Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vrijdag heb ik bij bunnybin panacur besteld voor mijn beide konijnen. Ik vermoedde namelijk dat een van hen last heeft van wormen (opeens grotere keutels van afwijkende vorm en soms zat er wat slijm bij), net het bewijs gekregen vond allemaal keutels met kleine wit doorzichtige wormen. Morgen krijg ik de panacur binnen.

Hoeveel per kg moeten ze krijgen, en ik begreep 1x dd. En hoe lang moet je hiermee doorgaan?

Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Bedankt.

Geplaatst:

Hoeveel ze moeten krijgen, is afhankelij kvan de concentratie, maar waarschijnlijk staat de dosering wel op de verpakking. Zo uit mijn hoofd is het 20mg fenbenazole (werkzame stof) per kg. Maar de panacur van BunnyBin is speciaal voor konijnen geloof ik dus daar zal vast een juiste dosering op staan. Je geeft het inderdaad één keer per dag, volgens mij veertien dagen.

Geplaatst:

Zou de dosering niet gewoon op de bijsluiter staan ?

Even afwachten tot je het binnen hebt misschien.

Wel duidelijk dat je het nodig hebt in ieder geval !

Geplaatst:

Ahhhh bedankt!! Ik las op de site van wilhelminapark dat 14 dagen doorgaan aanbevolen wordt, ga ik dus ook doen!

Moet ik nog bepaalde hygiënische maatregelen treffen? Nu sop ik iedere week het hok grondig, haal 2 x per dag de keutels en natte plekken weg.

Geplaatst:

Zazou krijgt momenteel Panacur voor zijn EC & moet hem dit een maand geven.

Voor hem heb ik Panacur-Schaap meekregen.

Iedere Panacur heeft zijn eigen dosering i.v.m. de hoeveelheid werkzame stof dat erin zit.

Zeer waarschijnlijk zal BunnyBin de juiste dosering op de bijsluiter vermeld hebben :)

Geplaatst:

Ik heb ook nog een vraagje: kan het geven van de medicatie effecht hebben op de keutels?

Mijn konijn krijgt dit nu twee weken en de laatste week zijn haar keutels toch wel veel kleiner als normaal!

Geplaatst:

Nou ik heb het binnen hoor, en idd erg duidelijke bijsluiter. Ik geef het door n dun plakje banaan geprakt en ze vinden het heeeeerlijk. Wil zo de stress van onder dwang geven voorkomen en het werkt!

Femke, geef je het voor de behandeling van wormen of EC? Door de wormen kunnen de keutels namelijk groter ( op de site van wilhelminapark staan mooie foto's) zijn, het zou dus normaal moeten zijn dat de keutels tijdens de behandeling kleiner worden. Weet niet hoe klein ze zijn? Van die speldeknopjes is dan ook weer niet goed en duid vaak op verminderde werking van de darmen. Keutelt ze nog wel even veel als voorheen?

Geplaatst: (aangepast)
Nou ik heb het binnen hoor, en idd erg duidelijke bijsluiter. Ik geef het door n dun plakje banaan geprakt en ze vinden het heeeeerlijk. Wil zo de stress van onder dwang geven voorkomen en het werkt!

Ik weet niet of dit al is gezegd maar als je konijn inderdaad wormpjes heeft moet je dagelijks het hok schoonmaken met soda en goed naspoelen met heet water en iedere dag de keutels weg halen. Succes!!

aangepast door JoBoris76

Dit is niet juist elk konijn heeft zijn eigen dosering per dag nodig anders werkt het niet afdoende!

Femke, geef je het voor de behandeling van wormen of EC? Door de wormen kunnen de keutels namelijk groter ( op de site van wilhelminapark staan mooie foto's) zijn, het zou dus normaal moeten zijn dat de keutels tijdens de behandeling kleiner worden. Weet niet hoe klein ze zijn? Van die speldeknopjes is dan ook weer niet goed en duid vaak op verminderde werking van de darmen. Keutelt ze nog wel even veel als voorheen?

Keutels horen niet kleiner te worden, dit is onzin.

De wormen hopen zich op in de blindedarm en doen zicht te goed aan de juiste voedingstoffen daar.( blindedarm keutels)

Konijnen kunnen in een heel ver en langdurig stadium enkel magerder worden.

Met een extern probleem er naast er aan overlijden. ( bij ondervoeding bijvoorbeeld)

Dan is de baas niet goed bezig en nemen de wormen de overhand.( eten alle voeding stoffen op)

Als keutels kleiner worden eet je konijn minder of eet geen hooi, vezels.

aangepast door bunny ranch chanty

De wormen hopen zich op in de blindedarm en doen zicht te goed aan de juiste voedingstoffen daar.( blindedarm keutels)

Met een extern probleem er naast er aan overlijden. ( bij ondervoeding bijvoorbeeld)

Dan is de baas niet goed bezig en nemen de wormen de overhand.( eten alle voeding stoffen op)

Ohhh dit wist ik niet, mijn excusses. Maar is het niet zo dat de keutels door de wormen juist 1,5 keer zo groot kunnen zijn. Dat zag ik namelijk bij mijn konijnen. Ik neem aan dat ze weer normale grote worden als de wormen weg zijn. Vandaar dat ik dacht dat ze wel weer 'kleiner' dus normaal kunnen worden. Maar misschien denk ik het dus fout.

Oh Joboris dat heeft idd niemand me vertelt, ik haal al iedere dag de keutels weg, zal dan ook iederedag het stro ververssen en het hok poetsen, Bedankt!!

aangepast door Soon
Geplaatst:

Oh en BRC, ze krijgen beide een eigen geprakt plakje banaan op een appart schoteltje hoor met daardoor heen voor hun de juiste doserig, ik blijf erbij zodat ik de een weg van de ander kan houden als de een het sneller op heeft. :yes:

Je hebt verschillende soorten wormen.

Kleiner-wordende keutels kan wel degelijk een symptoom van wormen zijn.

De dikke darm kan stil komen te liggen d.m.v. wormen, waardoor keutels kleiner kunnen worden.

Dit hoeft niet persé door te weinig vezels in voeding te komen.

Best gevaarlijk om dit hier zo neer te zetten.

Ook bij een beginnende verstopping worden keutels ook kleiner en dan heeft het konijn medische hulp nodig.

Voor meer info over wormen zie:

Wormen konijn: de wormen bij het konijn zijn meestal de passalurus ambiguus of pinworm

Kleiner-wordende keutels moet je dus niet onderschatten.

Als jouw konijn dit heeft hou 'm goed in de gaten en bij twijfel gelijk een bezoekje aan de dierenarts brengen.

aangepast door Joseeke
Geplaatst:

Wil je echt goede info hebben over gebruik van Panacur en wormen, zoek dan de topics over wormen op van een lid uit het BB-verleden: Caroline

Haar kennis van darmproblemen, wormen en Panacur heeft ze gedeeld op Bunnybunch

Geplaatst:
Je hebt verschillende soorten wormen.

Kleiner-wordende keutels kan wel degelijk een symptoom van wormen zijn.

De dikke darm kan stil komen te liggen d.m.v. wormen, waardoor keutels kleiner kunnen worden.

Dit hoeft niet persé door te weinig vezels in voeding te komen.

Best gevaarlijk om dit hier zo neer te zetten.

Ook bij een beginnende verstopping worden keutels ook kleiner en dan heeft het konijn medische hulp nodig.

Het is in dit geval andersom, de keutels worden niet kleiner door de wormen maar door de Panacur. ;) (Of laat ik dat anders zeggen, het konijn krijgt Panacur en de keutels worden kleiner, kan los van elkaar staan natuurlijk.)

Ik kan me voorstellen dat Panacur, zoals de meeste medicatie, de darmen toch wat uit balans brengen en dat de keuteltjes daarom ook wat kleiner worden, maar hou het goed in de gaten want zoals Joseeke schrijft kunnen kleinere keuteltjes op bijv. een vertraagde darmwerking (beginnende verstopping) duiden. Waarschijnlijk merk je dat dan ook aan haar eetgedrag.

Voor meer info over wormen zie:

Wormen konijn: de wormen bij het konijn zijn meestal de passalurus ambiguus of pinworm

Om hier nog even op terug te komen....men praat enkel over afwijkende keutels bij een darm verstopping/ stil vallendedarmen.

Dan kan ik zeker mee gaan dat de keutels kleiner worden....dat hun dan zeggen dat een mogelijke wormen besmetting aan de hand is?

Prima!

Mijn ervaring met wormen is enkel bij op het oog gezonde konijnen waar wormen via de keutels naar buiten kwamen zonder darm verstoppingen.Dus ook de keutels waren zeker niet afwijkend.

Zo komen ze er uit op een normale keutel

foto-R4ZOQHXH.jpg

En zo 16 uur na de eerste behandeling van panacur de dode wormen in de blinde darm keutels waar ze zich dus voeden.

dode%20wormen%20na%20behandeling%20(2).jpg

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:
Dan kan ik zeker mee gaan dat de keutels kleiner worden....dat hun dan zeggen dat een mogelijke wormen besmetting aan de hand is?

Prima!

Mijn ervaring met wormen is enkel bij op het oog gezonde konijnen waar wormen via de keutels naar buiten kwamen zonder darm verstoppingen.Dus ook de keutels waren zeker niet afwijkend.

Je hebt verschillende soorten wormen met ieder hun eigen symptomen.

Dat kleiner-wordende keutels door een wormbesmetting bij jou (nog) niet is voorgekomen, wil niet zeggen dat dit niet bestaat.

Geplaatst:

Naja ik ben er iig achter gekomen doordat mijn konijnen opeens grotere keutels hadden met van die puntjes eraan en soms ook wat slijm (net als op de foto's van wilhelminapark). Daarna zag ik idd wormen op/aan normale verse keutels.

Maar nu nog een vraag, ik heb de panacur nu 3x gegeven, dus 48 u aan het behandelen. BRC je schrijft dat je 16 u na start behandeling de blindedarmkeutels met dode wormen moet zien, die zouden ze niet opeten Maar ik heb ze nog niet gezien. Hoe kan dat? De dosering klopt, 20 mg per kilogram. Kan het zijn dat ze de BDK wel opeten, of duurt het gewoon wat langer??

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .