Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb het entboekje van Merial en daarin wordt geadviseerd om een keer per jaar tegen VHS te enten. Er staat niet expliciet een immuniteitsduur vermeld, terwijl ze die bij de myxomatose-entstoffen wel noemen.

De franse bijsluiter, is die ook over dezelfde entstoffen?

Misschien is het een goed idee als we eens een overzicht van de verschillende entstoffen maken. Zijn er nog andere fabrikanten die konijnen-entingen produceren? Merial heeft in elk geval minstens vier verschillende entingen op de markt. Bij een ervan, Dercunimix (tegen sterfte door VHS en myxomatose bij moederdieren), vermelden ze wél een immuniteitsduur: deze is een jaar voor VHS en vier maanden tegen myx.

Geplaatst:

Mijn konijn is een binnenkonijn en ik laat haar alleen in het voorjaar intenten tegen VHS en myxomatose, want alleen in het voorjaar laat ik haar soms buiten lopen (als het niet al te warm is tenminste).

Het is dan toch niet meer nodig om haar in het najaar ook in te laten enten?

Geplaatst:

Je kan het virus ook aan je schoenen of kleding mee naar binnen nemen. Bovendien komen muggen ook binnen. Dus om zeker te zijn, zou je haar ook in augustus/september moeten laten enten.

Geplaatst:

Ik zie nog meer info op de site van Wilhelminapark. Dercunimix, waar ik het zojuist over had, is een gevaarlijke entstof, omdat het nogal sterk is. Wordt alleen gebruikt in de commerciele konijnenfokkerij. Maar ik lees dat Dercunimix bestaat uit Cunical (tegen VHS) en een myxomatosevirusstam. Aangezien Dercunimx dus dezelfde VHS-entstof heeft als Cunical, en de immuniteitsduur van Dercunimix een jaar is, zou je denken dat de immuniteitsduur van Cunical ook een jaar is.

Maar ik lees op de site van Wilhelminapark ook dat jaarlijks enting met Cunical tegen VHS voor opvangen soms niet voldoende is. Voor opvangen adviseert Wilhelminapark om twee keer per jaar te enten tegen VHS. Voor "ons" (huishouden met een paar konijnen) zeggen ze echter expliciet dat een keer per jaar enten tegen VHS genoeg is.

Geplaatst:
Yep, sorry, daar hoort het eigenlijk thuis. We dwalen af. Ik kijk niet zo vaak in dat topic.

Oh dat wilde ik er niet mee zeggen hoor, dat is een linkje naar de Franse bijsluiter!! :yes:

Geplaatst:

Ik zie het, op de Franse bijsluiter van Cunical staat inderdaad iedere zes maanden herhalen. Heel erg vaag.

Toch maar eens contact opnemen met de fabrikant.

Voorlopig ga ik uit van het advies van Wilhelminapark en Konijnenbelangen, maar ik ben nu wel nieuwsgierig naar wat Merial hier over te vertellen heeft.

Geplaatst:

In april en autus VHD enten lijkt me hoe dan ook te veel, dus ik doe het sowieso één keer per jaar. Tenzij mijn DA daar plots helemaal anders over denkt, maar dat lijkt me niet. Maar ben inderdaad ook wel benieuwd :yes:

Geplaatst:

Ik heb nu pas de oproep voor de enting gekregen voor as. zaterdag, maar jullie hebben het over aug/sept? Is het nu dan eigenlijk te laat voor de myx enting? Ik zie hier (waarschijnlijk door de hoge temperaturen) wel nog muggen.

Geplaatst:

Veel praktijken doen de entingen ieder half jaar. Het is niet "te laat" voor een myx-enting. Maar je konijnen zijn, aannemende dat ze omstreeks april geent zijn, wel een tijdje onbeschermd geweest tegen myxomatose.

Geplaatst:

Ze zijn op 16 april geent tegen VHS en Myx. Eigenlijk zijn ze nu zo'n 3 weken te laat. Ik zal het morgen eens vragen.

Ik zie in het entingsboekje dat mijn DA de Lyomyxovax heeft gebruikt voor Myx en Cunical voor VHS.

Geplaatst:

Eigenlijk hadden ze dan in augustus tegen myxomatose ingeent "moeten" worden (volgens het entingsschema dat door Wilhelminapark en Stichting Konijnenbelangen aangeraden wordt).

Lyomyxovax en Cunical zijn de meest gangbare entstoffen in Nederland.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .