meis1982 Geplaatst: 29 oktober 2010 Geplaatst: 29 oktober 2010 Hallo allemaal, Ik heb een vraagje. Mijn konijntjes huppelde vanmiddag vrolijk over het dakterras. Nu dacht ik dat het volledig konijnproof was... ze konden ook niet bij de planten (want heb een aantal giftige staan). Alleen nu ging er 1 vandoor met een blaadje in zn bekje en was daarop aan het knabbelen. Het was een dood blad wat al zo'n 2 maanden geleden van de plant is gevallen. Kennelijk over het hoofd gezien met opruimen. Zijn ze als ze dood en uitgedroogd zijn ook nog giftig of zal het wel loslopen?Is het eigenlijk sowieso normaal dat ze ook daaraan knabbelen... bedoel.. was nu niet een heel aantrekkelijk hapje.
Dollie Geplaatst: 29 oktober 2010 Geplaatst: 29 oktober 2010 Hier zijn ze gek op dode bladeren! Dus abnormaal is het niet. (Er van uitgaande dat mijn konijntjes normaal zijn.. Hmm..) Ik denk dat het niet zo heel veel kwaad kan, sowieso zullen ze van de meeste giftige planten niet gelijk dood neervallen na één blaadje, helemaal niet als dat blaadje echt al tijden dood is. Maar dat weet ik niet zeker hoor.
Teddybunny Geplaatst: 29 oktober 2010 Geplaatst: 29 oktober 2010 Ik heb een boom, waarvan ik niet echt denk dat de bladeren erg goed voor je zijn. Onze hele tuin licht vol met die bladeren. Als mijn konijnen loslopen kunnen ze het niet laten een blaadje te eten. Ook bladeren die pas net dood zijn, maar ze krijgen er niets van! Een konijn zal ook niet 1,2,3 een blaadje eten die giftig en vers is, vaak zijn die vies. Ik heb ook een heg van coniferen, ze hebben nog nooit een hap ervan genomen. Giftig is dus vies. Maar dat geldt niet bij alle planten natuurlijk! Wat voor een plant is het? En dode bladeren zijn niet meer giftig, alleen de sap wel, maar die is er al uit of droog.
pechkonijn Geplaatst: 29 oktober 2010 Geplaatst: 29 oktober 2010 (aangepast) Ook uitgedroogde bladeren kunnen nog net zoveel gif bevatten als verse bladeren. Dit is afhankelijk van de giftige stof.Of een enkel blaadje kwaad kan, hangt af van welke plant het blaadje komt. Als het bijvoorbeeld taxus of buxus is, zou ik er zeker niet gerust op zijn. Is het bijvoorbeeld een eikenblaadje, dan zal het niet veel kwaad kunnen. Wat was het voor plant? En giftig is zeker niet altijd vies. Al menig konijn heeft zichzelf vergiftigd aan mooie tuinplanten. Mijn eigen konijnen vinden eikenblaadjes niet te versmaden, terwijl het echt niet goed voor ze is. 29 oktober 2010 aangepast door pechkonijn
Dollie Geplaatst: 29 oktober 2010 Geplaatst: 29 oktober 2010 Eikenblaadjes niet goed? (Heb hier in de verste verte geen eik staan hoor, maar het lijkt me zo'n konijnige boom.. ) Goh, dat wist ik niet.
meis1982 Geplaatst: 29 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2010 (aangepast) Het gaat om een blaadje van een toscaanse jasmijn. Wat betreft giftig is vies... dat gaat voor 1 van de 2 niet helemaal op. De bruine blijft overal vanaf. Toont totaal geen interesse voor de planten. Maar de witte wil alles... was ookal omhoog aan het klimmen naar de buxus en kon haar net wegjagen (bekje stond al op het punt om te happen). Dacht dat ze er niet bij zouden kunnen vanwege de hoge pot, dus heb de Buxus nu ook met stenen verder omhoog gezet. En die witte is degene die het laatst is gestopt met bij de moeder drinken dus acht haar wellicht nog wat kwetsbaarder dan de ander. Ze hebben ook nog helemaal geen groenvoer gehad (ze zijn 9 weken). Ik heb de planten het voorjaar aangeschaft toen ik nog niet wist dat ik konijnen ging houden. En niet veel planten overleven in pot (heb een dakterras)... en de planten die het wel uitstekend doen in pot zijn net de planten die giftig zijn. 29 oktober 2010 aangepast door meis1982
Aanbevolen berichten