Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb wat vraagjes, ik wil namelijk mijn voedster laten castreren. Ik heb gelezen dat dit beter is en ik merk ook wel dat ze best wel last krijgt van de hormoontjes. Floortje is de laatste tijd erg onrustig, ook is ze behoorlijk dominant naar haar konijnenvriendje toe. Ze is nu bijna 1 jaar, is dat nog te vroeg? En ze heeft dus ook een vriendjes konijn (een rammetje, gecastreerd natuurlijk) moet je dan na de ingreep ze weer opnieuw koppen want ik neem aan dat ze wel even apart van elkaar moeten zodat de wond kan genezen. En mijn allerlaatste vraag en ook wel de belangrijkste zit er veel risico aan zo'n operatie, want ik zie er echt heel erg tegen op :(. Dus ik weet niet of hier mensen zitten die ook ervaring ermee hebben, let me know..misschien werkt het gerustellend :)

Geplaatst:

1 jaar is niet te vroeg, castratie kan al vanaf 6 maanden.

Na de ingreep moet je inderdaad weer opnieuw koppelen. Sommige BB-ers hebben ervoor gekozen om de voedster meteen na de operatie bij de ex-ram terug te zetten, dat kan op zich ook wel. Ik vind het zelf wel prettig om de voedster apart te houden, om in de gaten te houden of ze goed eet en keutelt. Dat is dus een beetje kijken wat je zelf fijn vind.

De voedster moet in ieder geval een poosje binnen zitten, ik weet niet of je konijnen nu al binnen of buiten zitten?

Aan een operatie zitten altijd risico's. Belangrijk is daarom dat je een konijnkundige dierenarts hebt die de castraties van voedsters ook regelmatig uitvoert. Het komt maar zeer zelden voor dat een voedster tijdens de operatie overlijd. Vaker komt het voor dat door slechte nazorg of te laat signaleren van problemen het fout gaat. Dus goed voorbereiden is een must en zorg dat je tijd hebt, dus neem een weekje vrij, plan het in een vakantie of zo.

Er zijn hier veel mensen met ervaring van castratie bij voedsters, ik heb er zelf 3 laten castreren. Ik vond het ook heel spannend en het is een best ingrijpende operatie, maar ik zou het zo weer laten doen.

Geplaatst:

Ik hoop dat ik je vragen kan beantwoorden...

Ze is nu bijna 1 jaar, is dat nog te vroeg?

Ik denk dat dat een mooie leeftijd is voor de castratie. Ik heb pas één van mijn voedsters laten castreren... zij was al stukje ouder (2,5), maar 1 jaar moet ook geen probleem zijn lijkt mij.

En ze heeft dus ook een vriendjes konijn (een rammetje, gecastreerd natuurlijk) moet je dan na de ingreep ze weer opnieuw koppen want ik neem aan dat ze wel even apart van elkaar moeten zodat de wond kan genezen.

Ja klopt. Je zult ze daarna weer opnieuw moeten koppelen. Haar geur zal ook anders zijn na de operatie, dus tja.. dat is een lastige. Er zijn dierenartsen die het rammetje er direct na de castratie weer bij zetten, maar persoonlijk lijkt me dat niet zo heel verstandig. Castratie is best wel heftig voor een voedster en als je er dan ook nog een opgewonden ram bij hebt zitten, lijkt me dat niet echt bevorderlijk. Mijn voedster was met 1-2 weken weer helemaal hersteld. Na een week heb ik haar weer naar buiten gedaan. Zij zat alleen, dus dat was wat makkelijker (wil haar gaan koppelen met mijn andere konijnen).

En mijn allerlaatste vraag en ook wel de belangrijkste zit er veel risico aan zo'n operatie, want ik zie er echt heel erg tegen op.

Het viel mij eigenlijk heel erg mee. Je moet er wel heel goed voor zorgen dat je pijnstillers mee krijgt na de operatie. Dat had mijn DA dus niet gedaan en daar had ze wel aardig wat last van (lastig weer gaan eten). Dus heb haar wel even moeten dwangvoeren, maar verder ging het echt heel goed zodra ze pijnstillers kreeg. De wond is keurig genezen en ze heeft buiten wat lastig eten de eerste dagen, nergens last van gehad.

Dus ik denk dat met name goede voorbereiding belangrijk is. Goede binnenkooi met zachte ondergrond voor vlak na de operatie, pijnstillers, dwangvoeding in huis (SS kun je dwangvoeren met pipetje, maar critical care kan natuurlijk ook) en wellicht juist begin van de week afspraak maken bij de DA zodat je bij problemen doordeweeks direct nog terecht kan.

Geplaatst:

Oke bedankt voor de reacties. Mijn konijntjes zitten sowieso binnen en ik werk vanuit huis, dus ik ben elke dag thuis dus dat is al wel heel fijn. Ik denk dat ik ze niet weer meteen bij elkaar zet want het lijkt me niet echt goed. Ik geef Floortje dan liever een beetje rust zodat ze zo snel mogelijk opknapt. Wel een goede tip om het in het begin van de week te doen. Ik hoop natuurlijk niet dat het mis gaat maar idd elke operatie is een risico. Daarom vind ik het ook gewoon heel lastig, ik wil namelijk voorkomen dat ze baarmoeder problemen krijgt in de toekomst maar ik ben gewoon zo bang dat het mis gaat. Hoe lang duurt eigenlijk zo'n ingreep?

Geplaatst: (aangepast)

Het is ook fijner om het in het begin van de week te doen, mocht er iets zijn dan zit je niet met een weekenddienst enzo van de dierenartsen waardoor je misschien een andere dierenarts krijgt die niet konijnkundig is.

Hier nog wat info over hoe de operatie precies in zn werk gaat, hoe lang het duurt weet ik niet. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/sterilisatie.html

Zorg in ieder geval dat je dwangvoer (als je SS geeft kan je hier ook dwangvoer van maken), pijnstilling, darmstimulerende medicijnen in huis hebt. Ik weet niet of je voedster ook al groenten gewend is? Observeer eens welke ze het lekkerst vind, grote kans dat ze deze na de operatie eet. Het duurt namelijk 2-3 dagen voordat de voedster weer biks gaat eten dus kijk goed wat ze van groenten lekker vind.

aangepast door Amatjuh
Geplaatst:
Hier hoefde ik niet opnieuw te koppelen. Fluffie zat wel binnen, maar iedere dag heb ik Bunny bij haar gelaten en dat is prima gegaan.

Ik heb Fluffie het 's ochtends gebracht en kon haar rond 15.00 ophalen.

Dat kan inderdaad ook, iedere dag even samen laten. Maar let wel op dat de voedster dan niet gaat rennen of springen ivm de wond.

Geplaatst:

Ik heb ze zelf ook niet opnieuw hoeven koppelen. Nijn is meegeweest naar de DA en toen Minky na de ingreep goed wakker was, hebben ze ze daar weer samen gelaten. Daarna zijn ze ook niet meer uit elkaar geweest. Het deed Minky ook goed dat Nijn bij haar was, je kon ook merken dat hij extra lief voor haar was.

Wij hebben ze ook 's ochtends gebracht en rond 15.00u weer opgehaald.

Geplaatst:

Mijn konijnen zitten normaal buiten, voor de castratie heb ik ze binnen gehaalt. Ik heb mijn voedster in een binnenkooi gedaan, mijn ram in een panelenren die aan de kooi vast zat. De dag na de castratie heb ik ze onder toezicht samen gelaten, de dag daarna weer 24/7. Heb ook niet opnieuw hoeven koppelen en heb toch precies kunnen zien wat mijn voedster at en keutelde. ;)

Geplaatst:

Er zijn dus verschillende dingen mogelijk. Je moet voor jezelf uitzoeken waar jij je prettig bij voelt en wat jij denkt dat goed is voor je konijnen. Jij kent immers je konijnen het beste.

Ik had dan ook het 'voordeel' dat Svennie alleen zat toen ze gecastreerd was, haar maatje was net overleden. En Moffel en Toet (2 voedsters) heb ik tegelijk laten castreren en zijn samen hersteld daarna. Dus ik heb eigenlijk niet hoeven kiezen of ik ze samen liet of apart.

Geplaatst:

Mij viel de castratie van mijn voedster wel mee. Kwam er ook nog bovenop dat ze de tumoren in haar melkklieren gelijk hadden weggehaald dus ze had nog een extra wond. Ik heb haar de eerste nacht alleen gehouden om te kijken of ze weer zelfstandig ging eten en weer ging keutelen. Gelukkig was dat allemaal goed gegaan, dus heb ik toen weer haar vriendje bij gezet de volgende dag. Ik merkte ook dat Dopey toen ontzettend lief was voor haar. Zelf liet ik Dopey overdag nog loslopen en Draakje liet ik in het hok vanwege haar wond.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .