Zonnebloem Geplaatst: 8 november 2010 Geplaatst: 8 november 2010 Arme Dolly! Ze blijkt dus ipv een ooronsteking een flink abces te hebben aan haar bekkie en oorbasis. En ze heeft een paar haakjes, niet heel erg moet ik zeggen, ik heb het gezien. Ze stonden niet heel erg scheef maar ze had wel wat tandsteen leek het. De DA gaat morgen onder verdoving het abces opensnijden, ze heeft twee prikken peniciline en pijnstilling gehad. Het was wel heftig om te zien, hij had allemaal gereedschapjes nodig om haar bek open te krijgen en erin te kijken. Maar hij was wel grondig, vond ik (van Erp in Wormerveer). Nu maar hopen dat ze het allemaal overleeft, ze eet nog wel, groente dan en tijm, geen biks en hooi. Maar vóór het weekend deed ze dat nog wel, dat heb ik gezien. Wat vinden jullie, is haar prognose een beetje okee? Hij gaat ook de haakjes bijwerken, maar ze is nog maar 11 maanden, zou ik nu steeds terug moeten komen ervoor? (kosten maken niet uit). Ze heeft net een verhuizing achter de rug, en ze heeft een nestje van 3 september, drie stuks. Dus ze is helemaal op. En toch denk ik dat ze wel een kans heeft, wat is jullie mening? Ze is een taaie. En wat kan ik nog voor haar doen vanavond, ik heb een tarwekussen die ik warm kan maken. Ze voelt niet echt warm aan, de DA heeft niet haar koorts genomen. Nou heel graag jullie commentaar en advies!
Amatjuh Geplaatst: 8 november 2010 Geplaatst: 8 november 2010 Je moet kijken naar de oorzaak van het abces. Is er een foto gemaakt van het hoofdje? Waarschijnlijk komt het door lange kieswortels.Wat precies de prognose is weet ik niet, maar je konijntje is nog wel heel jong voor zoiets. Komt ze bij een fokker vandaan?Heb je ook pijnstilling mee naar huis gekregen?
Joseeke Geplaatst: 9 november 2010 Geplaatst: 9 november 2010 De oorzaak van ht abces is heel belangrijk om te weten.Dit kan idd door te lange wortels komen, maar mss ook door Pasteurella.Voor het abces moet je zeer waarschijnlijk strax peniciline/antibiotica gaan spuiten.Maar dit zal je DA je allemaal uit gaan leggen.Ook is pijnstilling heel belangrijk. Een konijn met pijn zal niet uit zichzelf gaan eten. Betreft de haakjes --> als de stand van het gebit niet goed is, zullen de haakjes terugkomen en zul je regelmatig een bezoekje aan de DA gaan brengen.Sommige DA's kunnen de kiesjes zo bijvijlen dat ze wel weer god op mekaar aansluiten, waardoor dit niet meer hoeft.
Zonnebloem Geplaatst: 9 november 2010 Auteur Geplaatst: 9 november 2010 Wauw jullie kennen konijnen zeg. Ze hebben niks weg kunnen halen omdat het verbindweefseld was. Nu moet ik idd pijnstilling/antibiotica zelf subcutaan injecteren. Ze had heel weinig haakjes dus dat kan de oorzaak niet zijn, maar wat het dan wel is, wisten ze niet. Ze eet nog niet alles nu, ze hadden haar wel verdoofd namelijk. Dus ik loop me wel zorgen te maken. Misschien toch maar naar een betere DA maar ze moet eerst opknappen. Als ze lange kieswortels heeft, wat dan? Kosten maken niet uit.
Joseeke Geplaatst: 10 november 2010 Geplaatst: 10 november 2010 Heb je pijnstilling meegekregen?Dit is ook heel belangrijk nu voor je konijn.Als de wortels van de kiesjes te lang zijn, zouden deze verwijderd kunnen eventueel.Maar dan moet er van te voren wel het 1 en ander onderzocht worden d.m.v. een rotgenfoto bijv.Dit moet wel door een goede KKDA gebeuren
Amatjuh Geplaatst: 10 november 2010 Geplaatst: 10 november 2010 Pico heeft ook lange kieswortels en haakjes(gehad), hij heeft gelukkig nog geen abces maar de kans zit er wel in voor de toekomst.Wat ik begrepen heb van mijn DA is dat gewone kiezen heel lastig te trekken zijn bij konijnen.Pico krijgt nu heel weinig biks (bunny basics/T) en 's avonds een schaal groenten en voor de rest moet hij veel hooi eten om de kiezen goed af te laten slijten.Heb je al eens gekeken op de lijst van konijnkundige DA?
Dollie Geplaatst: 10 november 2010 Geplaatst: 10 november 2010 Ehm, ik heb gisteren (en vandaag) een PB'tje van Dolly gehad en helaas is het konijntje overleden. Dolly zal vast zelf nog wel reageren, maar dacht zeg het even..
Amatjuh Geplaatst: 11 november 2010 Geplaatst: 11 november 2010 Aah wat vervelend! Waaraan is ze overleden?Veel sterkte!
Aanbevolen berichten