Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoihoi,

ik heb net even snel een account aangemaakt omdat ik zag dat mijn konijntje iets raars bij zijn oog heeft. Ze is zowizo heel veel verkouden en heeft vaak de vacht rondom haar ogen nat. Maar nu heeft ze vanaf de hoek van haar ook richting haar neus een driehoek waar de vacht weg is en de huis is daar echt ontzettend licht rose. Opzich merk je niks aan haar want ze is echt ontzettend levendig eigenlijk nog levendiger dan normaal en dat voor een konijn van 9 jaar. Maar ik maak me toch wel zorgen om dat ook omdat ik het gister nog niet gezien heb en ik zie haar kooi ook nergens vacht liggen... weet iemand wat dit kan zijn???

Groetjes charlene

Geplaatst:

Precies: heel snel naar een dierenarts die echt kundig is op het gebied van konijnen. Je schrijft dat je konijn verder nog heel levendig is. Mag ik hieruit opmaken dat ze nog wel goed eet en keutelt? Verder lees ik dat je konijn heel vaak verkouden is. Dit is sowieso niet normaal. Waaruit blijkt die verkoudheid? Niest ze veel of heeft ze veel neusvloeiing? Als van dit laatste geval sprake is, dan denk ik in combinatie met de natte oogjes aan mogelijke gebitsproblemen (haakjes op de kiezen, kieswortels die doorgroeien, etc.). De natte oogjes kunnen ontstoken zijn en dit kan kale plekken op de vacht veroorzaken. Lees ter informatie eens de onderdelen over konijnen en het dierengebit op site www.dierenkliniekwilhelminapark.nl. Maar nogmaals: alleen een goede konijnendierenarts kan de juiste diagnose stellen. Veel succes!

Geplaatst:

Ja we zijn al een aantal keren naar de dierenarts geweest voor de verkouwdheid en dan krijgt ze steeds druppeltjes voor in t water maar ze heeft vooral veel last van natte neus+ogen en ook wel niezen maar daar zijn we echt al vaak voor naar de dierenarts gegaan. Ze eet echt ontzettend veel als ik smorgens haar voerbakje helemaal vol maak is het savonds bijna helemaal leeg en iederen keer als je langs haar kooi loopt gaat ze rechtop staan en dan wil ze een snoepje dus ze eet voldoende.. Vanmorgen was het wel al iets minder maar als het als ik thuis kom nog niet weg is dan ga ik vanavond even met haar naar de dierenarts

Geplaatst: (aangepast)

Ik wilde net gaan vragen of je konijntje veel niest ?

Ja dus...

Het lijkt op Snot.

Snot is op zich goed te behandelen..

Het wordt veroorzaakt door een organisme dat Pasteurella heet.

Je dierenarts zal dit ongetwijfeld weten, of eigenlijk: HIJ hoort dit te weten..

Kortom; Ga er maar vanuit dat je konijntje Snot heeft..

Snot zelf is niet dodelijk, maar.......

de complicaties die Snot geeft wanneer het niet of niet goed behandelt wordt, kunnen dit wel zijn !

Denk aan een verwaarloosde verkoudheid bij mensen: verkouden > bronchitis > longonsteking ..

Nou, zo werkt het dus bij konijntjes ook...

Daarbij kan Snot ook langdurig zijn voor het weg is (denk dat je wel van 3 maanden mag spreken) én Snot kan ook chronisch worden..

Dat houdt in dat het steeds terug zal komen, nooit echt goed over zal gaan én jouw konijn andere konijnen kan aansteken...

De behandeling van Snot is verder niet spectaculair of moeilijk: medicatie geven voor een aantal weken.

Kortom:

Naar de dierenarts..én natuurlijk: Hier op BB alles opzoeken wat je over Snot kan vinden !!!

aangepast door ZaZa
Geplaatst:
Ik wilde net gaan vragen of je konijntje veel niest ?

Ja dus...

Het lijkt op Snot.

Snot is op zich goed te behandelen..

Het wordt veroorzaakt door een organisme dat Pasteurella heet.

Je dierenarts zal dit ongetwijfeld weten, of eigenlijk: HIJ hoort dit te weten..

Kortom; Ga er maar vanuit dat je konijntje Snot heeft..

Snot zelf is niet dodelijk, maar.......

de complicaties die Snot geeft wanneer het niet of niet goed behandelt wordt, kunnen dit wel zijn !

Denk aan een verwaarloosde verkoudheid bij mensen: verkouden > bronchitis > longonsteking ..

Nou, zo werkt het dus bij konijntjes ook...

Daarbij kan Snot ook langdurig zijn voor het weg is (denk dat je wel van 3 maanden mag spreken) én Snot kan ook chronisch worden..

Dat houdt in dat het steeds terug zal komen, nooit echt goed over zal gaan én jouw konijn andere konijnen kan aansteken...

De behandeling van Snot is verder niet spectaculair of moeilijk: medicatie geven voor een aantal weken.

Kortom:

Naar de dierenarts..én natuurlijk: Hier op BB alles opzoeken wat je over Snot kan vinden !!!

Maar verklaard dit dan ook die plek bij het oog? want dat is juist waar ik me echt zorgen over maak. Ik was zelf bang dat hij een oog bacterie had ofzo. Had wel eens gelezen dat sommige bacteriën het hele oog wegvreten. Hoop niet dat hetdat is maar ik ga straks zowizo even langs de dierenarts

Geplaatst:
Maar verklaard dit dan ook die plek bij het oog? want dat is juist waar ik me echt zorgen over maak. Ik was zelf bang dat hij een oog bacterie had ofzo. Had wel eens gelezen dat sommige bacteriën het hele oog wegvreten. Hoop niet dat hetdat is maar ik ga straks zowizo even langs de dierenarts

Ja, dat kan zeker de kale plek verklaren. Door het snot krijgt een konijn overmatige neus en soms ook ooguitvloeiing door de ontsteking. Het gevolg hiervan is dat de huid geirriteerd raakt door het continu vochtig zijn, het konijn gaat overmatig wassen, wat nog meer irritatie geeft. Jouw konijntje zou dus ook vieze voorpootjes kunnen hebben hierdoor.

Veel succes bij de DA, je kunt op het forum wat meer informatie vinden over het behandelen van pasteurella. Het is verstandig om dit even op te zoeken en te lezen voordat je naar de DA gaat.

Geplaatst: (aangepast)

Ja hoor...

Bij Snot is een oogontsteking een normaal verschijnsel....

Door het weglopen van het ontstoken oogvocht vormt zich een nat spoor..

Een konijn wast zich, vooral op plekken waar het nodig is en dat is dus daar omdat het onstoken is.

Door veelvuldig wassen kan makkelijk een kale plek ontstaan.

Ook kan het zo zijn dat doordat het nat is, het net lijkt dat de haartjes weg zijn.

Ontstekingsvocht geeft vaak kale plekken, dus dat is normaal..

Zo kan hij ook natte voorpootjes hebben (kan ook wat kalig zijn) door het afwegen van zijn neusje en oogjes...

Overigens is onderzoeken of je konijntje Pasteurella heeft, prima te doen door een dierenarts...

Merk je dat je dierenarts er weinig raad mee weet..Zoek dan een dierenarts die wel verstand heeft van konijnen ...

Niet alle dierenartsen hebben dat namelijk.

Wij hebben ook een ljst van dierenartsen die door onze leden konijnkundig ervaren zijn (wat niet wil zeggen dat ze dat ook zijn. Het zijn de ervaringen van onze leden): http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Verder heeft Laura1984 op haar weblog haar verhaal over Snot geschreven: http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984/

aangepast door ZaZa
Geplaatst:

Heeft jouw konijn alleen vochtige oogjes of zitten er ook witte sliertjes bij?

D.m.v. het buisje van Eustachius kan de snot ook naar buiten komen via de oogjes van binnenuit.

Ook dit wordt dan veroorzaakt door de Pasteurella-bacterie.

Helaas herkennen veel DA's dit symptoom van pasteurella (nog) niet, wat ikzelf ook heb mogen ervaren...

Aangezien jouw konijn veel verkouden is, denk ik ook aan pasteurella/snot.

De natte oogjes hoeven dus niet persé door te lange wortels te komen, maar kan ook door pasteurella veroorzaakt worden.

Het beste kun je hiermee naar een goede KonijnKundige DierenArts gaan, waarvan de lijst hier al staat :)

Geplaatst:

Joseeke, buis van eustachius zit tussen het oor en het ademhalingsstelsel. Neus en traanklier zitten door de traanbuis op elkaar aangesloten voor het afvoeren van een overmaat aan traanvocht :)

Geplaatst:

Haha okay ;)

Mijn DA vertelde mij ooit dat de sliertjes in *Pumbaa*'s oogjes werden veroorzaakt door de Pasteurella.

I.p.v. door het neusje kwam de snot dus via het traanbuisje naar buiten.

Weer wat geleerd!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .