Dollie Geplaatst: 6 november 2010 Geplaatst: 6 november 2010 Maar heb hem 2-11 gewogen op 1420 kg vandaag 4-11 woog hij nog maar 1402 kg maar voor de rest gaat alles goed met hem. Iemand een idee waarom hij zoveel gewicht verliesd binnen dit tijdsbestek????Hij is dus 18 gram afgevallen? Of heb je een typfoutje gemaakt? 18 gram verschil stelt weinig voor, dit is waarschijnlijk niet eens echt afvallen maar eerder het moment waarop je gewogen had. (Altijd op hetzelfde moment wegen, en dan nog zal het altijd wel een beetje afwijken, een paar gram is niet erg. Hij heeft misschien net geplast of de vorige keer net gegeten oid..)We zijn weer 2 dagen verder en weegt nu nog maar 1260het hooi is prima is van vitakraft en geef af en toe wat kruidenhooi,Ben nu maar weer met dwangvoer begonnen want met gewoon eten laat hij het weer afweten.Zijn ontlasting is redelijk normaalDit is natuurlijk wel een behoorlijke achteruitgang.. Overigens hebben mijn konijnen een hékel aan het hooi van Vitakraft, zelfs aan het kruidenhooi, maar dat kan ook aan mijn konijnen liggen natuurlijk. Moet me bij Amatjuh aansluiten, het lijkt best op gebitsproblemen, gezien hij sommige snoepjes wel aanneemt. Heb je al eens geprobeert om het Royal Canin papje (ben er naar op zoek, is het RC Convalescence toevallig? Dat zou wel geshikt zijn voor knaagdieren, al is een konijn geen knaagdier, maar ik betwijfel of het ideaal is voor konijnen in dergelijke situaties..) gewoon aan hem te geven op een schaaltje? Of probeer dit anders eens met een SS papje, misschien met Olvarit wortelhap er doorheen. Als hij wel zachte dingen wil eten kan dat ook op haken wijzen. Mijn rammetje had op het oog, zonder narcose, maar een klein haakje, hij heeft een week lopen sukkelen, heel slecht eten, hij kreeg twee keer daags pijnstilling, vier keer daags darmstimulerende middelen en nog werd ie niks beter, dus toch maar onder narcose gedaan en ja hoor.. Zaten dus wél vrij behoorlijke haken.
Dollie Geplaatst: 6 november 2010 Geplaatst: 6 november 2010 Sorry, ben ik nog een keer. Klopt het dat het om Royal Canin Convalescence gaat? Dit? http://www.royalcanin.co.uk/PDF/convalescence_support_instant.pdf Op die link staat een analyse (key values) en als ik die zie snap ik echt niet dat dit aan een konijn gegeven wordt eigenlijk.. De voornaamste reden om konijnen te dwangvoeren is dat je niet wil dat hun darmen stilvallen. Lege maag = stilvallende darmen, dus die maag moet gevuld zijn, wil het konijn niet eten, dan maar dwangvoeren dus. Heel belangrijk is dan dat er veel vezels inzitten. Hier zitten maar 2,7% vezels in! Daar heeft je konijn niks aan. Om hem op gewicht te laten komen/blijven zal het vast wel werken met een vetpercentage van 25% maar het is nu belangrijk dat je de darmen van je konijn aan de gang houdt en dat je uitvindt waarom hij geen brokken wil eten, zodat je dat probleem op kunt lossen, zodat hij weer brokken eet, zodat hij zelf op gewicht blijft. Leg deze samenstelling er anders maar eens naast, Critical Care is speciaal voor (o.a.) konijnen en wordt door veel dierenartsen gebruikt en aangeraden. Oxbow Animal Health | Critical Care
snoepvlek Geplaatst: 6 november 2010 Auteur Geplaatst: 6 november 2010 hij heeft vandaag nog wat rondgelopen en zelfs (best veel gegeten) en wat hooi hij is ook weer wat vrolijker springt rond en onderzoekt weer alles wat voorheen niet zo was (hij kijkt nu bijvoorbeeld mee wat ik aan het typen ben :/) hahablijf wel nog even bijvoeren voor de zekerheid maar wel bedankt voor de tips;) allemaal
Amatjuh Geplaatst: 6 november 2010 Geplaatst: 6 november 2010 Maar ik zou me dan wel echt gaan afvragen of deze DA wel konijnkundig is als je zoiets mee geeft als dwangvoeding.Zelfs bij mijn vorige niet-konijnkundige DA hadden ze critical care..
snoepvlek Geplaatst: 6 november 2010 Auteur Geplaatst: 6 november 2010 Sorry, ben ik nog een keer. Klopt het dat het om Royal Canin Convalescence gaat? Dit? http://www.royalcanin.co.uk/PDF/convalescence_support_instant.pdf Had niet alle berichten gelezen sorry haha ja is inderdaad dat spul geweest van royal canin snap dan inderdaad niet dat ik dat dan moet geven aan mijn konijn. Heb het bij deze ook weggegooid!! Hoef hem vanavond in ieder geval niet meer bij te vieren want hij heeft uit zichzelf de brokjes gegeten. Ik ging ervan uit dat de DA wel wist wat ze deed maar dat blijkt wel weer dus :( Ben in ieder geval een stuk wijzer weer.
snoepvlek Geplaatst: 6 november 2010 Auteur Geplaatst: 6 november 2010 eigenlijk moet je deze DA dus van de lijst afhalen van konijnkundige
pechkonijn Geplaatst: 7 november 2010 Geplaatst: 7 november 2010 Royal Canin Convalescence wordt ook door Stichting Konijnenbelangen aangegeven als dwangvoeroptie. Volgens mij werd het gebruikt toen er nog niets beters was. Zijn Critical Care en Supreme Science Recovery niet vrij nieuw (van de laatste jaren)?
Dollie Geplaatst: 7 november 2010 Geplaatst: 7 november 2010 Geen idee, maar ik denk dat dwangvoeren met SS een betere optie is.. En dat, hoe nieuw ook, een goede, konijnkundige dierenarts toch wel op de hoogte is van het bestaan van deze producten? RC Convalescence lijkt me vooral geschikt om ze op gewicht te laten komen? Wat hebben die darmen nu aan zo'n vezelpercentage? Uiteindelijk is dwangvoeren hoe dan ook een vorm van symptomen bestrijden, maar denk dat je hiermee ook nog eens het verkeerde symptoom (afvallen) bestrijdt.. Dat ie afvalt is logisch als ie slecht eet, ik schreef eerder over mijn rammetje toch? Hij is toen ook 300 gram afgevallen in een paar dagen. Het heeft, na het bijwerken van zijn kiezen, nog twee dagen geduurd voor hij weer zelfstandig ging eten, twee dagen dáárna weer controle bij de DA en toen was hij alweer 150 gram zwaarder dan tijdens de ingreep. Dat afvallen lost zichzelf waarschijnlijk zo weer op als je konijn weer goed eet. Maar ik zou eerst nog eens met je DA overleggen voor er verder over te oordelen hoor, misschien heeft je dierenarts hele specifieke beweegredenen gehad om dit spul te gebruiken. Het vervelende met fora en topics als deze is dat je meestal niet alles onthoudt/begrijpt wat de dierenarts zegt, dingen verkeerd over brengt misschien, en dat wij dus op de verkeerde of incomplete informatie reageren.. En veel dierenartsen leggen ook haast niks uit, die denken dat je het toch niet wil weten/toch niet begrijpt.. Ik zou ook niet gelijk dingen weg gaan gooien en dierenartsen als onkundig bestempelen, want ik mag mijn redenatie dan wel heel logisch vinden, die redenatie is enkel gebaseerd op wat ik zelf aan ervaring heb en wat ik zelf geleerd/gelezen heb, ik ben natuurlijk geen dierenarts. Maar wél kritisch zijn hoor! :yes: Als je dierenarts een goede reden heeft om RC .. te gebruiken en niet SS Recovery of Critical Care, dan kan hij je dat vast ook haarfijn uitleggen. Maar je konijn heeft gisteren zelf goed gegeten lees ik? Super! En keutelt hij nog goed?
snoepvlek Geplaatst: 7 november 2010 Auteur Geplaatst: 7 november 2010 Ik dacht eerst dat hij te weinig keutelde maar nu bleek dat na het schoonmaken van de kooi dat hij het meeste verstopt had onder het stro haha ze zijn wat kleiner dan normaal maar wel veel (gelukkig maar) want een tijd terug was het helemaal niks. En om even terug te komen op de haakjes aan kiezen, vergeet niet het is begonnen met diaree bij het konijn dus denk niet dat het te maken had met de kiezen, maar met de maag (tenminste zo ver ik ervan af weet) dit is natuurlijk niet aanvallend bedoeld tegen diegene
Dollie Geplaatst: 7 november 2010 Geplaatst: 7 november 2010 Bij diarree zou ik eerder naar de darmen kijken.. En veel problemen met de darmen komen weer ergens anders weg. De darmen raken niet zo maar van slag. Vaak komt het doordat het konijn pijn heeft en die pijn kan overal (bijv. van haken) vandaan komen. EN vooral naar de voeding kijken, bij diarree en plakpoep is het toch vaak de voeding.. Wat geef je hem precies, hoeveel en eetie ook goed hooi?
Amatjuh Geplaatst: 7 november 2010 Geplaatst: 7 november 2010 Volgens mij geeft de TS al Science Selective maar mengt ze het nog met gemengd voer.
Dollie Geplaatst: 7 november 2010 Geplaatst: 7 november 2010 Ja, dat las ik, maar volgens mij is er niks over de hoeveelheid geschreven.. En ook niks over hooi?
snoepvlek Geplaatst: 7 november 2010 Auteur Geplaatst: 7 november 2010 Op dollie's vraag terug te komen hij eet weinig hooi en hij krijgt s'morgens een hand vol brokken van ss en een beetje gemengd maar ss eet hij het meeste
Amatjuh Geplaatst: 8 november 2010 Geplaatst: 8 november 2010 Hoeveel voer is dat in grammen?Hoeveel weegt je konijn?Ik zou stoppen met dat gemengd voer, dat kan echt voor darmproblemen zorgen.
Dollie Geplaatst: 8 november 2010 Geplaatst: 8 november 2010 Weinig hooi is in elk geval niet goed, daar zou ik hoe dan ook aan werken door bijv. ander hooi, kruidenhooi of timothy misschien, te proberen. Gebrek aan vezels kan ook voor diarree zorgen. Een handvol kan ook al gauw meer zijn dan je denkt, zeker als je een klein konijntje hebt denk ik dat de kans groot is dat je te veel geeft. Waarom geef je dat gemengde voer erbij als ik vragen mag? Sluit me echt bij Amatjuh aan, ik zou daar mee stoppen.
snoepvlek Geplaatst: 8 november 2010 Auteur Geplaatst: 8 november 2010 Ik geef gemengd erbij anders eet hij de biks helemaal niet meer, heb vandaag ander hooi gehaald maar dat maakt niks uit.Het valt trouwens wel mee met de hoeveelheid die hij krijgt voor de hele dag is dat genoeg. Ander konijn krijgt hetzelfde alleen gemengd voer en hooi en heeft geen problemen. Ik heb hem gisteren nog gewogen en weegt nu weer 1337 dus hij is al bijgekomen. Maar hij heeft altijd al gemengd voer gegeten en nooit problemen gehad tot nu dan.
Margot Geplaatst: 8 november 2010 Geplaatst: 8 november 2010 Het kan voor het andere konijn wel goed zijn maar dat zegt niet dat het voor dit konijn ook goed is Je kan een vlaamse reus hebben en een dwerg... Nou dan moet je echt niet beide het zelfde geven! Ik zou echt stoppen met gemengd omdat dit voor gezondheids problemen gaat zorgen... (Blaaszand en blaasstenen) Ik vindt het eigenlijk wel raar dat hij anders niks zou eten omdat SS door de meeste konijnen het aller lekkerst wordt gevonden. Maar bij jou kan het natuurlijk Je mag per dag aan hem tussen de 13.4 en de 20 gram SS geven. Dit is echt heel veel minder dan een hand vol. Ik gaf eerst ook altijd een hand ´s ochtends en een hand ´s avonds (is voor 3 konijnen, bij elkaar opgeteld dus niet ieder 1 handje!) en toen bleek dat ik veels te veel gaf! Ik zou het eens afwegen
snoepvlek Geplaatst: 8 november 2010 Auteur Geplaatst: 8 november 2010 Volgens de DA mocht ik zoveel geven ze zagen er volgens haar gezond uit maar eten ook niet alles uit de bak op s'morgens vind ik dan nog best veel in het bakje, maar ss laat mijn konijn dus echt staan wat idd raar is. dan zal ik eens proberen weiniger te geven en alleen ss dan heeft hij geen keus meer en moet hij het wel eten
Aanbevolen berichten