veroontje Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Ik weet niet goed of ik hem goed plaats. Bente en Koda zijn nu beide 9 weekjes jong. Wanneer zijn ze precies geslachts rijp, ik vind namelijk overal andere informatie. En wanneer kan ik Koda laten castreren? En hoe zit het met het uit elkaar halen? Moet ik nu al doen?
elnienkjo Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Rammetjes zijn over het algemeen met 3 maanden geslachtsrijp, voedsters vanaf 3,5. Om ongelukjes te voorkomen kun je ze dus het beste met drie maanden scheiden. Sommige dierenartsen castreren wanneer de ballen zijn ingedaald, maar de meeste pas rond de 5 a 6 maanden. Wanneer je een dierenarts vindt die met drie maanden al wil castreren, hoef je ze helemaal niet uit elkaar te halen.
Saskia V Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 ho, pas wel op dat de ram nog minimaal 2 weken vruchtbaar is na castratie en als dat dan net misloopt met de vruchtbaarheid van de voedster zit je ondanks goede bedoelingen toch met een nestje
Margot Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Dit wordt wel veel aangehouden ja maar volgens sommige is de ram maar 2 dagen na de castratie nog vruchtbaar. Je hebt soms nog verdwaalde sperma cellen maar dit zijn er zo weinig... Ik zou ook 2 weken aanhouden maar als je de ram castreerd terwijl hij 3 maand en een week is zou ik ze gewoon bij elkaar laten. De voedster is namelijk tussen de 3.5 maand en de 4 maand vruchtbaar. (volgens mij:$)
Dollie Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Ik denk dat je wel ontzéttend veel pech hebt als je je ram met drie maanden laat castreren en bij de voedster (van dezelfde leeftijd) laat, als je dán nog een nestje krijgt.. Over het algemeen zijn voedsters rond vier maanden vruchtbaar en kan de ram na 48 al niet veel meer presteren. Dan zou je dus twee enorme uitzonderingen moeten hebben..
veroontje Geplaatst: 9 november 2010 Auteur Geplaatst: 9 november 2010 Oke, mijn dierenarts wilde ze weg halen als de ingedaald waren, maar ik zie nog niks... Of is dat bijna niet te zien?
Dollie Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Bij de ene ram is het wat makkelijker te zien dan bij de ander, maar ze moeten hoe dan ook wel te vinden zijn..
Joseeke Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Ze kunnen de balletjes ook intrekken, waardoor dit heel lastig te zien is Bij kleine rassen zijn meestal de balletjes na 3 maanden wel ingedaald.Bij grote rassen kan dit langer duren.
Niek Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 Voor de zekerheid zou ik de konijnen scheiden. Dan weet je zeker dat je niet opeens toch een nestje krijgt.
veroontje Geplaatst: 9 november 2010 Auteur Geplaatst: 9 november 2010 Het zijn 2 dwerg hangoor konijnen, betekend dus dat het wat sneller kan gaan?
Joseeke Geplaatst: 10 november 2010 Geplaatst: 10 november 2010 Het zijn 2 dwerg hangoor konijnen, betekend dus dat het wat sneller kan gaan? Kleine konijnenrassen zijn over z'n algemeen eerder geslachtsrijp van grote konijnen idd.Vanaf de 3 maanden kun je ze het beste even scheiden om ongelukjes te voorkomen.
veroontje Geplaatst: 10 november 2010 Auteur Geplaatst: 10 november 2010 ik al wat eerder naar de DA wie weet kan het al wat eerder,
Aanbevolen berichten