Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste konijnenliefhebbers,

Ik zou graag advies willen over het volgende;

Sinds een aantal maanden heeft mijn konijntje op allebei de achterpootjes een wondje. Van de dierenarts kreeg ik Surolan, en dat leek te helpen maar toen het bijna over was werd het toch ineens weer erger. We bleven de Surolan gebruiken, maar gisteren ben ik toch weer terug gegaan naar de dierenarts en kreeg ik Dermiel mee. Na nu 4x Dermiel te hebben gebruikt lijkt het wel nog erger te worden, het ziet er dik uit, net of er vocht onder het wondje zit.

Ik heb het idee dat ze er zelf aan bijt, en op deze manier gaat het natuurlijk nooit over.

Verder is ze erg mager, hoewel ze wel goed eet. Ik heb 2 konijntjes en sinds 2 weken laat ik ze apart eten omdat deze langzamer eet dan mijn andere konijn. Ze heeft extra vitamine toegedient gekregen van de dierenarts, maar verder lijkt ze toch vrij gezond zegt hij. In haar bekje niets aan de hand, goede tanden etc.

Ik hoop dat iemand me advies kan geven over de wondjes... dat dikker worden komt misschien vanzelf wel weer.

Alvast bedankt. Groetjes,

Bianca

Geplaatst:

Lijkt het op sore hocks? Wat voor bodembedekking heb je? Hebben je konijnen voldoende bewegingsruimte?

Het is handig om je konijn regelmatig te wegen, dan kun je het gewicht ook in de gaten houden. Eet ze verder wel goed? Biks en hooi?

Misschien heeft ze wormen?

En wat voor vitamines heeft de DA gegeven?

Geplaatst:

Het klinkt wel als sore hocks, wondjes op beide achterpootjes. Je zou paw-wax kunnen proberen, ik heb bij de konijnen in de opvang veel goede resultaten hiermee gezien. Het probleem met veel zalfjes is dat ze de wondjes te zacht maken waardoor het niet geneest.

Misschien kun je een foto maken van de wondjes en ze in dit topic zetten?

Geplaatst:

Dit doet mij ook denken aan Sore Hocks.

Wat voor ondergrond gebruik je?

Het beste kun je bodembedekking gebruiken wat goed vocht absorbeert --> bijv. houtskorrel, die ze ook voor kattenbakken hebben.

Daarnaast is een zachtere ondergrond ook belangrijk. Laat je konijn bijv. niet op grindtegels lopen, want hier zullen de wondjes alleen maar meer van openspringen.

No Smell vind ikzelf persoonlijk heel fijn. Dit is van katoen gemaakt en voelt heel zacht aan.

Het mager worden van je konijn kan verschillende oorzaken hebben --> bijv. gebitsproblemen, E.Cuniculi.

Het beste kun je hier even je DA naar laten kijken.

Geplaatst:

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie. Wat is sore hocks precies?

De dierenarts heeft uitgebreid naar haar gekeken, ze eet goed, heeft goede ontlasting. Ze eet hooi en ik heb goed voer voor de konijntjes. Daarnaast krijgen ze regelmatig groen voer, in de zomer verse paardebloemen en in de winter wortel etc. Ook haar gebit is prima in orde zegt de dierenarts.

Qua bodembedekking heb ik een soort katoen, heel zacht en nauwelijks stof.

Het neemt vrij goed vocht op, ik vind het wel prettig om te gebruiken.

Wat is dat 'no smell'?

De zalfjes houden de wondjes inderdaad nat en ze likt/bijt er ook aan omdat het irriteert.

Hopelijk kunnen jullie me nog van meer advies voorzien.

Oja, de vitimines die ze heeft gekregen is een multi in druppels (die ze niet lekker vindt...).

Groetjes,

Bianca

Geplaatst:

Sore hocks is de "bijnaam" van pododermatitis, oftewel een huidontsteking (dermatitis) aan de pootjes (podo). Dit kan door meerdere oorzaken ontstaan. Overgewicht, weinig bewegingsruimte, slechte bodembedekking en haarstructuur zijn de meest voorkomende oorzaken.

Dat de zalf de wondjes nat houd verbaasd mij niet, ik ken de zalfjes. Het probleem is juist dat je al wondjes hebt, die worden nu nat en open gehouden terwijl er al een geirriteerd stuk huid is wat moet genezen, maar daarnaast ook het gewicht van lopen en springen op moet kunnen vangen. Ik denk dat het verstandig is om pawwax te proberen, dit is een zalf die bedoeld is voor de voetzoolkussentjes van honden die ook snel geirriteerd kunnen raken door het lopen en heeft bij veel konijnen ook een goed effect.

Hier kun je wat meer informatie vinden over het middel en ook over sore hocks: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/25113-info-middel-voor-sore-hocks-pododermatitis.html

Je kunt dit via internet of via de dierenarts bestellen.

Geplaatst:
Ik denk dat het verstandig is om pawwax te proberen, dit is een zalf die bedoeld is voor de voetzoolkussentjes van honden die ook snel geirriteerd kunnen raken door het lopen en heeft bij veel konijnen ook een goed effect.

Je kunt dit via internet of via de dierenarts bestellen.

Zazou had (voordat hij binnen kwam wonen) allemaal rode korstjes op de kussentjes van zijn voorpootjes & beginnende sore hocks.

Nu hij binnenwoont op no smell (katoen-bodembedekking) zijn de rode korstjes op de voorpootjes helemaal verdwenen.

Op zijn achterpootjes heeft hij nog wel steeds rode verdikkingen op de hakjes.

Gelukkig is dit (nog) niet opengesprongen. Pawwax zou voor hem ook een hele goede oplossing kunnen zijn, denk ik :)

Ik zal deze ook eens bestellen!

Geplaatst:
Ga het eens proberen, ik ben benieuwd naar jouw resultaten Joseeke :). Ik heb veel konijntjes met sore hocks in de opvang er door op zien knappen!

Ik zal het eens gaan doen & ben benieuwd!

Geplaatst:

Bedankt voor jullie adviezen.

De konijnen hebben sowieso een heeeeel ruim hok met 2 verdiepingen en ook een zachte bodem (katoen).

In de zomer heb ik een keertje te lang gewacht met het schoonmaken van het hok en ik vrees dat het daarna is begonnen.

Ik zal inderdaad Paw Wax kopen. Hoe vaak moet ik dat doen en ik neem aan niet verbinden daarna toch?

Heeft iemand een advies waar ik het het beste kan kopen?

Geplaatst:

Je kunt de pawwax laten bestellen via de dierenarts of via internet, zorg er wel voor dat je de tube hebt, dat smeert makkelijker. Er is namelijk ook een versie in een blikje. 2x per dag een dun laagje opsmeren, verbinden is niet nodig.

Geplaatst:

Ik heb dit gevonden, is dat het zelfde als Paw Wax? Ik zie Paw Wax niet in tubes namelijk...

-Sensipharm Potenwax hond

[642718]€ 7.60

(€ 6.39 ex BTW)

pakket.gifpixel_trans.gif

potenwaxsensi.jpg

Potenwax - HondBescherming pootjes & voetkussentjes bij honden.Potenwax voor honden zorgt ervoor dat de pootjes van uw hond niet beschadigen.Voetkuss entjes zijn erg gevoelig voor pekel en sneeuw maar ook bijv. voor grint of een ongelijke harde ondergrond. Het geeft een beschermende laag aan de pootjes en voetzolen van uw hond.Potenwas voor honden zorgt ervoor dat de pootjes van uw hond niet beschadigen.Waarschu wingHoud buiten het bereik van kinderenVerpakking50 …

Geplaatst:
Bedankt voor jullie adviezen.

De konijnen hebben sowieso een heeeeel ruim hok met 2 verdiepingen en ook een zachte bodem (katoen).

In de zomer heb ik een keertje te lang gewacht met het schoonmaken van het hok en ik vrees dat het daarna is begonnen.

Ik zal inderdaad Paw Wax kopen. Hoe vaak moet ik dat doen en ik neem aan niet verbinden daarna toch?

Heeft iemand een advies waar ik het het beste kan kopen?

Wat zijn de afmetingen van je hok? Mogen ze ook geregeld los rennen?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .