Bianca Geplaatst: 18 oktober 2010 Geplaatst: 18 oktober 2010 Lizzie heeft weer wat.. ze heeft al vanaf dat ze hier is veel last van een traanoogje rechts, dus daar had ik corticosteroïdendruppels voor gekregen en die heb ik een week of twee terug als kort kuurtje van 5 dagen gebruikt en dat hielp. Maar sinds vandaag zit er ineens een bultje op haar 3e ooglid waardoor dit niet meer helemaal wegschuift naar achteren. Het oog is niet roder en traant ook niet meer dan normaal, maar het is wel raar. Weet iemand wat dit is? Op internet vond ik wel stukjes over konijnen waarbij de traanklier uitsteekt (cherry eye) maar die is dan veel groter en roder. Ik ga proberen of ik morgen met haar bij de DA terecht kan, maar vroeg me af of hier mensen zijn die dit herkennen of die weten waar ik op moet letten/naar moet vragen bij de DAIk hoop niet dat cherry eye is, want dat moet blijkbaar operatief worden verholpen! :eek:
Dollie Geplaatst: 18 oktober 2010 Geplaatst: 18 oktober 2010 Ik weet het niet zeker hoor, maar zie je cherry eye niet veel meer bij grotere konijnen? Is het dan niet logisch dat het groter is? Ziet er wel lekker uit zeg.. (Tsja, ik vind alles bij/met ogen "niet lekker" dus dat zal ook aan mij liggen.. ) Arme Lizzie! Hoop dat het niks is.
Dollie Geplaatst: 18 oktober 2010 Geplaatst: 18 oktober 2010 Heb een poging tot informatie vinden gedaan.. Maar iets te veel afschuwelijke plaatjes van ogen, sorry.. :beurk:
Bianca Geplaatst: 18 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2010 Hey lief van je Dollie, maar ik kan zelf ook alleen maar hele enge foto's vinden, niks wat hier op lijkt. Heb morgen om 15.15 afspraak staan bij Rutger Reurlings (toch maar weer naar DK Dukenburg ondanks de afstand en Lizzie's reisstress)
Bianca Geplaatst: 18 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2010 Heb een ander onderwerp hier gevonden wat er op lijkt, maar daar staat niet bij hoe het is afgelopen (maar gaat ook over een jong konijntje)http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/25661-cherry-eye.html
Fluffie&Bunny Geplaatst: 18 oktober 2010 Geplaatst: 18 oktober 2010 Lijkt wel erg op een cherry eye, ben benieuwd wat de DA zegt morgen.
Kimmuurt Geplaatst: 18 oktober 2010 Geplaatst: 18 oktober 2010 Ik vind het er ook erg veel op lijken. Misschien word die ook wel zo op die foto's dat dit het begin is ofzo? Hoop het niet in ieder geval. Ik zou anders niet weten wat het anders moest zijn.. Maar ik ben ook geen dierenarts he. In ieder geval heel veel sterkte!
bunny ranch chanty Geplaatst: 18 oktober 2010 Geplaatst: 18 oktober 2010 Het kan bij elk konijn gebeuren....groot en klein.Maar komt zeer weinig voor.
Bianca Geplaatst: 18 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2010 Heb jij het wel eens in het echt gezien Cindy? Is dat wat je nu ook ziet op Lizzie's foto's?Kan het echt alleen maar operatief verholpen worden? Lizzie is pas 4 1/2 maand maar ik heb nu al een smak aan medische kosten aan haar gehad.. :arf:
jrjsieben Geplaatst: 19 oktober 2010 Geplaatst: 19 oktober 2010 Ik denk ook dat het een cherry eye isMijn zus fokt engelse buldoggen en die hebben het ook vaakZiet er hetzelfde uitIs niet zo leuk voor LizzieZou zoiets niet weer spontaan wegtrekken?
TakkieUtopiaKerst Geplaatst: 19 oktober 2010 Geplaatst: 19 oktober 2010 haha ik dacht ook een cherry eye maar of ze bij konijnen voorkomen...
Bianca Geplaatst: 19 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2010 Dat het bij konijnen voorkomt weet ik zeker. Zat foto's van op internet. Maar die zien er allemaal erger uit dan bij Lizzie. Vanmiddag naar de DA. Werd wakker met het bericht op de wekkerradio dat het tijgertje zijn oogoperatie niet overleefd had. *slik*
jrjsieben Geplaatst: 19 oktober 2010 Geplaatst: 19 oktober 2010 Ja zielig he na een operatie van geloof ik 4 uur
Huiself Geplaatst: 19 oktober 2010 Geplaatst: 19 oktober 2010 Hoe was je bezoek aan de dierenarts? Ik las ook ergens dat een derde ooglid stress kan aanduiden. Soms gaat het weer weg en soms niet. Misschien iets heel anders, maar mijn kat heeft een periode last gehad van een derde ooglid. Daarmee geeft een kat vaak aan dat ze niet lekker in hun vel zitten en wat bleek... koorts. Ze was op dieet en het afvallen ging te snel. Maar goed: het is een heel ander dier dan een konijn natuurlijk. Ik hoop dat de dierenarts een betere verklaring heeft dan ik. We horen het wel!
Bianca Geplaatst: 19 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2010 Een derde ooglid is gewoon het ooglid dat aan de binnenste ooghoek zit. Wij mensen hebben er maar 2 maar de meeste huisdieren heb er 3 die over elkaar heen schuiven. Het derde ooglid hoort bij geopende ogen bijna helemaal weggeschoven te zijn. Dus dat ze een derde ooglid hebben is normaal. Maar dat je het goed kan zien terwijl de ogen helemaal open zijn is niet normaal. Begrijp dus niet precies wat je met stress bedoelt? Dat het ontstoken raakt of zo? Maar goed, ben vanmiddag geweest en het zag er (nog) niet uit als een uitstekende traanklier dus vooralsnog geen cherry eye. Sinds vandaag zit er een klein wit puntje op het bultje dus volgens Rutger was het een blaasje. Hoe het daar komt kon hij niet zeggen, dat gebeurde soms gewoon. Het zal een dezer dagen open barsten en dan komt er waarschijnlijk heldere vloeistof uit. Hij heeft voorzichtig gekeken of hij het nu al open kon drukken maar dat ging nog niet. Moet ondertussen 3 a 4 keer per dag druppelen met de corticosteroïden druppels en het kan wel een week of meer duren voor het weg is. Dus hopen dat het allemaal weer wegtrekt. Ben in ieder geval blij dat het mee viel De prijs viel ook mee, hij telde een 'miniconsult' en dat was maar 14,40 (ipv 28,80) maar dat is denk ik ook wel omdat hij Lizzie kent en twee nachten thuis voor haar gezorgd heeft toen ze niet meer wilde eten na de Cocc. en dat heeft me toen ook zo'n 150-200 E gekost dus hij snapte wel dat ik baalde dat er alweer iets met haar was terwijl ze nog zo jong is, dus dat vond ik wel lief
bunny ranch chanty Geplaatst: 20 oktober 2010 Geplaatst: 20 oktober 2010 Ik heb het zelf nog nooit thuis in the house mogen ervaren gelukkig.Maar wel een keer een nhd op het konijnen fokkers forum gezien die dat had, ook veel erger dan lizzie nu.Maar het groeid aan zeg maar het word dan nog erger.
Snoef Geplaatst: 20 oktober 2010 Geplaatst: 20 oktober 2010 Een derde ooglid is gewoon het ooglid dat aan de binnenste ooghoek zit. Wij mensen hebben er maar 2 maar de meeste huisdieren heb er 3 die over elkaar heen schuiven. Het derde ooglid hoort bij geopende ogen bijna helemaal weggeschoven te zijn. Dus dat ze een derde ooglid hebben is normaal. Maar dat je het goed kan zien terwijl de ogen helemaal open zijn is niet normaal. Begrijp dus niet precies wat je met stress bedoelt? Dat het ontstoken raakt of zo? Maar goed, ben vanmiddag geweest en het zag er (nog) niet uit als een uitstekende traanklier dus vooralsnog geen cherry eye. Sinds vandaag zit er een klein wit puntje op het bultje dus volgens Rutger was het een blaasje. Hoe het daar komt kon hij niet zeggen, dat gebeurde soms gewoon. Het zal een dezer dagen open barsten en dan komt er waarschijnlijk heldere vloeistof uit. Hij heeft voorzichtig gekeken of hij het nu al open kon drukken maar dat ging nog niet. Moet ondertussen 3 a 4 keer per dag druppelen met de corticosteroïden druppels en het kan wel een week of meer duren voor het weg is. Dus hopen dat het allemaal weer wegtrekt. Ben in ieder geval blij dat het mee viel De prijs viel ook mee, hij telde een 'miniconsult' en dat was maar 14,40 (ipv 28,80) maar dat is denk ik ook wel omdat hij Lizzie kent en twee nachten thuis voor haar gezorgd heeft toen ze niet meer wilde eten na de Cocc. en dat heeft me toen ook zo'n 150-200 E gekost dus hij snapte wel dat ik baalde dat er alweer iets met haar was terwijl ze nog zo jong is, dus dat vond ik wel lief Rutger is gewoon hartstikke lief En dat bedoel ik op de meest platonische manier mogelijk hoor haha
bunny ranch chanty Geplaatst: 20 oktober 2010 Geplaatst: 20 oktober 2010 Dus dat ze een derde ooglid hebben is normaal. Maar dat je het goed kan zien terwijl de ogen helemaal open zijn is niet normaal. Dit ligt er aan bij grotere rassen blijf je het derde oog lid langer zien, voor het terug trekt.
Bianca Geplaatst: 20 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 20 oktober 2010 Als het goed is het dus GEEN Cherry Eye Cindy. Alleen en blaasje op het ooglid. Maar snap wel dat hij een slag om de arm houdt. Maar het is de bedoeling dat dit geneest met de druppels die ik nu heb.
Aanbevolen berichten