xxxsandra1980xxx Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Ik heb een voedster, Snoes, van bijna 4 maanden.Ze is al goed aan het puberen. Ze sproeit, rijdt op Snuffel, is minder tam en is niet meer zindelijk van urine en keutels.Ik weet dat voedsters gesteriliseerd kunnen worden met 6 maanden. Nou ga ik ervanuit dat deze norm is gesteld omdat een voedster dan in de puberteit is(?)Kan Snoes dan eerder gesteriliseerd worden omdat ze al aan het puberen is? Of is die norm om een andere reden gesteld?
Rian Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Dat zou je het beste even met je dierenarts kunnen overleggen. Bij jonge voedsters is de ingreep makkelijker omdat het weefsel en de orgaantjes erg soepel zijn, maar verder zou ik je niet kunnen zeggen of de ingreep bij jonger dan 6 maanden kan.
Dollie Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 (aangepast) Het gebeurt in Amerika en Engeland geloof ik wel eerder (of alleen bij katten?), en ben het hier op het forum ook een enkele keer tegen gekomen, maar het wordt met name ook afgeraden omdat het een vrij zware ingreep is, waar je voedster toch even van moet herstellen. Het is absoluut niet vreemd dat ze na de castratie een paar dagen heel slecht eten en een konijn dat nog in de groei is, kan dat niet zo goed hebben. Ik geloof dat het ook daarom niet veel gebeurt. Bovendien is de ingreep bij jonge voedsters inderdaad makkelijker, maar té jong maakt het weer lastiger omdat alles nog zo klein is, geloof ik. Je kunt inderdaad het beste met je dierenarts overleggen, ook als het wél zou kunnen, moet je dierenarts het wel willen doen. 3 november 2010 aangepast door Dollie
xxxsandra1980xxx Geplaatst: 3 november 2010 Auteur Geplaatst: 3 november 2010 Bedankt!Dan ga ik het overleggen met de dierenarts!Niet dat het moet van mij hoor, maar als het kan is het toch fijner voor Snuffel.... Maar ik neem geen risico!
Amatjuh Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Als je zo'n ingreep dan toch overweegt, zou ik je wel adviseren om je voedster te laten castreren. Dan halen ze de baarmoeder en eierstokken eruit, dan heeft je konijn ook geen kans meer om baarmoederkanker te ontwikkelen op latere leeftijd.
Dollie Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 (aangepast) Ik denk niet dat er veel dierenartsen zijn in Nederland die, als je vraagt om een sterilisatie, daadwerkelijk ook écht steriliseren.. Ik zou wel goed navragen of ze de baarmoeder er ook uit halen, dat doet niet elke dierenarts. Het wordt sterilisatie genoemd, maar er wordt wel degelijk castratie bedoelt. (Althans, castratie is alleen de eierstokken geloof ik?) Sterilisatie is in dit geval ook niet nuttig: Maakt alleen onvruchtbaar, ze zal nog steeds last van haar hormonen hebben want de bron van de hormonen zit er nog. 3 november 2010 aangepast door Dollie
xxxsandra1980xxx Geplaatst: 3 november 2010 Auteur Geplaatst: 3 november 2010 Ik ben heeeeel blij dat jullie me dit even vetellen want dit zou ik dus echt niet geweten hebben!Dat is inderdaad een hele ingreep, arm konijntje.....Maar ja, als daarmee het rijden, sproeien enz. ophoudt heeft ie toch een erg blij baasje en kan hij in de kamer. Want nu ben ik genoodzaakt ze in de garage te laten. Sproeide het tapijt, bank en gordijnen onder! Was echt niet te doen. En arme Snuffel die altijd in de kamer mocht zit nu dus ook in de garage....
Dollie Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Garantie dat dat gedrag helemaal weg is, heb je helaas niet. Maar hier heeft het wel tegen rijden en sproeien geholpen gelukkig. Daarnaast is het sowieso wel het overwegen waard, om je voedster te laten helpen. Zo weet je zeker dat ze geen problemen met haar baarmoeder zal krijgen en is het voor haar ook een stuk rustiger om gewoon "hormoonvrij" te kunnen leven.
Niek Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Ik heb zelf nooit een hele jonge voedster gehad, dus ik weet niets van puberende konijnen, maar gaat dit gedrag na een tijdje niet vanzelf over als de voedster volwassen is?
Amatjuh Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Dat kan inderdaad overgaan, maar ook daarvoor geen garantie
Bianca Geplaatst: 4 november 2010 Geplaatst: 4 november 2010 Ik ga mijn DA ook bellen of het eerder kan dan 6 maanden, want die van mij is nou 5 en ik word stapelgek van haar. Ze is vreselijk agressief, heeft me al diverse keren gemeen gebeten en de enige reden dat dat al anderhalve week niet meer is gebeurd is omdat ik voortaan niks meer zonder ovenwanten aan in de buurt van haar kooi op de vloer doe. Ik probeer haar wel zoveel mogelijk te blijven aaien en dat vind ze ook fijn, maar soms springt ze zomaar zonder reden ineens weg en neemt ze een dreigende houding naar mij aan of valt iets aan wat beweegt (het gordijn, mijn voeten..).Verder is ze enorm rusteloos, zit ze overal obsessief te graven (behalve in haar zandbak, die vind ze maar niks) wil ze de keuken niet terug in (de keuken is haar ren) probeert constant te ontsnappen en is gewoon heel erg chagrijnig. Dus volgens mij voelt zij zich zelf ook helemaal niet prettig nu.. Dus ik ga van de week de DA ook maar eens bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn.
Amatjuh Geplaatst: 4 november 2010 Geplaatst: 4 november 2010 Dat klinkt inderdaad niet echt gezellig
xxxsandra1980xxx Geplaatst: 4 november 2010 Auteur Geplaatst: 4 november 2010 Haha, nee, gelukkig is het hier niet zo erg als bij jou! Ben bij de DA geweest. Assistente belt me nog terug, deze wist niets van sterilistie bij konijnen.
Bianca Geplaatst: 5 november 2010 Geplaatst: 5 november 2010 Niet elke DA castreert voedsters. En zelfs als ze terugbelt en zegt dat ze het wel doen, vraag dan wel even hoe vaak ze dat gemiddeld doen, hoe vaak het daar mis is gegaan en welke narcose ze gebruiken. Is maar een tip :-)
Aanbevolen berichten