Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben nu sinds een week konijnen uit de opvang. Gisteren een zeer ruime ren neergezet zodat ze een groot deel van de tuin hebben en even een flink sprintje kunnen trekken. Doen ze ook vol op.

We hebben er gisteren regelmatig op de grond bij gezeten. Mijn man had slippers aan en ik mijn laarsen. Gisterenavond kwam hij erachter dat hij allemaal plekken op zijn voeten heeft. Lijkt op vlooienbeten. Heeft hij eerder gehad van een oppas poes. Heel lang geleden nog bij zijn ouders. Ik had niks. Helaas reageert mijn man ook vreselijk allergisch op de konijnen. Tewijl ze buiten staan. Dat is wel echt balen.

Van te voren hebben we het uitgebreid getest of hij allergisch was maar reageerde niet.

Ik ben net op de grond erbij gaan zitten, met mijn slippers en sokken aan, en ik heb nu ook een rode plek op mijn voet. Ik voelde dat het gebeurde. Ik heb her en der wat gelezen maar ik denk dat ik morgen de DA maar even ga bellen. Het rare is dat ik er vorige week ben geweest en toen heeft de DA ze goed nagekeken.

Ik baal er stevig van. Als ze vlooien hebben moet dan ook het hok behandeld worden?

groeten dribbel76

Geplaatst:

Goed dat je contact opneemt met je DA. Gebruik je stro als bodembedekking in het hok? Het is nog niet superkoud, dus ik zou dat even achterwegen laten. Als je je konijnen gaat ontvlooien maar de vlooien blijven lekker in het stro zitten, heeft het geen nut. Ook zou ik het hok goed ontsmetten met detol zodat er geen vlooi heel blijft.

Als je konijnen pas van de opvang komen, kan je ook hen even contacteren. Misschien kunnen ze je helpen, maar als de vlooien van daar komen is het ook belangrijk dat ze daar weten dat er vlooien in hun opvang zijn (normaal gezien moeten ze dit al zelf ondervonden hebben)

Geplaatst: (aangepast)

net contact gehad met de opvang waar ze vandaag komen. Bevestigde mijn gedachten. Zij gaat maandag contact opnemen met haar DA en woensdag ga ik erheen voor een behandeling. Ze vindt dat het haar taak is. Ze vindt het onder de garantie vallen. Dan kan ik woensdagmiddag het hok mooi ontsmetten met dettol. Dat heb ik in huis. En hoop dat we er dan vanaf zijn. Ze denkt dat het het mannetje is geweest om dat die kort bij haar is geweest. Ze heeft hem nagekeken maar toen heeft ze het niet gezien. Onze eigen DA heeft ze ook goed nagekeken maar ze ook niet gezien. Ik ga ze nu in het hok stoppen zodat de vlooien niet meer op mijn kleding kunnen springen en we niet binnen ook een vlooienplaag krijgen. Bah, bah, bah. Ze hebben boven in het nachthok hennep, en beneden stro. Dan haal ik morgen even weg met hele oude kleding en leg daar ook maar minihemp even neer. Totdat ze behandeld zijn.

En nou even afwachten of mijn man het vol gaat houden met zijn allergie. De komende weken ga ik volledig voor de konijnen zorgen en komt hij ook niet in de buurt van het konijnhok. Hopen dat zijn allergie dan rustiger wordt.

Groeten en bedankt voor de reacties.

aangepast door Dribbel76
Geplaatst:

Ik heb besloten om de konijnen niet helemaal te vervoeren naar de opvang ( min.30 min) rijden. Ik kan morgenochtend even naar de dierenarts (die zit vlakbij in ons winkelcentrum) rijden zonder de konijnen en haal even de pipetjes stronghold voor Kittens. Scheelt een hele hoop stress voor ze. Dan kan ik ze morgenochtend behandelen en het hok schoonmaken. Dan zijn we er het snelst van af en hoeft de opvang en niet voor te betalen. Die kunnen het geld wel 10x voor andere dingen besteden.

Groetjes

Geplaatst:

Als je zeker weet dat het vlooien zijn: 2 pipetjes stronghold roze per konijn (iets van €8,50 per pipet). Eentje meteen in de nek druppelen en de andere 4 weken later. succes!

Geplaatst:

Die tweede heb ik nog niet van gehoord. Ik heb er twee gekregen voor ieder een. Moet ik het nog een keer herhalen?

De dierenarts zei van niet. Ik heb er nog naar gevraagd.

Al is het maar voor de zekerheid. Mijn man is waarschijnlijk allergisch voor de vlooienbeten. Hij is er zondag erg ziek van geweest. We dachten dat hij op de konijnen reageerde, maar gisteren kon hij het niet laten en heeft even lekker een uurtje in de panelenren gezeten en helemaal geen last. Ik denk dat ik ze standaard eens in de zoveel tijd ga behandelen. Omdat ze buiten lopen, we egels in de tuin af en toe hebben en er hier in de buurt ook een hoop katten rond lopen. En we hebben een buurman die een hond heeft.

Hoe vaak kan ik die behandeling dan geven. Iemand ervaring?

Geplaatst:

Tja daar lopen meningen inderdaad over uiteen. Maar als ze buiten zitten is 1x wellicht genoeg inderdaad. Een vlo verkiest een hond of kat, dus zal alleen op een konijn gaan zitten als hij geen andere keus heeft (zoals bij mijn binnenkonijn nadat ik per ongeluk vlooien mee naar boven had genomen van de katten van de benedenbuurman). Dus met deze pipet gaan de vlooien die op je nijn zitten dood en zullen de vlooien in het hok wellicht liever de buitenwereld opzoeken om een hond of kat te zoeken als die er zoveel zijn.

Anders koop je een klein vlooienkammetje en kam je gewoon af en toe de konijnen na die eerst 4 weken, dan zie je snel genoeg of er nog vlooien zitten of niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .