vera765 Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 Mijn konijntje is van juli 2010 en ik heb haar sinds een paar weken. Ze heeft de hele tijd gewoon voer gehad en ook voldoende hooi. Ook heeft ze altijd goede keuteltjes gehad. Maar sinds een paar dagen zijn deze wat natter. Vooral op de plek waar ze het meeste poept en ook plast zijn ze wat natter. Als ze af en toe op een anderen plek poept zijn de keutels wat minder zacht. Teminste dat idee heb ik. het is niet zo dat de keutels echt helemaal zacht zijn maar ze zijn gewoon wat natter. Ik weet dat diarree bij konijnen best wel erg kan zijn! Maar ze heeft geen ander gedrag ofzo. Ik vroeg me af of het erg is? Ik hoop van niet.
Rian Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 (aangepast) Eet je konijn goed hooi? Als het diarree is, zet je konijn dan een paar dagen op water en hooi. Wat voor voer geef je? Zijn er misschien andere dingen die je gevoerd hebt waar ze niet tegen kan, zoals fruit of groenten? Zijn de keutels trosjesvormig? Dan zijn het blindedarmkeutels en die moet ze eigenlijk opeten. (Klinkt vies, maar daar zitten de meeste voedingsstoffen in.) Als ze deze niet opeet, betekent dat meestal dat ze teveel ander voer krijgt.En tenslotte: ga even langs bij de dierenarts. Dan weet je meteen of je beestje gezond is. 7 oktober 2010 aangepast door Rian
pechkonijn Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 Omdat je konijn nog jong is, zou het heel goed coccidiose kunnen zijn. Dit moet behandeld worden. Zoek even op coccidiose. Misschien kan je een foto maken van de natte keutels en op het forum zetten?
Huiself Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 Als ik je verhaal zo lees dan hebben de keutels nog wel een normale vorm zoals anders, alleen zijn ze wat natter, glanzender? Als dit inderdaad zo is, dan hoef je je niet direct zorgen te maken. Vaak gebeurd dit doordat ze minder/weinig hooi eten, dan worden de keutels donkerder en glanzender. Dit heb ik een periode met Knijster gehad toen hij nog jong was. Zorg dat je konijn voldoende hooi eet en geef niet teveel biks (misschien geef je je konijn teveel biks voor het gewicht). Als er sprake is van echt natte, vochtige, platte diarree dan zou ik direct naar de dierenarts gaan.
vera765 Geplaatst: 7 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2010 Oke bedankt voor de tips. Voor mijn gevoel eet ze nog genoeg hooi maar ik zal het even in de gaten houden. Zal ook even zoeken op die coccidiose. De keutels zijn inderdaad nog wel gewoon rond. Alleen natter. En heel soms is het wel een klein trosje donkere keutels. Maar dat is echt maar heel soms. Dat van die blindedarmkeutels weet ik wel maar ik denk dat ze die wel gewoon op eet. Want zo zien ze er ook niet uit, volgensmij.
Huiself Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 Klinkt inderdaad niet als diaree. Een trosje keutels zijnde blindedarmkeutels. Als je konijn nog jong is dan gebeurd het wel vaker dat ze ze laten liggen in plaats van opeten, maar op een gegeven moment moet je ze nooit meer tegen komen, want dat zou een teken zijn dat je konijn teveel voer krijgt. Let dus goed op de voeding: bouw groenvoer (andijvie, witlof en dergelijke) op, geef ongeveer 20/25 gram biks per kilo (volwassen) lichaamsgewicht en geef onbeperkt hooi. Gebruik anders ook de zoekfunctie van dit forum om meer te weten te komen over de hoeveelheid biks en groenvoer. Succes!
vera765 Geplaatst: 7 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2010 Ok, dan weet ik dat het bij jongeren konijnen nog wel eens kan blijven liggen. Maar dat van die 20 tot 25 gram biks per dag is toch pas voor volwassen konijnen? Dat heb ik op een paar sites gelezen. Verder heb ik wel heel veel informatie gezocht over voedsel enzo. Dus ik weet wel redelijk wat voor voedsel hij wel en niet mag. En dat hij onbeperkt hooi moet hebben.
Huiself Geplaatst: 7 oktober 2010 Geplaatst: 7 oktober 2010 Goed dat je er zo mee bezig bent! Ik weet niet hoe jong je konijntje is. Op internet en op voedingszakken wordt vaak aangegeven dat een jong konijntje onbeperkt biks mag eten. Veel hier op Bunny Bunch houden zich daar niet aan (ik ook niet), omdat ze dan hun Blinde Darmkeuteltjes vaak echt niet meer opeten en daar zitten de belangrijkste voedingsstoffen in. Ook eten ze dan minder hooi. De meeste hier geven daarom een jong konijn biks dat is afgestemd op wat het volwassen gewicht gaat worden, zodat ze niet teveel krijgen. Ik wist het volwassen gewicht van mijn Loena niet direct. De 1 verwachtte dat ze 1,5 kilo zou gaan wegen en de ander zei meer... Ik heb Loena vanaf het begin daarom maar 2 kilo x 20 gram biks gegeven = 40 gram biks per dag. Wel beperkt, maar toch iets meer, omdat ik het gewicht niet goed wist. Als ik jou was zou ik het ook op deze manier doen, zodat de keutels van je konijntje er nog beter uit gaan zien!
Aanbevolen berichten