Saskia V Geplaatst: 2 november 2010 Geplaatst: 2 november 2010 Ik voer mijn Boris HF. Toch zie ik vaak in de urine witte plekken zeg maar. Is dit Blaaszand of maak ik me onterecht zorgen en hoort dit er gewoon bij?Boris krijgt naast zn HF (40 gr per dag) 1 waspeen, wat basilicum en vaak wat andijvie. Laatst een hoekje zeer droog brood gehad omdat hij zo nieuwschierig rond mn voeten hupte toen ik soep met oud brood aan het eten was (ik houd dus echt niet van eten weggooien, we doen zelfs maar voor 35 eu boodschappenin de week, nijn niet meegerekent)Doe ik nu iets verkeerd?Hier nog een foto van wat plasjes(voordat iemand begint te schreeuwen wat een vieze handdoek, die werk om de dag vervangen, dit zijn nog territorium plasjes denk ik, na zn castratie en een beetje waterspuit doet ie dit niet meer op de bank)
pechkonijn Geplaatst: 2 november 2010 Geplaatst: 2 november 2010 Konijnenurine slaat vaak wit uit. Volgens mij is hier niets mee aan de hand. Bij blaaszand wordt de urine dikker. Maar laten we nog even wachten op iemand die er zelf ervaring mee heeft, want ik ken het alleen van foto's.
Amatjuh Geplaatst: 2 november 2010 Geplaatst: 2 november 2010 Ik vind de keutels wel erg klein en donker. Eet je konijn wel genoeg hooi?Of er daadwerkelijk veel calcium in de urine zit (wat een veroorzaker is van blaaszand) kun je laten nakijken bij de DA.
Amatjuh Geplaatst: 2 november 2010 Geplaatst: 2 november 2010 http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/blaas.html
B en W Geplaatst: 2 november 2010 Geplaatst: 2 november 2010 oke, nee geen last van, al heb ik wel eens een schuimig plasje gezien in de zomer...
Saskia V Geplaatst: 2 november 2010 Auteur Geplaatst: 2 november 2010 nja waarom ik twijfel is omdat als Boris net plast, het midden van het plasje vaak wit is terwijl het daar omheen gewoon nat is
Joseeke Geplaatst: 2 november 2010 Geplaatst: 2 november 2010 Jouw DA heeft zo gezien of het om blaaszand en/of calcium gaat met een urine-onderzoek.Konijnen hebben een ander calciummetabolisme. Zij verwerken bijna geen calcium in hun lichaam & plassen het overschot uit.Teveel calcium in de blaas kan voor blaasproblemen zorgen, zoals bijv. blaaszand & blaasstenen.Het beste kun je in hun voedingspatroon hier rekening mee houden
Dollie Geplaatst: 2 november 2010 Geplaatst: 2 november 2010 Sowieso zul je het wel aan je konijn merken als ie echt blaaszand en/of stenen heeft. Mijn konijn was er behoorlijk ziek van, hij had vooral een hoop troep, zand, gruis, steentjes in zijn blaas zitten en had hierdoor urinebrand, bij (grote) blaasstenen zul je denk ik meer echt pijn zien bij je konijn. Maar dat moment willen we natuurlijk liever voorkomen. Persoonlijk zou ik in dit geval de urine even na laten kijken, 't is niet abnormaal dat een konijnenplasje wit uitslaat maar je weet maar nooit. Mocht er wel te veel calcium in de urine zitten, is het zaak om het dieet van je konijn aan te passen. HF zit niet absurt hoog met calcium, maar echt laag is het ook niet te noemen, voor een calciumarm dieet is het te hoog.
Niek Geplaatst: 2 november 2010 Geplaatst: 2 november 2010 Als je het niet vertrouwd zou ik even langs de DA gaan en dan heb je zekerheid. Beter een keer te vaak naar een DA dan 1 keer te weinig.
Saskia V Geplaatst: 2 november 2010 Auteur Geplaatst: 2 november 2010 ok das waar! ik ga binnenkort zowiezo over op ander voer met nog iets minder calcium erin, en ga denk ik iets minder biks voeren en wat meer groen dus denk dat ik het nog 2 weekjes aankijk, als het niet minder wordt gaan we naar de DA. Ik merk verder ook niets aan Boris, maar aan de andere kant, als ik iets vervelends kan voorkomen voordat het echt vervelend wordt is dat natuurlijk veel prettiger.Komt goed, ik blijf er bovenop zitten!
Joseeke Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Aan Zazou merkte ik ook niets, toen hij teveel calcium in zijn urine had.Alleen had hij wel regelmatig een nat kontje, maar ook niet altijd.Doordat ik hem glijk op een calcium-arm-dieet heb gezet, heb ik een hoop problemen kunnen verkomen
Dollie Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Aan Indy heb ik ook nooit wat gemerkt tot het al te laat was. Hij heeft jarenlang voer met een hoog calciumgehalte gehad, toen vanwege andere gezondheidsproblemen over op een dieet wat (toevallig) ook niet te veel calcium bevatte, maar een half jaar later kreeg hij toch last. Ook nog 'k weet niet hoelang lopen klooien met AB omdat hij eerst ook een blaasontsteking had en daarna op de röntgenfoto niks te zien was, dus die stomme DA nog maar meer AB geven. Omdat Indy bekend was met EC óók nog Panacur. Hielp allemaal niks, uiteindelijk heeft mijn huidige DA bij een second opinion dmv een echo vastgesteld dat zijn hele blaas vol calcium zat. Maar Indy heeft dus nooit van die dikkige, witte plasjes gehad ofzo. Pas toen het echt mis was merkte ik het. Maar dat zal hier wel niet aan de orde zijn, als er al wat is zul je er op tijd bij zijn! :yes:
Joseeke Geplaatst: 3 november 2010 Geplaatst: 3 november 2010 Bij Zazou heb ik trouwens ook nooit dikkige witte plasjes gevonden.Pas nadat hij zichzelf had ondergeplast en de DA het urine-onderzoek deed, kwam ik erachter dat te teveel calcium inzat.
Saskia V Geplaatst: 3 november 2010 Auteur Geplaatst: 3 november 2010 naar allemaal zo te horen! Boris heeft gelukkig nergens last van
Aanbevolen berichten