Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Echt, ik heb het helemaal gehad...

Eerst heeft Indy baarmoederkanker, dan een prolaps en een lopend oogje...

Nu zie ik vanmorgen dat ze omvalt.

En dat allemaal op 2 maanden tijd...

En mijn dierenarts is naar Amerika voor twee weken...

Ze heeft wel voor een vervangster gezorgd, dus nu is ze daar.

Haar oren zagen er goed uit :-(

Ik wacht vanmiddag resultaten van foto's en onderzoek af...

Geplaatst:

Ik hoop niet voor je dat het iets is met haar hersentjes. Ik weet niet hoe oud ze is, maar dat zie je soms wel eens op latere leeftijd.

Succes vanmiddag!

Geplaatst:

Ze is ongeveer 5,5 jaar denkik :-(

DA heeft juist gebeld...

Op de foto niets te zien aan de oren...

Ze gaan dus preventief starten met een behandeling tegen E Cuniculi.

Hoe geraakt een konijn hieraan?

En hoe snel gaat dit? Twee maand geleden is haar bloed nog uitgebreid onderzocht...

Hopen dus maar dat dit aanslaat....

Geplaatst:

Het is inderdaad het beste preventief tegen EC te gaan behandelen. Daar kun je zowel op het forum als de gewone BB site heel erg veel informatie over vinden. Ik hoop dat je in ieder geval Panacur hebt meegekregen?

Geplaatst:

Ik moet haar vanavond ophalen...

Ons nieuwe konijntje wordt ook preventief behandeld.

Misschien was hij dragen en heeft ze het van hem overgekregen?

Ik heb wel het artikel over E cuniculi gelezen, maar begrijp er niet zo veel van.

Het komt er blijkbaar op neer dat het een onbekende ziekte is?

Er stond wel in dat een verzwakte weerstand de oorzaak kan zijn, en gezien al haar ziektes van de laatste tijd kan dat wel een oorzaak zijn.

Ik las ook iets over epileptische aanvallen. Hoe ziet dat er juist uit bij een konijn?

Soms valt ze in de zetel in slaap en dan bewegen haar ogen heel erg snel. Dit vind ik echt vies! Ik maak haar dan wakker, maar dat gaat meestal niet zo gemakkelijk.

Pfff ik hoop zo hard dat ze weer beter wordt :-(

Zodat ze eindelijk eens van haar leven en haar nieuwe vriendje kan genieten!!

Ze heeft al zoveel meegemaakt...

Geplaatst:

vies? Wat is er vies aan bewegende ogen?

Heeft ze dan haar ogen dicht of open? Op zich dromen konijnen net als wij en zie je ze wel een beetje bewegen in de REM slaap.

Maar dat je haar dan niet meteen wakker krijgt dat is inderdaad niet goed. Een konijn is een prooidier dus dat hoort bij het minste of geringste als wakker te worden.

Geplaatst:

Ik ga bij Inge Thas, maar ze is nog weg tot 8 november :-(

Maar haar assistent kende de ziekte dus die zal wel de juiste medicatie hebben gegeven denk ik???

Ben helemaal depressief nu ik hier een paar verhalen heb gelezen...

Geplaatst:

Nare situatie. Word ze gedurende de dag steeds slechter? In dat geval zou ik toch bellen met de dierenarts. Hoewel er misschien niets aan te doen is.

Eet ze nog goed en is ze op temperatuur?

Geplaatst:

Goh, vanmorgen leek het wat beter te gaan, nu heb ik de indruk dat het slechter gaat...

Vanmorgen leek ze te gaan vallen maar ze kon zich precies weer wat stabiliseren.

Nu lijkt ze echt gedesorienteerd en valt ze zomaar om, zelfs als ze niet probeert te lopen :-(

Is het beter dat ik haar wat los laat lopen of dat ik haar in haar hok houd?

Geplaatst: (aangepast)

EC wordt veroorzaakt door een parasiet & kan zich op verschillende manieren.

1tje daarvan is idd omvallen, maar ook blaasproblemen & in een korte tijd veel afvallen kan een symtoom zijn.

Draaien de ogen van jouw konijn bij het omvallen?

Dan is het zeer waarschijnlijk EC, maar kan ook Torticollis zijn. Dit is een evenwichtsziekte.

Lees anders eens deze link door: http://www.konijnen.nl/ziekten/torticollis.htm

Pasteurella kan ook zorgen voor zogenaamde epileptische aanvallen d.m.v. pusophopingen in de oorholte die tegen het evenwichtsorgaan aandrukken. Vaak uit Pasteurella zich in snot, maar de vloeistof kan ook naar binnen dringen via het buisje van eustachius.

Vaak kun je dit voelen in de oorholte van je konijn. Dan voel je daar een dikke knikker zitten.

Voel dit anders eens na bij jouw konijn.

Zelf denk ik niet dat dit aan de orde is, aangezien haar oogjes ook meedraaien.

Heel goed dat je alvast met een EC-behandeling begonnen bent.

Zo'n behandeling moet je alleen langdurig blijven geven --> ongeveer een maand tot 2 maanden, soms wel 3.

Tijdens de behandeling kan je konijn ook een terugval krijgen.

De ene keer gaat het ontzettend goed en de andere keer lijkt het dan idd even wat slechter te gaan.

Ik zou je konijn nu even niet meer rond laten hupsen als ik jou was.

Door het omvallen kan ze gedesorienteerd raken, wat heel akelig kan zijn.

Laat haar maar fijn in haar vertrouwde omgeving.

Desnoods kun je de scherpe randjes afschermen met bijv. handdoeken zodat ze zich niet kan bezeren.

aangepast door Joseeke
Geplaatst:

Ze hebben wel foto's genomen van haar hoofd en er was niets te zien aan de oren.

Haar oren waren ook proper en zo.

Of ze met haar ogen draait, daar heb ik nog niet op gelet.

Niet verwarren met wat hier eerder staat: soms zakt ze langzaam in slaap op haar zij, dan zijn haar ogen open en dan bewegen die wel.

Nu lijkt ze echt heel onstabiel, erger dan gisteren...

Geplaatst:

Bedankt voor alle tips trouwens!

Wat we vandaag ook merken is dat ze vaker met haar hoofd schud en 1 oor rechtop zet.

Volgens mijn vriend valt ze ook steeds naar links.

Maar de foto's van haar hoofd zijn per mail ook doorgestuurd naar Inge in Amerika.

Geplaatst:

Even een update:

ik probeer haar zo kalm mogelijk te houden en zo veel mogelijk in haar hok te laten.

Maar dat hok is superklein en is zeker niet geschikt voor twee konijnen, dus daardoor moet ze nu wel haar vriendje wat missen.

Mijn vriend heeft haar vanmorgen dan toch uit haar hok gelaten, en nu is ze samen met haar vriendje in een hoekje gekropen. Er is wel een stuk afgezet, zodat ze zeker niet te ver kan lopen.

Ze loopt niet veel rond, maar op zich gaat het rondlopen wel beter. Ik heb haar nog niet zien vallen.

Maar over het algemeen vind ik niet echt dat ze er goed uitziet.

ik kan het niet goed uitleggen, maar het is alsof ze er plots veel ouder uitziet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .