Ga naar inhoud

Wimpers die tegen het oog aan komen, wat te doen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste BRC. Jammer dat men hier spreekt over niet normaal reageren en afkatten.

Ik corrigeerde jouw informatie over het uitvoeren van een entropion-correctie (waar het in dit topic duidelijk over gaat) puur omdat jouw informatie volkomen fout was. Het feit dat ik op een operatiekamer werk en deze ingreep wekelijks mee uitvoer en jij geen medische achtergrond hebt, lijkt me voldoende.

Geplaatst: (aangepast)
Beste BRC. Jammer dat men hier spreekt over niet normaal reageren en afkatten.

Ik corrigeerde jouw informatie over het uitvoeren van een entropion-correctie (waar het in dit topic duidelijk over gaat) puur omdat jouw informatie volkomen fout was. Het feit dat ik op een operatiekamer werk en deze ingreep wekelijks mee uitvoer en jij geen medische achtergrond hebt, lijkt me voldoende.

Maar die oogbol heeft hier verder niks te maken met de haren in het oogje. De stand van de haartjes is niet goed of het ooglid, de oogbol heeft er lijkt mij niks mee te maken, die ligt niet te diep in de oogkas bij het konijn van dit topic. Daarom begon Rian daar denk ik over.

Precies.. duidelijk..

Back on tour graag.

aangepast door ZaZa
Geplaatst:

@Cindy, De foto's van jou fransje is een heel erg extreme vorm als je het vergelijkt met Witje.

Bij Witje is het gewoon een normaal oog, alleen de laatste paar haren in zijn ooghoek vallen in het oog.

Dus niet zijn hele ooglid heeft dit.

bunny06-albums-witje-zijn-oog-picture32092-oog.jpgbunny06-albums-witje-zijn-oog-picture32093-oog.jpg

Het is moeilijk te zien maar het met het pijltje de plek aangewezen waar er haar in het oog valt.

En je ziet trouwens ook nog een klein 'wolkje' in het oog..

De beschadiging zit op diezelfde hoogte van de plek waar de haren zitten maar dan 'achter het ooglid'.. Als hij naar boven zou kijken, zou je het zien.

Geplaatst:

Zoals ik het nu op de foto kan zien, lijken het inderdaad alleen de haartjes die in het oogje zitten en het ooglid zelf ''draait'' niks naar binnen. Ik weet dat bij mensen met een ''naaldje'' haartjes weg gehaald kunnen worden, dat naaldje gaat dan langs de haar naar het haarzakje toe en geeft dan een stroomschokje, waardoor het haarzakje kapot gaat en de haartjes niet meer terug komen.

Maar of dat bij een konijn ook gedaan kan worden???

Geplaatst:

Hm.. Ik dacht dat ik mijn bericht al geplaatst had.. Bij deze nog een keer.

Ik was vanmiddag voor het eerst met Witje en Bunny bij Magreet geweest.

Ze dacht eerst dat dit mijn nieuwe aanwinsten waren maar dat komt omdat ze alleen Bugs had gezien.

Ze vond het dus ook moeilijk om de namen te onthouden en van Witje maakte ze Wit en Bunny werd grijsje.

Dat was wel leuk :P

Ze was Witje aan het bekijken en vroeg of hij ook niest, en ik zei 'nee'.

Want ze zag dat Witje een vies mondje had maar ik legde uit dat hij een 1e klasse smeerkont is als hij groenten eet, en dat krijgt hij elke ochtend. Vooral met witlof, wat hij o.a. elke dag krijgt, is lekker waterig en dat lijkt een beetje bruinig en dat valt natuurlijk erg op op zijn witte vachtje.

Daarna keek ze even of ze een beschadiging zag, omdat ik dacht dat ik een beschadiging zag maar dat was vandaag alleen maar rood van kleur en niet meer zoals ik het had gezien maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd gezien hebben.

Ze deed dit met een gele vloeistof.

Daarna keek ze naar zijn oogleden.

Ze vertelde mij dat er weinig mis was want zijn oogleden zijn gewoon perfect, staan goed en sluiten goed aan.

Wat Witje heeft is dus niet de entropion ofzo maar iets anders waar ik de naam alweer van vergeten ben.. Ik meen iets met trach maar dan moet ik weer in de richting van longen denken maar entropion was het zeker niet.

De haartjes staan gewoon verkeerd en zijn haren van de bovenste ooglid staan ook schuin naar beneden.

Ze vertelde mij dat ik hier niks aan moest doen, alleen de haren niet meer afknippen.

Hij kan hier mee leven alleen het voelt dan wel vervelend aan omdat ze wel constant in zijn oog komen maar op den duur komt er een laagje over dit haar heen waardoor het minder irriteert.

Ik moest er alleen wat aan doen als hij ontstekingen/beschadigingen krijgt of als zijn traanbuis verstopt raakt.

Want als ze er nu iets aan zou doen, dan zou ze meer schade aanrichten dan nodig is.

Omdat ze anders een hechting zou moeten zetten zodat het ooglid naar buiten draait maar hierdoor kan zijn oog niet meer normaal sluiten.

Dus het is nu gewoon aanzien.

Ik had nog even gevraagd of ze te dik waren omdat ik dat gevoel had.

Maar ze vond Witje met 1,47 perfect op gewicht.

Bunny was wel wat steviger maar had geen 'vette' buik dus dat is ook een goed teken. Zij is 1,26kg.

Geplaatst:

Witje heeft dezelfde klacht als Tony als ik de foto's bekijk.

Het is fijn om te horen dat Margreet's advies overeenkomt met het advies van mijn dierenarts: alleen iets aan doen wanneer het konijn oogontstekingen krijgt.

Ik vind het ook hƩƩl prettig om te horen dat er een laagje over de haren ontstaat waardoor de irritatie minder is. Dat is nieuw voor mij.

De ingreep, zo nodig, is wel anders. Mijn dierenarts adviseerde het wegbranden van haarzakjes. Waarschijnlijk heeft niet iedere kliniek een apparaat hiervoor.

Vooralsnog is het gelukkig niet nodig, bij geen van beiden. Hopelijk blijft dit zo. :)

Toeval of niet, Tony is Ć³Ć³k een smeerlap met eten, hij heeft klitten onder zijn kin. Ik was gister bij de DA om ze te wegen en de dierenarts vond Tony's 'sik' erg vies.

• 7 maanden later...
Geplaatst:

Uhm.. Ik denk toch dat ik ga kijken of ik Witje ergens kan laten opereren aan zijn wimpers.

Op de praktijk waar ik stage loop hebben ze zo'n haarbrander. Ik zal deze aankomende week vragen of zij dat willen doen en wat het kost. Misschien is er een mooie prijs van te maken aangezien ik er ook stage loop.

Want 2 dagen geleden zaten zijn bovenste wimperharen ook weer in zijn oog. En die zijn dan zo lang dat ze onder de onderste ooglid komen. Dit is voor Witje niet goed. Het was voor het eerst dat hij zijn oogje echt dicht hield. En ik druppel zijn oog regelmatig met speciale druppels die wat dikker zijn voor zijn hoornvlies. Om die te beschermen.

Ik twijfel of het wel trichiasis is en geen entropion. En hij is nog fit genoeg op zijn 7 jarige leeftijd.

Heeft iemand ervaring met het wegbranden van haren?

Geplaatst:

Hallo Bunny06,

Aan je verhaal kan ik duiden dat er afwijkende haren contact maken met het hoornvlies (cornea) die leiden tot een ontsteking van het hoornvlies. Dat noem je keratitis. Dat kan ontstaan door 3 oogziekten:

- Distichiasis, waarbij er haren op de rand van het ooglid zitten, wat normaal gesproken konijnen niet hebben. Mensen hebben dat wel btw. Als deze haren in de richting van het oog en dus in het hoornvlies groeien, veroorzaakt dit een ontsteking.

- Ectopische cilien, waarbij er zelfs haren vanuit de huid van een ooglid naar binnen groeien en door het slijmvlies heen in het hoornvlies prikken. Dit geeft ook ontsteking aan het hoornvlies.

-Tristichiasis, waarbij haren die op een normale plaats groeien in de verkeerde richting groeien. Dit leidt tot ontstekingen van het hoornvlies, maar ook tot een ontsteking van het oogbindvlies (conjunctivitis).

Ik denk dat je konijn last heeft van distichiasis. Dan zullen die haren verwijderd moeten worden, waarbij de haarzakjes weggebrand moeten worden. Ga voor meer informatie naar de dierenarts uiteraard. Ik moet zeggen dat je dit niet vaak ziet bij konijnen, eerder bij honden zoals de Pekinees.

Geplaatst:

Jij hebt ook de paraveterinaire opleiding gedaan? ;)

Witje heeft de normale wimperharen in zijn oog zitten.

Hij is 7 en heeft het met vlagen gehad. Maar nooit in het begin. Denk dat hij het misschien 3 jaar met vlagen heeft.

Maar dan haal ik de haren eruit en probeer ze vast te plakken in het vacht met die oogdruppels. Maar hij gaat zich vaak direct erna wassen waardoor die haartjes weer terug vallen.

Als ik het ooglid heel zachtjes omhoog haal, komen de haren goed te zitten.. dus denk eerder entropion of trichiasis.

Er zijn weinig praktijken die zo'n haar brander hebben en ik ga met Witje (konijnen) niet zomaar ergens heen. De dierenarts waar ik altijd naartoe ga heeft niet zo'n brander.

De optie was ook misschien een stuk vel weg te halen zodat het ooglid wat meer uit het oog gedraaid word. Maar ik zal even overleggen met de dierenarts waar ik stage loop.

Geplaatst:

Als er plek is kan hij of morgen of dinsdag geopereerd worden. Maar ik twijfel nog even over de manier..

Wegbranden of stukje huid weg laten halen?

Ik smeer zijn oog nu ook maar met oogzalf. Niet alleen de druppels.

Hij keek mij gister recht aan en ik zag duidelijk ook pupil verschil. Van zijn geĆÆrriteerde oog was zijn pupil kleiner als zijn normale.

Ik mag in ieder geval tijdens de operatie gewoon bij zijn.

Wat zouden jullie doen?

Zou ik Bunny ook mee moeten nemen voor Witje?

Of gewoon hopen dat ze hem nog accepteert na de operatie?

Geplaatst:

Ooh spannend!

Ogen zijn van die delicate plekjes.

Succes in ieder geval! Ik en m'n lieverdjes zullen aan Witje en jou denken!

Witje zal toch niet een ander geurtje krijgen door de operatie? Ik heb gelezen dat dit met castratie van een voedster wel zo is, waardoor er opnieuw gekoppeld moet worden?

Geplaatst:

Weet niet. Ik kan me goed voorstellen dat hij toch een ander geurtje mee krijgt maar misschien overheersen zijn geurkliertjes.

Het nadeel is wel dat Bunny een poetster is. Misschien dat er een kans is dat ik ze tijdelijk uit elkaar moet zetten zodat het kan genezen. Witje raakt in ieder geval wel een beetje in paniek als Bunny er niet is. Als ik haar uit het hok pak om haar nagels te knippen, begint Witje tralie te knagen. Wat is wijsheid dan he :P

Het gaat dinsdag worden aangezien er morgen geen operaties zijn. Er is 1 dierenarts die de grootste gedeelte van de operaties en die komt natuurlijk niet langs als ze alleen mijn konijn moet doen. Vrijdag was een optie maar niet voor mij. Ik moet dan gelijk vanuit stage naar mijn werk om daar weer te werken. Dinsdag zal ik kijken of ik de auto mee mag.

Ik denk dat het weghalen van stukjes huid zal onprettiger zijn voor Witje maar daarbij behoud hij zijn wimpers. Maar dan is er wel een kans dat het eventueel weer kan gebeuren.

Of zijn wimpers worden weg gebrand waardoor hij dus wel vuil in zijn oog kan krijgen.

Geplaatst:

Ik denk dat ik zou kiezen voor het weghalen van een stukje huid. Stel dat er niet genoeg weg wordt gehaald en het komt terug zoals bij Hans vorig jaar.... Dan moet hij nog een keer geopereerd worden, dat wel. Bij Hans krulde het ooglid ook naar binnen, maar hij heeft na die 2e operatie, toen dat allemaal genezen was, geen problemen meer gehad.

Geplaatst:

Okee. Gelukkig komen de haren van Witje steeds net tegen het oog aan waardoor ze erin vallen. Dus dan zou het met 1 operatie genoeg zijn. Ik weet niet hoe oud Hans was tijdens de operaties maar Witje wil ik liever daarna niet meer onder narcose hebben.

7 kan al oud zijn maar hopelijk gaat hij nog wel 5 jaar mee. :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .