Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoihoi,

Ik ben nieuw op dit forum, heb 'n vraag over mijn konijntje, maar kan momenteel de dierenarts niet bellen. Dus hoop dat hier iemand 't weet!

Ik had een konijntje gekocht in een dierenwinkel, vanaf dat hij bij mij thuis is, stopte hij met eten & keutelen. Aangezien ik al een konijntje heb gehad die dood is gegaan door gas, ben ik nu helemaal heel snel naar de dierenarts gegaan. Hij is 1,5 dag opgenomen geweest bij de dierenarts en erna ben ik zelf gaan dwangvoeren & allerlei medicijnen gegeven.

Gister leek het beter te gaan, hij leek weer fitter, at enthousiast hooi en weer keutels. Was er al helemaal blij mee! Maar nu vandaag wil hij weer niet meer eten. Ik heb 'm vanmorgen nog wel pijnstillers gegeven, maar is het verstandig om nu ook weer door te gaan met dwangvoeren & darmbewegingmedicijnen? Het lijkt me dat het ook niet goed is om 'm te blijven dwangvoeren, want hij moet ook zelf gaan eten..

Wat zal ik doen? Afwachten en zien of hij weer gaat eten, of toch gelijk weer dwangvoeren e.d?

Hoop dat iemand mij advies kan geven, want wil echt niet dat het weer fout gaat!

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Buikmassage heb ik bij m'n andere konijntje wel geprobeerd, maar kan ik nu ook wel weer gaan doen idd!

Gister had hij veel keutels, maar vandaag (voor zover ik zie) niet. De dierenarts kon niet echt iets vinden, alles leek goed. Hij had bijv. geen bol buikje en goede temperatuur. Ik heb medicijnen voor 'm gekregen tegen coccidiose, voor darmbeweging, pijnstillers en dus dwangvoer. Het is echt heel vreemd allemaal, lijkt meer gewoon een eigenwijs konijn ofzo..

Geplaatst:

Warm is het idd wel in huis. Bakje water zal ik neerzetten, hij heeft overigens wel een fles waaruit hij wel aardig drinkt. (ook vandaag niet, maar gister wel heel veel)

Wortel at hij gister ook, maar vandaag weer niet.

Nouja, bedankt dat jullie meedenken!

Geplaatst:

Dwangvoer van Oxbow, dat geef ik zo'n 4x per dag en dan zoveel als ik erin kan krijgen, is meestal 4ml per keer ongeveer.

Carpofen Drops, 2 keer op een dag 0,4 ml. (pijnstiller)

Toltrazuril drops, 1 keer op een dag 0,4 ml. (Tegen coccidiose)

Metocloral drops, 3 keer op een dag 0,2 ml. (Darmbevorderaar)

Dat is wat de dierenarts heeft voorgeschreven. Gister iets anders gedaan, omdat hij opeens weer at, keutelde en dronk. Maar vandaag dus wel weer pijnstiller, darmbevorderaar en dwangvoer gegeven.

Geplaatst:

Hij krijgt precies hetzelfde voer als in de dierenwinkel, van dat simpele biks.

Ja, ik heb 'm net toch maar weer gedwangvoerd en darmbevorderaar gegeven..het lijkt alleen niet dat hij zich alweer fitter gaat voelen. Vind het echt vreemd dat hij gister zo'n opleving had en dan nu weer terug bij af is.

Geplaatst:

De darmstimulerende medicatie mag je ook 4 keer per dag geven, om de 6 uur dus. Zou ik nu wel even doen, nu er geen keutels komen.

Rustig aan met de dwangvoeding, beter om het uur 1 of 2 ml dan geven tot je konijn niet meer kan.

Het kon zijn dat wanneer je nu andere biks gaf de darmen daar gevoelig op reageren, maar je geeft dezelfde biks.

Ik zou je konijn ook dagelijks wegen.

Geplaatst:

Hm, nu keek ik net in z'n hok op de plek waar hij steeds zat. Daar ligt nu een heel hoopje nattige poep. Geen keutels, maar echt een hoopje natte poep.

Wat betekend dat? En is dat juist positief (als in; z'n darmen doen het iig nog) of niet?

Geplaatst:

Het is in ieder geval een teken dat de darmen het nog doen, maar het is waarschijnlijk diarree.

Zorg voor voldoende vochtinname, dit kun je ook extra geven middels een spuitje in de mond.

Normaal zeg je bij diarree stoppen met biks en alleen hooi geven, maar dat lijkt me nu niet echt een optie aangezien hij niet zelf eet.

Misschien kun je voor de zekerheid je DA even bellen wat je nu het beste kunt doen?

Zorg dat je konijn warm blijft, leg er eventueel een fles gevuld met warm water bij.

Geplaatst:

Sowieso nooit gelijk met medicatie stoppen als het beter gaat, zeker dingen als ciseral moeten afgebouwd worden. En ik zou idd ook eventjes bellen voor advies.

Geplaatst:

Heb 'm gisteravond nog een spuitje met water gegeven.

Vanmorgen weer een klont poep aan z'n kont. Net even schoongemaakt.

Als ik lees over coccodiose, dan heb ik echt het idee dat 'ie dat heeft. Maar die medicijnen mocht ik maar 3 dagen geven en dat was dus gister voor het laatst, maar het gaat niet beter. :(

Meneer eet niet, drinkt niet, zit alleen maar stil in een hoekje en heeft dus diarree.

Ik ben er echt zo klaar mee, maarja hij kan er ook niets aan doen natuurlijk.

Geplaatst:

Je schrijft dat je er klaar mee bent, en dat kan ik me goed voorstellen. Houd echter voor ogen dat alles staat of valt bij een perfecte, intensieve verzorging. Je mag zeker niet verslappen. Je zal nu de dierenarts moeten bellen voor verdere instructies. Vraag hem ook waarom hij medicijnen tegen coccidiose heeft voorgeschreven. Het is ook verstandig om de mest te laten onderzoeken, zodat je zeker weet of er wel sprake is van coccidiose.

Geplaatst:

Nee, dierenarts nog niet opnieuw gebeld. Ben laatste tijd al zĆ³vaak geweest (zo'n 300 euro al) en als ik bel, dan zeggen ze standaard dat ik maar even langs moet komen. En eigenlijk komt het steeds op hetzelfde neer; pijnstillers, dwangvoeren en darmspul.

Je hebt gelijk dat intensieve verzorging nu heel belangrijk is, ik ga er ook zeker wel mee door, maar soms baal ik er gewoon echt heel erg van.

Zou het misschien kunnen komen door eenzaamheid? Want vanaf dat ik 'm in huis heb, is hij gestopt met eten, kan me niet echt voorstellen dat hij toen opeens ziek geworden is. (Al klopt dat ook weer niet met de opleving van Zaterdag, want dan zou hij dan ook niet ineens gelukkig zijn, want toen had hij niet opeens een ander konijn erbij..)

Geplaatst: (aangepast)

Een konijn alleen vereenzaamt, en sommige konijnen stoppen daardoor inderdaad met eten. Waarom heb je hem alleen?

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je nu maar een tweede konijn erbij moet zoeken als medicijn. Je konijn is ziek en moet genezen worden. Als hij weer gezond is, is een partner een absolute must.

Wat is er de laatste tijd dan allemaal gebeurd? Waar heeft hij allemaal last van gehad, waar is die 300 euro in gaan zitten. Want dan lijkt me toch dat er iets goed mis is.

Is er al eens mest onderzocht?

Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om weer bij de dierenarts langs te gaan, maar het is wek echt nodig nu. Maar gezien je de laatste tijd al vaak bij de dierenarts geweest bent, je steeds met dezelfde behandeling naar huis gestuurd bent, en het probleem nog steeds niet over is, heb ik sterk het idee dat je dierenarts echt niet konijnkundig is. Ik denk dat je snel een goede konijnkundige dierenarts moet zoeken en daar maar heel snel een bezoekje moet brengen.

Wat heeft je huidige dierenarts allemaal aan onderzoek gedaan?

aangepast door pechkonijn
Geplaatst:

Het was wel een konijnkundige dierenarts, maar het gaat echt niet goed. :(

Zo weer naar de dierenarts, maar de kans is wel heel groot dat ze zeggen dat 'ie het niet overleefd. Hij kan niet meer op z'n pootjes staan, zakt steeds om enzo. :(

Geplaatst:
Het was wel een konijnkundige dierenarts, maar het gaat echt niet goed. :(

Zo weer naar de dierenarts, maar de kans is wel heel groot dat ze zeggen dat 'ie het niet overleefd. Hij kan niet meer op z'n pootjes staan, zakt steeds om enzo. :(

Je hebt helemaal geen antwoord op mijn vragen gegeven. Daarom nog een keer:

Wat is er de laatste tijd dan allemaal gebeurd? Waar heeft hij allemaal last van gehad, waar is die 300 euro in gaan zitten. Want dan lijkt me toch dat er iets goed mis is.

Is er al eens mest onderzocht?

Gezien je de laatste tijd al vaak bij de dierenarts geweest bent, je steeds met dezelfde behandeling naar huis gestuurd bent, en het probleem nog steeds niet over is, heb ik sterk het idee dat je dierenarts echt niet konijnkundig is. Ik denk dat je snel een goede konijnkundige dierenarts moet zoeken en daar maar heel snel een bezoekje moet brengen.

Wat heeft je huidige dierenarts allemaal aan onderzoek gedaan?

Waarom denk je dat je dierenarts "konijndeskundig" is?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .