Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Mijn konijntje (zit altijd buiten) heeft de laatste tijd echt een onwijs vieze kont. Er hangt dan ineens een onwijs grote stapel keutels aan. We konden het eerst aardig wegknippen, maar het blijft komen en het knippen wordt een beetje te dicht op de huid.

Heeft iemand enig idee hoe we het wel goed schoon kunnen maken, zodat het hopelijk ook schoon blijft. Is het op een of andere manier wassen een geschikte optie? Weet niet of het kwaad kan als ze heel erg nat wordt, zeker met die kou buiten nu. En of er een shampootje of ander middel voor is?

Hoop dat jullie een oplossing weten.

PS. ze schijnt er zelf geen last van te hebben, hoewel ze het knippen en oppakken totaal niet op prijs stelt :P

Geplaatst:

Wat geef je haar te eten? Ik ben bang dat haar voedingspatroon niet goed is.

Heeft ze ook een vriendje? Zonee, is het misschien handig om daar eens over te gaan denken.

Geplaatst: (aangepast)

Wassen en drogen is nog wel te doen, maar belangrijker is het aanpakken van de oorzaak...

Hoe zien de keutels er uit ? Is het plakpoep...zijn het blindedarmkeutels die ze 's nachts leggen en eigenlijk op horen te eten ?

Dat laatste kan als oorzaak hebben dat je konijn te dik is om bij zijn kontje te kunnen komen om het op het eten (ja, zo werkt dat)

Wat is de leeftijd van je konijntje ?

Wat voor voer geef je ?

Welke groenten ?

Krijgt je konijntje iedere dag hooi ?

Er zal een oorzaak zijn en mogelijk eentje (hopelijk ook) waar je zelf vrij makkelijk wat aan kan verbeteren...

Maar wassen mag best een keer.....daarna wel binnnen houden tot alles goed droog is..

aangepast door ZaZa
Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties!

Om jullie vragen te beantwoorden:

* ik weet niet hoe oud ze is, het was een opvangkonijntje dus is moeilijk in te schatten

* en ze heeft een lief vriendje hoor! maar haar kont wassen doet ie niet ;)

* ze krijgen gemengd voer en hebben de beschikking tot hooi en stro (eerst kregen ze ook vaak een boterham, maar dat hebben we gestopt omdat we dachten dat het misschien daardoor kwam, groente krijgen ze niet omdat het andere konijntje daar niet zo goed tegen kan, wel af en toe een paardenbloem blaadje)

* er liggen wel eens wat vieze plak keutels in het hok, maar het is moeilijk te zeggen van wie ze afkomen

* ze is verder niet heel dik naar mijn idee (waaraan zou je dat kunnen zien?), ze heeft wel een heel dikke vacht en het groeit snel, ze heeft ook een onwijs harige onderkant van haar pootjes

Als ze toch te dik is, wat zou ik daar dan aan kunnen doen? Het andere konijn is wel iets magerder dus ik wil niet minder voer geven.

Geplaatst:

Gemend voer is niet zo goed :$

Ze eten de lekkere dingen en laten de biks vaak liggen

Dus alleen biks is beter

En per kilo koniijn 20-25 gram geven

Misschien geef je ze veel te veel :yes:

En jammer dat haar vriendje haar kont niet wast zou makkelijk zijn :P

hahahahaahhahaah

Geplaatst:

Het probleem zou weleens opgelost kunnen worden door van gemengd voer over te stappen op een afgepaste hoeveelheid, goede kwaliteit biks. Veel konijnenliefhebbers zweren bij Supreme Science Selective; deze biks heeft een hoog vezelgehalte, maar is wel behoorlijk prijzig. Een goedkoper alternatief is Rabitt Supertrio van Hope Farms.

De overstap moet je geleidelijk maken: een paar dagen het oude voer met het nieuwe mengen, waarbij je steeds iets minder gemengd voer geeft en steeds iets meer nieuw voer. Weeg je konijnen, reken aan de hand daarvan uit hoeveel gram biks ze nodig hebben en weeg vervolgens de juiste hoeveelhed biks af.

Geplaatst:

Mijn konijn heeft dit ook af en toe, wij hebben een speciale shampoo voor ons konijn. Dit is te krijgen bij de dierenarts(bij ons wel tenminste) of miss ook wel gwn bij de dierenwinkel.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .