Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een konijntje(Roosje)ze is 1,5 jaar oud.

Vorige maand zag ik toen ze opstond ineens een plasje met bloed liggen,ik schrok me rot en heb haar gelijk goed nagekeken.......maar ik kon niks vinden.

Het enige wat er die dag anders dan anders was dat ze op de vensterbank was gesprongen en van een plant had gegeten(maar ik weet niet of ze daar bloed van kunnen krijgen)

Vandaag zag ik ineens weer een plasje met bloed liggen,ook zat er een stolsel bij.

Ze eet/drinkt/keutelt goed......ook is ze erg vrolijk.

Ben naar de DA geweest en die zei dat het waarschijnlijk een blaasonsteking is,ze heeft AB gekregen en ik moet vrijdag weer even terug komen.

Ik ben zo bang dat ze kanker heeft!!!!

Heeft iemand ook zo iets meegemaakt????

Groetjes Sanita.

Geplaatst:

Ja, met een van mijn rammen. Hij had een blaassteen en plaste ook blaaszand e.d. en had vermoedelijk ook een blaasontsteking erbij. Aan het einde begon hij ook een plasje bloed te plassen en toen ben ik naar de dierenarts gegaan waar hij een kuurtje tegen blaasontsteking heeft gekregen. Maar omdat hij ook blaaszand en een -steen had, moest ik 'm ook op een speciaal dieet zetten.

Dus het kan wel degelijk. Maar of ze baarmoederhalskanker heeft, weet ik natuurlijk niet.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie,

Was je konijn na het dieet en de kuur weer beter.......geen bloed meer in de urine?

En is hij nu noge steeds aan een dieet of was het tijdelijk?

Geplaatst:

Dat bloed was volgens mij meteen verdwenen, maar het duurde wel even voor het zand uit de urine was en voor die steen echt goed verdwenen was, zonder operatie. Daar was dat hele dieet voor en dat heeft echt wel een paar weken geduurd.

Geplaatst:

Ik heb vandaag urine van roosje ingeleverd en daar kwam dus ook blaassteen uit!

Heb ander voer meegekregen en moet ook op het eten van haar letten.

Ben blij dat het verder niks erg is.

Geplaatst:

Ik weet niet of je het uberhaupt gaf, maar geen broccoli en witlof meer geven. Daar zit heel veel calcium in. En mogelijk ook in wortellof, al zijn de meningen daarover verdeeld.

Ik hoop voor je dat de steen gewoon verdwijnt en dat er geen operatie nodig is.

Geplaatst:

Ik vind dit topic altijd erg lastig blijven...Toen er bij Raffi ontdekt werd dat er blaaszand/-steen was, belde de dierenarts me onderweg nog speciaal op om te zeggen dat ik vooral geen witlof meer moest geven ivm het calciumgehalte. Later hebben velen van ons op het forum nog een hele discussie over wel of geen calciumrijke groentes gehad, en we kwamen er ook niet uit. Het blijft dubieus :P

Geplaatst: (aangepast)

Volgens deze link bevat witlof zelfs maar 20mg per 100 gram.

Ook andere sites geven 20 mg per 100 gram aan.

aangepast door Gast
Geplaatst:

ja, je leest ook overal dat je het aan zogende voedsters moet geven voor de melkproductie.. Snap allemaal niet zo waar dat vandaan komt. Je kunt dan beter broccoli ofzo geven.

Geplaatst:

Witlof is juist heel laag in calcium... maar misschien is er een andere reden waarom je het niet mag geven? Misschien bevat het een stof die juist de opname van calcium bevordert of zo, dat kan natuurlijk ook.

Geplaatst:

Ik geef mijn nijntje twee keer per dag groen voer......sla of andijvie.

Sla en andijvie zijn toch wel goed?

Ik merk zelf aan mijn nijntje dat ze niet goed tegen wiltof kan.......haar ontlasting word er wat dunner en plakkeriger van.

En wortel lust mijn konijn niet.

Nog één ding,mogen konijnen ook een stukje brood?

Geplaatst:

Nee, zou ik niet doen. 't Is niet dodelijk, maar echt gezond is het niet. Er zijn genoeg andere mensen die het wel geven hoor, maar persoonlijk geef ik het liever echt niet. Wat voor effect het heeft op de blaasproblemen van je konijn zou ik ook niet weten.

Andijvie en sla bevatten niet zo heel veel calcium volgens mij.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .