Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijn Bo hebben we net bij de dierenarts gebracht. Hij kwam z'n kooitje niet meer uit toen we hem eenmaal eruit gelokt hadden ging ie rondjes draaien om z'n eigen as en viel toen om. Z'n oogjes bleven draaien. Ook komen we er net thuis achter dat ie vanan eind ochtend/vanmiddag niet meer gegeten en gedronken heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee? :(

Liefs,

Roxanne

Geplaatst:

Het lijkt erop dat je konijn E.cuniculi heeft,dit is een vervelende ziekte die langdurige behandeling nodig heeft en waar je mee naar een konijndeskundige dierenarts moet gaan..Deze kun je vinden op een lijst hier op het forum...Ook over E.c staat veel info op het forum...op de site van de Wilhelmia park kliniek in Utrecht staan heel duidelijk de symptonen beschreven..dit zou je uit kunnen printen en meenemen naar je dierenarts..veel DA weten niets over deze ziekte en laten een konijn onnodig inslapen..Hij moet als het E.c is Panacuur en Mtacam hebben en dit moet je 3 maanden gebruiken...Je moet ook snel met de medicatie starten anders kan hij er zo slecht aan toe raken dat de medicatie niet meer helpt...Dus zo ssnel mogelijk naar de DA..

Sterkte

Geplaatst:

Oke maar ik las in je verhaal dat ook zijn oogjes draaide dat is voor mij een teken dat het E.c zou zijn...Ik geloof niet dat ze dat doen bij een oorontsteking..Goed dat je Metacam hebt mee gekregen dit is een pijnstiller maar ook een ontsekingsremmer en dat is bij eventuele E.c heel erg belangrijk...Panacuur is een ontwormings middel en dat werkt bij E.c die kun je op internet kopen en kan geen kwaad...Lees goed de site door van de Wilhelmia kliniek daar staat precies op waar je op moet letten bij E.c....Niets ten nadele van je dierenarts hoor maar helaas zijn er weinig die E.C herkennen...en die draai oogje zitten mij niet lekker...misschien weet iemand anders hier nog wat over...

Geplaatst:

Bo heeft vanochtend goed zijn antibiotica en andere spul genomen en liep geen rondjes meer ok zichzelf heen. Hij heeft niet om zijn as getolt zoals beschreven bij die andere ziekte. Hij eet hooi en drinkt water maar neemt geen biks tot zich. Hij heeft vanochtend zelf een rondje door het huis gewandeld zonder om te vallen. Zijn oogjes draaien nog wel maar hij lijkt aan de beterende hand.

Ik hoop dat dit zich verder doorzet

Geplaatst:

die draaiende oogjes hoort ook bij de oorontsteking hoor. dat wordt veroorzaakt door een ontstoken evenwichtsorgaan, wat dus in het oor zit. staat verder los van EC.

Geplaatst: (aangepast)

Roxanne,

Het is te genezen mits je er op tijd bij bent. Je zou Dollie op dit forum eens kunnen benaderen, zij weet er veel van en heeft het ook meegemaakt bij haar nijn.

Ik las dit topic net en ben eerlijk gezegd wel geschrokken van jouw dierenarts. Hij geeft aan dat hij de ziekte kent, maar ik heb het gevoel dat dit niet klopt.

Lees dit eens na:

Torticollis of een scheve kop bij het konijn wordt ook wel headtilt of draainek genoemd.

daar zie je ook dat de oogbeweging duidelijk bij de ziekte hoort. Dit dus ook in tegenstelling tot wat Chani hierboven zegt.

Beterschap met je nijn en... denk eens na over een andere dierenarts.

aangepast door Rian
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Iedereen hier is zo lief geweest dat ik even wil laten weten hoe het met BO gaat. Bo is helemaal opgeknapt, twee dagen nadat we met de medicijnen zijn begonnen kan hij alweer normaal lopen en hield ie zijn kopje weer stil. Na drie dag draaiden zijn oogjes niet meer en na 5 dagen hebben we weer een super gelukkig konijn dat weer alles doet zoals het hoort en nu lekker op een handdoek naast me zitten zijn boomschors en hooi te eten.

We zijn gestopt met de pijnstilling maar de antibiotica moeten we nog twee weken, Bo wil dit eigenlijk niet meer dus dit is nog twee keer per dag een gevecht.

Iedreen bedankt voor jullie reacties en lieve zorgen.

Liefs Roxs

Geplaatst:

Wat fijn dat het weer goed gaat!

Heb je al eens gekeken hier op het forum voor tips hoe je de antibiotica makkelijker kunt toedienen? (In een snoepje enz.)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .