Ga naar inhoud

HELP!!!Konijn eet, drinkt en slikt niet meer!!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Help lieve mensen,

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen

mijn lieve sid (konijn) is vorige week woensdag bij de dierenarts geweest en is die gecastreerd.

afgelopen vrijdagavond zag ik ineens bloed in zijn kooi liggen, ik heb hem opgepakt en bekeken, bleek dat die een grote bult heeft aan zijn rechter (bal)zakje, dit is een flinke onsteking. ik ben zaterdagochtend direct naar de dierenarts gegaan en heb het laten controleren en er werd bij bevestigt dat dit idd een grote onsteking is en zeker niet goed. ik heb een zalfje meegekregen en heb dit er braaf, zoals aangegeven, 4x per dag opgesmeerd. hij likte het er alleen vrijwel direct weer af, ik heb geen kapje meegekregen maar er werd mij gezegd dat dat niet erg was... ik heb daarom zaterdagnacht een truitje voor hem zitten maken en die aangedaan, dit hielp wel een beetje.. hij laat het iig ongeveer 15. min zitten voor die zich eruit wurmt.. dan kan iig de zalf wel inwerken..

de DA zij vanochtend dat ik die niet meer moet gebruiken en hij heeft weer n spuit gehad...

(vanavond ook weer..)

hij drinkt niet meer sinds zaterdagochtend, hij eet niet meer sinds gisteren en ik ben gisteravond met hem op schoot gaan zitten om hem vocht in zijn bekkie te spuiten, hij liet het er zo weer uit lopen...

nu ben ik vanochtend weer direct naar de DA gegaan om hier navraag naar te doen en de wond te controleren.

ik heb bijvoeding voor hem gekregen wat ik via een pipetje in zijn bekkie moet spuiten, dit 4 tot 6 keer vandaag. ik heb het 4x gedaan (over de dag verdeeld) maar hij slikt niet.. alles loopt er dus zo weer uit..

nu ben ik net weer naar de dierenarts gegaan en liet die het toe om 10ml (waarschijnlijk) in te slikken, ik denk het, want t viel niet uit zijn bekkie

nu heb ik de tip gekregen om hem anders brinta verdund met water te geven maar ook dit laat die er zo weer uitlopen..

ik ben echt bang dat hij dit anders niet gaan overleven...

(hij is nu nog wel levendig, wast zich suf en kijkt gewoon om zich heen, zit het meest, zie hem eigenlijk niet meer liggen....)

ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen en hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen:(

Geplaatst:

Heeft je konijn ook pijnstillers gekregen?

Als zijn bal ontstoken is geraakt kan ik me voorstellen dat dat ontzettend pijn doet. Een konijn met pijn eet niet en zo raak je in een neerwaartse spiraal.

Overigens is 10 ml dwangvoeding in 1 keer veel te veel.

Komen er wel nog keutels?

Is je dierenarts wel konijnkundig?

Geplaatst:

Oh jee. Je dierenarts heeft zeker niet goed gereageerd op het niet eten. Want je konijn heeft nu meer nodig dan alleen dwangvoeding. Omdat de darmen stil gaan liggen of misschien zelfs al stil liggen inmiddels, heb je dringend darmstimulerende middelen nodig: metocloral of cisaral. En pijnstilling: carprofen. Ga zo snel mogelijk (nu direct!) naar een andere dierenarts. Om het konijn te redden is haast geboden nu.

Geplaatst:

Je konijn heeft waarschijnlijk veel pijn, gezien het feit dat hij het dwangvoer niet eens meer doorslikt. Gebruik liever geen brinta, maar echt konijnendwangvoer (Critical Care of Supreme Science Recovery bijvoorbeeld).

Maar eerst zo snel mogelijk naar een andere dierenarts dus!

Geplaatst:

De bijvoeding, met hoe grote spuit geef je dat? Met 1ml wil het vaak wat beter dan met een mega spuit, dan krijgt die te veel in 1 keer in het bekje.

Had hij de hele wond dicht gehecht? want dan kan er niet goed vuil uit.

Geplaatst:

ik heb een 10 ml spuit, is heb trouwens een foutje gemaakt in mijn tekst, bij de DA heeft die 2ml gekregen ipv 10ml, sorry, stomme fout.

ik heb net een andere DA gebeld en die zegt dat ik door moet gaan met proberen bij te voeden en morgenochtend naar haar toe moet komen en dan gaat zn zn wond opnieuw bekijken en opnieuw hechten..

Geplaatst:

Een 10ml spuit dwangvoer werkt ook niet, 1ml is veel makkelijker, want dan kan je hele kleine beetje toe dienen, dat wil met 10ml niet dan krijgt die te veel in 1 keer in de bek..

Ik denk dat die volledig is dicht gehecht, hier word die niet gehecht, want dan kan er geen vuil uitlopen..

Geplaatst:

Hey, ja natuurlijk zit die op handdoeken

Ik heb hem gisterochtend naar een andere DA gebracht, daar is die gelijk behandeld, de wond is opnieuw opengemaakt en schoongemaakt en de ontstekingsbult is weggehaald, hij is nu weer gehecht. Hij moest blijven ter observatie en om hem bijvoeding te geven.

Als het goed is mag ik hem vandaag eind van de middag weer ophalen!:D

Nu heb ik er weer een beetje vertrouwen in!

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!

Liefs,

Geplaatst:

Succes ermee en ik hoop dat het goed gaat. Mijn konijn zit nu al een paar weken op voeding uit een spuitje. Heb de hoeveelheden langzaam opgevoerd. In het begin was 5 ml per keer echt het maximium en gaf ik maximaal 5 spuitjes van 1 ml, langzaam in mond spuitend. Je konijn moet wennen en de darmen moeten op gang komen. Masseer heel voorzichtig z'n buikje en flanken als hij gas heeft en even niet wil, heb geduld. Zorg dat de spuit ver genoeg in z'n mond zit. Probeer anders Olvarit wortelhapje (4 mnd), dat vinden ze blijkbaar lekker en likken dat, nadat het geproefd is, zo van de spuit af. Nu heb ik een spuit van 5 ml en die druk ik er in 3x spuiten zo in en eet ze er zo 8 tot 10 van achter elkaar op! Forceer niks, je konijn geeft zelf aan wanneer het genoeg is door het uit te spugen. De maag kan niet zo goed meer uitzetten als die leeg is geweest en heeft tijd nodig om te herstellen.

Geplaatst:

Hee, ja t gevaar was dat er gewoon echt helemaal niks in kwam, nog geen 1 ml. en dat een paar dagen lang.

maar goed, planning is gewijzigd, ik zou hem gisteren op mogen halen maar nu mag ik m pas vandaag ophalen, hopelijk tenminste. hij moet eerst zelfstandig eten vinden ze voordat ze m teruggeven:(

Maar ik denk dat t nu goed gaat komen:) en wordt heel goed voor hem gezorgd.

Geplaatst:

Ja zeker, het gaat nu weer heel goed met m!

Heeft me n paar centen gekost door n fout van n andere maar goed.. (210,-)

Bedankt voor de reacties iig

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .