Ga naar inhoud

derde keer gebroken schoudertje


NinaKoster

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

ik heb een nogal vervelende en zielige situatie.

Mijn konijn is nu al een vrij oude dame, weet het even niet precies, maar ongeveer 7 jaar.

Zij is aan het begin van de vakantie uit haar hokje gesprongen (maar een kleine afstand, en ze doet het altijd, het trapje vindt ze niet leuk) en is waarschijnlijk verkeerd terecht gekomen. Opeens was ze aan het hinkelen!

Ik ben toen naar de dierenarts geweest, en daar zeiden ze mij dat haar rechter schoudertje is gebroken. Ze zeiden me dat ik niks kon doen behalve hokrust, pijnstillers en verder met rust laten. Na 6 weken was ze weer levendiger en stond ze weer op 4 pootjes, en begon ze te stampen. De volgende dag was ze weer aan het hinkelen, rechter pootje weer omhoog. Nu leek ze weer een stuk slechter, nog depressiever.

Ik ben weer naar de dierenarts gegaan, en heb weer hetzelfde advies gekregen en een nieuw flesje met pijnstillers. En het ging elke keer weer een stukje beter (al bleef ze erg slecht en depri) tot dat ik haar hokje moest verschonen en haar dit keer op de grond heb laten lopen, was namelijk alweer 2 maanden na de tweede keer een gebroken schouder. De volgende dag is ze weer aan het hinkelen. Ik weet niet goed meer wat ik moet doen. Ze heeft heel veel pijn, dat merk je zo. ze knarst met haar tanden, eet minder (behalve lekkernijen zoals bladgroente, daar kan ze nog altijd niet genoeg van krijgen), zit stil in hoekjes, drinkt minder en moet eigenlijk niks meer van ons weten.

Het was een heel lief en sociaal konijn, gek op knuffelen, dus het is moeilijk om haar zo veranderd te zien..

Om het nog moeilijker te maken is ze behoorlijk dik. Ze was 4 kilo, is nu 1 kilo afgevallen van de pijn denk ik, en kan moeilijk haar poep opeten waardoor ze veel plakpoep aan haar kont heeft zitten. Maar niemand kan het over zijn hart verkrijgen om haar nog meer pijn te doen om het er af te halen, ze wordt helemaal gek als je iets probeert.

Ik vroeg me af of jullie misschien weten wat ik het beste kan doen.. Vinden jullie dat ik een second opinion moet vragen bij een andere dierenarts, of klinkt het wel logisch wat mij dierenarts zegt?

Ik hoop op antwoord, want ik ben echt radeloos!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg! 7 jaar voor een konijn is nog niet zo oud hoor, ze kan best nog wat jaren mee.

Is de dierenarts wel konijnkundig? Ik zou inderdaad eens bij een andere DA langsgaan, kijken wat die ervan zegt.

Heeft ze de laatste 2 keer ook een gekke of hoge sprong gemaakt? Kan me voorstellen dat die schouder dan een zwakke plek blijft als het ooit gebroken is geweest.

Maar 1 kg afvallen is wel enorm veel voor een konijn. En is het echt plakpoep aan haar kontje of blindedarmkeutels? Plakpoep moet overgaan door vooral veel hooi eten. Het niet opeten van de blindedarmkeutels is ook een probleem want daardoor mist ze essentiele voedingsstoffen. Misschien dat het haar te pijn doet om die op te eten? En heeft je dierenarts hier niks over gezegt?

Ik zou echt een andere DA proberen denk ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik kan je foto niet zien, maar het eerste wat je moet doen is je hok aanpassen!!!

Zorg dat ze er niet meer uit kan, en misschien is je trapje te stijl? Je kan er ook horisontale latjes op leggen, zodat het minder schuift. Wat betreft gebroken pootjes enzo, hier heb ik geen ervaring mee :s

Je weet toch niet hoe het hok eruit ziet dus hoe kun je zeggen of ze het moet aanpassen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft het konijn gevonden laten lopen en heeft toen gevoeld aan haar, en voelde iets bewegen, ze zei dat een foto niet nodig was.

Het is geen konijnkundige dierenarts, maar zag op een andere site een lijstje, en dichtbij ons blijkt nog een andere dierenarts te zitten die wel konijnkundig is, dus ik denk dat ik vandaag of morgen even met haar langs ga.

Ik heb haar al een keer op een dieet gehouden met alleen hooi en water, maar dat heeft niet geholpen.. De dierenarts zei dat het wel vanzelf over zou gaan, maar nog altijd niet..

Het hokje is heel laag, en het trapje is eigenlijk een plank met latjes. Als ik die eer zet, springt ze er gewoon langs, waardoor ik hem niet meer neerzet.

Ik hoop maar gewoon dat het goed komt met der, als eerste dus maar naar de konijnkundige dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je konijn tandenknarst, stil in een hoekje zit en minder eet, is het raadzaam om vandaag al naar de dierenarts te gaan. En eigenlijk zo snel mogelijk! Want de situatie die je beschrijft is behoorlijk ernstig en kan makkelijk dodelijk aflopen als de darmen te inactief worden door te weinig voedselopname. Bovendien heeft een konijn dat knarsetand heel erg veel pijn, daar kan je haar niet nog een dag mee laten zitten. Een konijnkundige dierenarts raadplegen is een heel goed idee, maar doe het alsjeblieft heel snel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, ook al is het een kleine afstand van hok naar de grond, toch moet ze wel steeds een sprongetje maken waarbij ze eerst op haar voorpootjes landt en die schouder dus steeds een schok krijgt (zeker met dat overgewicht). Dus zodra het weer aan elkaar zit en ze haar pootje weer gaat gebruiken gaat ze er ook dat sprongetje weer mee maken en daar is het dan nog niet genoeg voor geheeld waarschijnlijk en breekt het weer!

Dus toch iets veranderen aan het hok. Misschien een hele brede loopplank maken waar ze niet af kan springen en die ze dus wel moet gebruiken om het hok uit te gaan?

Verder inderdaad even bij die andere DA langsgaan, want die weet/ziet/voelt wellicht toch meer dan je eerste DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, ook al is het een kleine afstand van hok naar de grond, toch moet ze wel steeds een sprongetje maken waarbij ze eerst op haar voorpootjes landt en die schouder dus steeds een schok krijgt (zeker met dat overgewicht). Dus zodra het weer aan elkaar zit en ze haar pootje weer gaat gebruiken gaat ze er ook dat sprongetje weer mee maken en daar is het dan nog niet genoeg voor geheeld waarschijnlijk en breekt het weer!

Dus toch iets veranderen aan het hok. Misschien een hele brede loopplank maken waar ze niet af kan springen en die ze dus wel moet gebruiken om het hok uit te gaan?

Verder inderdaad even bij die andere DA langsgaan, want die weet/ziet/voelt wellicht toch meer dan je eerste DA.

Uhm het konijn is een kilo afgevallen, dus neem aan dat ze nu geen overgewicht meer heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik zelf zou informeren of er niet meer mogelijk is. Vraag naar de kosten van het laten maken van een foto, misschien kunnen ze dan zien op welke manier het gebroken is en of er hoop is op genezing. Als ze altijd pijn zal blijven houden en het geen makkelijk te genezen breuk is zou ik goed doorvragen naar advies over de kwaliteit van het leven. Desnoods ga je nog naar een andere dierenarts voor een second opinion.

Wat de plakpoep betreft, kun je niet met een baby-billendoekje haar kont afvegen? Vraag anders of de dierenarts het meeste er bij je bezoek af kan halen (vaak gaat het daar beter dan thuis) en hou het kontje daarna gewoon 2 of 3x per dag bij door even haar kont af te vegen met een baby-billendoekje. Dan voorkom je dat het te erg word.

Een vieze kont kan er voor zorgen dat ze myasis krijgt (dan krijgt ze dus maden) en dan ben je nog verder van huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet mogelijk een hok zonder verdiepingen voor haar te plaatsen? Zo hoeft ze niet meer naar beneden te springen. Zit ze normaal binnen of buiten?

Misschien is zo iets een oplossing?

http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenhok-kp2.html

Ofwel zoiets:

http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenhok-kt10.html

http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenhok-ka5.html

http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/hondenhokken.html

Dan moet er wel een permanente ren aan vast:

http://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenrennen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik al zo lang niet gereageerd heb.. Er zijn aardig wat dingen gebeurd..

We zijn naar een andere, konijnkundige, dierenarts gegaan. De dag dat we heen gingen lag ze in haar kooitje helemaal stil. Ze had haar oogjes open, maar bewoog zich niet. Dus wij snel naar de da natuurlijk. Die zei dat we zo door moesten gaan met wat we deden, kregen weer pijnstillers mee, want hij zag niet of er iets anders was. Over dat hij zo stil lag, zei hij dat t wel door de pijn zou komen. Eigenlijk zei hij er niks over.. Toen hebben we een binnenkooi geokoct, fluf naar binnen gehaald, en vertroetelen. Hebben haar warm gehouden met deken en kruikje, en haar veel hooi, water en eten gegeven.

Toen hoorde ik gisteravond dat fluf heel erg aan het tandenknarsen was, en dat er een soort gerommel klonk uit haar buikje. Dus toen keek ik op internet, en ik dacht dat ze misschien iets aan haar darmpjes had. Het enige is dat ze nog wel wat eet en poept.

Dus vanmorgen heb ik fluf uit haar kooitje gehaald, ze bewoog btw nog steeds niet, en legde haar op haar rugje om haar een buikmassage te geven. Toen zag ik dat ze vreselijk aan het tandenknarsen was, en haar linkerachterpoot was helemaal stijf, gevoelloos (had even geknepen) en stond in een rare hoek. Het was vreselijk! Dus ben gelijk weer naar de da gegaan, die zei dat hij niks meer kon doen.. Ze had heel veel pijn.. Hij wist niet precies wat ze misschien had gehad, hij dacht een ziekte met kalk ofzo.. Dus ze heeft net een spuitje gehad.. Ik mis haar nu echt al heel erg... Het knaagt wel aan me wat ze nu precies had gehad.. Maar goed, dan weten jullie wat er is gebeurd.. Bedankt voor al het advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat toch ook nergens dat dit konijn alleen hooi en water kreeg? Er staat hooi, water en eten.

Een konijn kan best een poosje zonder biks om af te vallen, maar dan moet je wel veel en gevarieerd groenten geven.

NinaKoster, veel sterkte met dit verlies! Wat moet het moeilijk zijn geweest om je konijntje zo te zien.

Ik betwijfel echter of de dierenarts wel echt konijnkundig was..

Link naar reactie
Delen op andere sites

tuurlijk heeft ze niet alleen water en hooi gehad, ik zou het niet eens over mijn hart kunnen krijgen.. Ze heeft ook biks gehad, al moest ze er vrij weinig van hebben.. verder ook groente, zoals sla, witlof, wortels...

En ik denk inderdaad dat hij misschien niet helemaal kundig was.. Maar ik had hem gevonden op die lijst met konijnkundige dierenartsen op konijnen.nl...

Het was eigenlijk de bedoeling dat er foto's + amputatie zou komen van het voorpootje, maar dat kon natuurlijk niet gelijk diezelfde dag.. twee dagen later was ze dus al zo verslechterd, en ook dus dat achterpootje, dat er is besloten dat dat echt geen optie meer was, want anders mistte ze twee poten, 1 voor en 1 achter..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar vooral als ze zo snel breken, zal er misschien wel wat met de botten aan de hand zijn geweest. Dan was het misschien gewoon questie van tijd dat ze iets anders breekt. Dat was ook niet leuk geweest voor het beestje.

Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan haar te laten gaan, ook al is het moeilijk natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .