Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo!

ik heb 2 voedsters: Pluisje en Nijntje van ong 14 maanden. Ik lees dat er hoe ouder ze worden hoe meer kans er is op baarmoederhalskanker. Dit wil ik graag voorkomen door ze te laten castreren. Het gedrag van hun naar elkaar toe is heel lief, dus qua gedrag speelt het het castreren geen rol.

Een eerder konijn van mij is niet uit zijn narcose gekomen ( op dat moment was hij al heel erg zwak) maar daardoor ben ik nu eigenlijk bang dat dit weer gaat gebeuren. Ook al weet ik wel dat het misschien komt omdat hij toen heel erg zwak was.

Is het verstandig om pluisje en nijntje tegelijk te laten castreren of is het handiger om bijv te wachten tot 1 weer is aangesterkt?

Ik heb nog 1 vraag, ik woon in een dorp met een dierenarts maar zou liever naar Groningen gaan omdat ik daar een beter gevoel bij heb. Alleen moeten mijn konijnen dan wel 20 minuten in de auto, dit levert natuurlijk veel stress op, terwijl ze hier in mijn dorp 3 min in de auto hoeven. Is het dan toch beter om de castratie gewoon in mijn dorp te doen? Ook omdat als er daarna wat gebeurt ik dicht bij de dierenarts ben.

Alvast bedankt voor het lezen ! :)

Geplaatst:

Op zich is de kans op baarmoederkanker niet zo groot als je vaak leest. Het gaat soms om wel 80%, dat is uit onderzoek in Engeland gebleken. Omdat kanker ook deels met erfelijkheid te maken heeft, kunnen we niet zo maar aannemen dat het risico in Nederland ook zo groot is. Hoe groot of klein de kans dan wel is is ook lastig te zeggen..... Dus wat dat aangaat heb ik er zelf wel voor gekozen mijn voedster te laten castreren en gaat ook mijn tweede voedster (nu nog te jong) straks onder het mes.

De kans dat ze niet uit de narcose komen, is wel aanwezig. Zal vele malen kleiner zijn dan dat het bij jouw andere konijntje was, maar uiteindelijk is ie er wel. Het is wel afhankelijk van de gebruikte narcose en de ervaring van de dierenarts: Daarom zou ik ook kiezen voor de beste, meest ervaren dierenarts en niet voor die het dichtst bij is. Twintig minuutjes is óók makkelijk te doen.

Zelf zou ik ze allebei tegelijk doen, kunnen ze samen herstellen, heb je minder kans dat ze na de castratie raar tegen elkaar gaan doen (omdat ze even uit elkaar zijn geweest of omdat de ander vreemd ruikt of zwakker is ofzo) en heb je het ook in één keer gehad.

Welke dierenarts in Groningen heb je op het oog? En welke dierenarts in je dorp?

Geplaatst:

Ik zou ze alle twee tegelijk doen, dat lijkt me inderdaad eenvoudiger.

En kies voor de DA die je het meest kundig vindt, en niet voor de DA die het dichtste bij is. Een autorit van 20 minuten is geen enkel punt.

Geplaatst:

bedankt voor je reactie!

ja ik dacht inderdaad dat het 80 procent was daarom leek het mij verstandig om ze te castreren! maar als ze zijn gecastreerd is die kans gewoon weg dus dat lijkt mij het beste!

ik heb verschillende dierenartsen in Groningen gemaild, moet nog van 1 antwoord krijgen maar op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar diergeneeskundigcentrum paterswoldseweg.

In mijn dorp is een praktijk van stad en wad, op de lijst van konijnkundige dierartsen staat stad en wad wel bij maar er zijn natuurlijk verschillende dierenartsen.

Dierenkliniek Eikenlaan geeft mij eigenlijk ook een heel goed gevoel alleen rekenen ze daar voor één castratie 180 euro, dat vind ik wel veel. maar voor dat geld krijg je dwangvoeding mee en krijgen ze een prikje om de darmwerking te bevorderen.

Dus nu twijfel ik een beetje.

Diergeneeskundigcentrum paterswoldseweg is 100 euro en daar gebruiken ze injectieanaesthesie en gasanaesthesie.

Dollie ik zie dat jij ook uit groningen komt? met welke dierenarts heb jij goede ervaringen?

Geplaatst:

Ik woon niet in de stad zelf, ik woon in Hoogezand en ik ga naar de Dierenpoli (www.dierenpoli.nl) in Sappemeer, heb hier mijn voedster ook laten castreren. Fijne praktijk, nette prijzen, sympathieke en vooral ook kundige dierenartsen. Maar de dierenarts die mijn voedster heeft gecastreerd, is helaas (:() verhuisd vorige maand. De rest is ook erg goed hoor, maar zij had de meeste ervaring met castraties bij voedsters. Hoop dat de nieuwe dierenarts (die hebben ze nog niet) ook wat meer ervaring met konijnen heeft. (De dierenarts die nu weg is heeft haar stages bij Wilhelminapark in Utrecht gedaan, hoe mooi wil je het hebben..) Omdat mijn tweede voedstertje straks dus óók moet.. Dus wellicht dat ik tegen die tijd nog op zoek moet naar een andere DA..

Wat heb je allemaal voor vragen gesteld verder? De narcose klinkt op zich goed, van Paterswoldseweg.

Geplaatst:

Het is inderdaad beter dat je nu goed afweegt welke dierenarts je wil!

Ik heb de andere zijde meegemaakt, ze had plots baarmoederkanker en dan heb je helemaal geen tijd om die keuze te maken, dan moet er dringend geopereerd worden!

Kies zeker een dierenarts die veel ervaring heeft met verdoving bij konijnen, zorg dat er een mogelijkheid is tot gasanesthesie, het liefst met opgewarmde gassen, zodat er geen onderkoeling kan voorkomen.

Als je ze samen laat opereren, hou ze dan achteraf goed in de gaten, dat je weet wie wat doet en eet!! Weeg ze allebei iedere dag, zodat je zeker weet dat ze allebei blijven eten!

Geplaatst:

Bedankt voor jullie tips! ik zal me zeker goed in de nazorg verdiepen! ik wil natuurlijk niet dat ze na de operatie alsnog overlijden.

Dollie, jammer voor jou dat de dierenarts verhuisd waar jij goede ervaringen mee had!

Ik heb eigenlijk gewoon de vragen gekopieerd die op deze site stonden. hoeveel ervaringen ze hebben met het castreren van konijnen, wat voor narcose ze gebruiken en hoevaak de operatie mis gaat!

ik heb nog een andere dierenkliniek gevonden die ook goed klinkt, die heb ik ook nog gemaild.

http://www.dierenkliniekwinsum.nl/index.php?page=129&item=111#item111

dit is een dorp verderop en iets minder ver om naar groningen te gaan. Ik denk dat ik dan gewoon bel met de kliniek van paterswoldseweg en winsum en dan kijk ik wat mij het beste lijkt!

Geplaatst:

Ik heb mijn voedsters ook samen laten castreren (is ook een koppel) en die herstelde toch sneller dan mijn voedster die ik alleen heb laten castreren. Ze hebben steun aan elkaar en ze zeggen vaak zien eten doet eten dus ze stimuleren elkaar hierin.

Misschien kun je de DA ook mailen hoe de nazorg eruit ziet, dat verschilt ook nogal per DA.

Mijn DA ligt op 35 min rijden hier vandaan en dat gaat prima. Nou ja voor 1 konijn is het altijd stressen als ze moet rijden, maar zodra ze thuis is is het ook weer helemaal goed. Je kunt beter wat verder rijden en een konijnkundige DA hebben ;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .