Ze hadden iig over dat ze bv behandeld konden worden met een injectie ofz, ik had niks gehoord over strong hold. Afwachten dus

Geplaatst:

Dierenarts belde net terug, en ze gaan nog informeren bij de fabrikant. Morgen bellen ze terug over de mogelijkheden, en ik had ook idd stronghold genoemd, en daar hadden ze het ook over. (moest wel besteld worden) en nog een merk dat begon met een A. Evt een injectie, dus hoor morgen de mogelijkheden!

Geplaatst:

Dat klinkt niet als een konijnkundige dierenarts.. die zou meteen weten wat hij het konijn moest geven. Niet met injecties gaan werken hoor, gewoon pipetjes Stronghold of Advocate voor kittens die je in de nek moet druppelen.

Geplaatst: (aangepast)

Even checken hoeveel je konijn weegt. De pipet voor kittens werkt namelijk niet voldoende indien je konijn meer dan 3 kg weegt . Je kunt dan een pipet voor volwassen diertjes gebruiken.

aangepast door Rian
belangrijk typfoutje
Geplaatst:
Even checken hoeveel je konijn weegt. De pipet voor kittens werkt namelijk niet voldoende indien je konijn meer dan 3 kg weegt . Je kunt dan een pipet voor volwassen diertjes gebruiken.

Wil ik toch graag even corrigeren ;).

Kan dat ze deze dosering voor katten gebruiken, maar de dosering bij konijnen is anders.

Volgens het laatste onderzoek dat ik heb gelezen, is de dosis selamectine (werkzame stof in stronghold) voor vlooien bij konijnen 18mg/kg.

De meeste KKDA'en hebben (naar mijn weten) nu de grens gelegd op 1.5kg. Onder de 1.5kg gebruiken ze de Stronghold voor kittens (15mg) en boven de 1.5kg gebruiken ze de stronghold voor katten (45mg).

Geplaatst:

Nee idd, ze hebben me aangeraden Advantage te gebruiken voor minder dan 4 kilo (gewicht). Ook zeiden ze dat mijn cavia stronghold kan gebruiken, maar het niet persé hoeft. Volgens mij komen de vlooien voor bij mijn konijn, en heeft de konijn het overgebracht bij de cavia. Ze zeiden dat het na ongeveer een maand de vlooien toch weg moeten zijn bij de cavia, en anders kan ik ze behandelen met stronghold! Zometeen ophalen dus.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .