steefss Geplaatst: 13 oktober 2010 Geplaatst: 13 oktober 2010 Ik heb even jullie raad nodig. Ik heb een blind, albino (buiten)konijn van rond de 11 jaar wat al zijn hele leven met zijn ogen aan het kwakkelen is(onsteking aan steeds zijn linker oog), maar ik als ik het zie aankomen zijn ogen een aantal keer schoon met gekookt water en dan zie je meestal wegtrekken. Zo niet ga ik naar de DA voor een tubetje cavasan en dan is het binnen een aantal weken weg. Nu kom ik gister uit mijn werk en zie ik dat het binnen een dag helemaal dik en rood is en er komt echt bizar veel pus uit zijn oog, zijn oog zat ook helemaal dichtgeplakt. Weer schoongemaakt met uitgekookt water, maar ik twijfel toch over iets ernstigers dan een oogontstekinkje, aangezien hij ook licht met zijn kop wiebelt... Heb hem gelijk naar binnen gehaald omdat hij toch wel wat minder goed in zijn vacht zit dan voorgaande jaren en ik hem zo beter in de gaten kan houden. Hij blijft ook gewoon binnen nu. Ga zowieso de DA nog even bellen, maar ben ook benieuwd wat voor een kijk jullie hierop hebben!
Kimmuurt Geplaatst: 13 oktober 2010 Geplaatst: 13 oktober 2010 Het kan ook met zijn gebit te maken hebben heb ik wel eens gehoort. Wauw 11 jaar is al een mooie leeftijd trouwens hoor! Ik denk dat je even moet afwachten op de andere reacties, denk dat die je meer kunnen vertellen.
jrjsieben Geplaatst: 13 oktober 2010 Geplaatst: 13 oktober 2010 Ik zou zeker naar de dierenarts gaanKlinkt niet bestBeterschap met je konijn
Bianca Geplaatst: 13 oktober 2010 Geplaatst: 13 oktober 2010 Oei, dat is heftig als het zo snel is komen opzetten! Cavasan werkt ook goed tegen hevige infecties, maar ik zou er nu zeker een DA naar laten kijken, want pus is geen goed teken. En je wilt niet dat het beestje zijn oogje kwijtraakt, want dat betekent een operatie en dat is niet niks op deze leeftijd. Je DA zal in dit geval misschien ook een test doen om te kijken of het oog beschadigd is. (Dat verklaart misschien het snelle geïnfecteerd raken dit keer?) Dan druppelt hij/zij er een fluoriserende vloeistof op die in een eventuele beschadiging blijft zitten zodat deze zichtbaar wordt. Ik heb ook een blind konijn gehad en zulke konijnen lopen sneller ergens tegenaan waardoor ze hun ogen beschadigen. Een chronisch oogprobleem kan inderdaad ook op kiesproblemen wijzen, maar als je konijn nooit problemen met eten heeft gehad ligt dat misschien weer minder voor de hand? Maar je DA kan wel meteen even checken of er sprake is van een kaakabces onder het oogje. Dat is alles waar ik zo even aan denk wat betreft ogen. Vraag het allemaal even na bij je DA zodat het echt ook allemaal gecheckt wordt tijdens het consult. succes
steefss Geplaatst: 14 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2010 Bedankt voor de tips! Gisteren bij de dierenarts geweest, kwam van zijn kiezen af. Had dmv een klein haakje op zijn kies een geïnfecteerd wondje in zijn wang, wat waarschijnlijk door is geslagen op zijn oog, raar want hij at gewoon zijn voer, ook de biksjes e.d. Schaam me wel een beetje dat ik het niet eerder heb gezien. Zijn kiesjes zijn bijgeveild en ik heb antibiotica en cavasan meegehad en moet hem iets bijvoeren, omdat hij toch wel iets afgevallen was ten opzichte van een jaar geleden. Verder is het volgens de dierenarts een redelijk gezond konijn voor z'n leeftijd!
steefss Geplaatst: 14 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2010 Trouwens, gister even bij de dierenarts in de computer gespiekt, 11 jaar en 9 maanden!
jrjsieben Geplaatst: 14 oktober 2010 Geplaatst: 14 oktober 2010 Zo dat is mooi:mdr:Wat een leeftijd zeg:bounce:Hopelijk komt hij lekker gauw weer op gewicht
steefss Geplaatst: 14 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2010 We zijn ook hartstikke trots op ons simpele dierenwinkelkonijntje!:he: ( Jaa, destijds gekocht voor 5 hele GULDENS )Heb hem gister een beetje critical care gegeven, hij at zowat spuitje en al op. Heb van de dierenarts het advies gegeven om hem hierna gewoon kleine beetjes olvarit met worteltjes ofzo te geven, iemand hier ervaring mee??
Bianca Geplaatst: 14 oktober 2010 Geplaatst: 14 oktober 2010 (aangepast) ja dat zijn van die babypotjes, maar je moet niet 'worteltjes ofzo' hebben, maar ALLEEN worteltjes. Dus niet worteltjes met aardappeltjes of worteltjes met doperwtjes. Is heel zacht en vinden ze erg lekker, maar ik deed het door de critical care heen want als je alleen dat babyvoer voert dan krijgen ze teveel suiker binnen en te weinig vezels (en dat geeft kans op gas heb ik begrepen). Als je konijn aan moet komen dan gaat dat sneller met Harrison Juvenile. Is ook laag vezelig, dus wat CC erbij blijven geven is nog steeds aanbevolen (tenzij je konijn genoeg hooi eet), maar dat zit bomvol voedingsstoffen en goede calorieën dus dan vliegt het gewicht er weer aan, terwijl je maar heel weinig hoeft te geven (of op te laten likken uit een schoteltje). Je kan het krijgen bij de DA. Misschien een idee? 14 oktober 2010 aangepast door Bianca
jrjsieben Geplaatst: 15 oktober 2010 Geplaatst: 15 oktober 2010 We zijn ook hartstikke trots op ons simpele dierenwinkelkonijntje!:he: ( Jaa, destijds gekocht voor 5 hele GULDENS )Heb hem gister een beetje critical care gegeven, hij at zowat spuitje en al op. Heb van de dierenarts het advies gegeven om hem hierna gewoon kleine beetjes olvarit met worteltjes ofzo te geven, iemand hier ervaring mee?? Ons eerste konijn werdt op late leeftijd ook ziek en moest vloeibaar medicijn en dat kon ik met wortels van olvarrit gevenNou dat ging super makkelijk hij vondt het heerlijkEn vindt het super dat hij al die leeftijd heeft Succes en beterschap
steefss Geplaatst: 15 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2010 (aangepast) Zijn er ook andere varianten olvarit die ze mogen hebben dan worteltjes?kleine beetjes om een beetje af te wisselen, appel/banaan, zoiets?De rest eet ik zelf wel op, haha. hij krijgt trouwens olvarit erbij alleen als bijvoeding om wat sneller bij te komen in gewicht,hij heeft de hele dag hooi ter beschikking.. 15 oktober 2010 aangepast door steefss
Bianca Geplaatst: 16 oktober 2010 Geplaatst: 16 oktober 2010 Zover ik weet van dit forum ALLEEN worteltjes...
Aanbevolen berichten