Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ons Witje is ziek.Ik vond hem gister al vrij rustig en weinig eten.Hij ligt vanaf gisteravond al stil in een hoekje.Vanmorgen proberen te voeren maar hij wil niks hebben,alles geprobeerd.Dierenarts vanmorgen gebeld daar konden we gelijk heen.Ze heeft hem onderzocht maar kon niks vinden.Geen koorts,geen gas,oortjes schoon.Het enige wat mogelijk is volgens dierenarts zijn puntjes op de tanden,verkeerd afslijten dus.Was niet zeker want de puntjes waren heel klein maar anders wist ze het ook niet.We hebben dwangvoer mee gekregen en morgen kan hij voor zijn tanden terecht.Nou heb ik het idee dat het de tanden niet zijn,hij krijgt inmiddels dwangvoer maar ligt nog steeds stil in hoekje.Iemand een idee?Of een soortgelijke ervaring en dat het toen wel aan de tanden lag?We moesten voor consult van 10 minuten plus dwangvoer 67,50 betalen vind ik ook erg veel,jullie?

Geplaatst:

Puntjes op de tanden of kiezen? Ik vermoed dat je het over haakjes op de kiezen hebt, maar gezien je over de tanden schrijft? Heb je ook pijnstilling mee gekregen?

Bij mijn rammetje was dit een tijdje geleden wel het probleem, hij had gas doordat hij slechter was gaan eten doordat hij haakjes op zijn kiezen had. Er leek maar een klein haakje te zitten, maar toen ze onder narcose zijn hele gebit bekeken bleek er toch meer te zitten.

't Is een hoop geld ja, maar heel normaal voor het weekend..

Geplaatst:

Je hebt gelijk,haakje op de kiezen.Maar hij heeft geen last van gas.Dan ga ik morgen er wel heen en dan maar hopen dat dit het probleem is.Maar als hij dwangvoer krijgt dan zou hij zich ook weer wat fitter moeten voelen of niet?

Geplaatst:

Hij hoeft ook geen last van gas te hebben, maar waarschijnlijk heeft hij wel "iets" met zijn darmen. Als een konijn minder gaat eten of daar zelfs mee stopt, gaan de darmen trager werken en uiteindelijk vallen ze stil. Er kan ook gas ontstaan dan, dat was bij mijn konijn het geval, maar dat hoeft niet.

Zolang hij zich ellendig voelt, zal dwangvoer de boel niet oplossen en hoeft hij zich ook niet perse fitter te voelen. Dwangvoeren is noodzakelijk om de darmen op gang te houden: Is de maag leeg, dan liggen de darmen stil. Daarom dwangvoer je.

Je zou zijn buikje ook eens kunnen masseren, dit helpt vaak wel om de darmen weer wat op gang te krijgen. http://konijnen.nl/ziekten/gasbuikmassage.htm Probeer ook om hem zelf weer aan het eten te krijgen, pest hem met wat groente ofzo bijvoorbeeld. Ik begrijp dat je geen pijnstilling hebt, dat is wel erg vervelend..

Geplaatst:

Oo, dat is goed! Metacam mogen ze inderdaad hebben. Zal zo even kijken of ik kan vinden hoeveel.. Het is wel belangrijk dat ze pijnstilling krijgen in zulke gevallen, omdat ze vaak gestopt zijn met eten omdat ze pijn hebben en ook niet weer zullen gaan eten zolang ze nog pijn hebben.

Heeft je konijn bij de dierenarts ook geen injectie ofzo gehad?

Geplaatst:

metacam voor hond en nee hij heeft verder niks gehad bij de dierenarts.Alleen onderzoek en lichte twijfel over zijn kiezen.Maar hij heeft vrijdagavond een stukje appel gehad wat hij anders niet kreeg.Misschien is dat het?Klein stukje hoor

Geplaatst:

De prijs vind ik wel hoog gezien je konijn geen medicatie heeft gehad. Bunny hier is of op zondag ziek of op feestdagen en de laatste keer (ook op een zondag) heb ik ook 67 euro betaald, maar toen heeft hij een infuus gehad en pijnstilling en nog medicijn mee naar huis.

Geplaatst:

Prijs vind ik opzich nog wel redelijk meevallen voor het weekend. Het hangt volledig van de DA af, prijsverschillen zijn zeker in de weekenden enorm, maar ik geloof dat het hier nog wel iets duurder is zelfs.

Belangrijkste is om hem te blijven dwangvoeren. Let er wel op dat de darmen blijven werken (dat er dus keutels blijven komen). Als dat lastig te zien is, kan het nodig zijn hem apart te zetten zodat je hem in de gaten kan houden. Zolang hij blijft keutelen ben je nog 'veilig', maar mocht dat stoppen moet je echt heel goed opletten / snel handelen. Ik heb daar een paar maanden geleden helaas een rammetje aan verloren. Stilliggende darmen zijn vreselijk moeilijk weer op gang te helpen!

Pijnstilling kan inderdaad goed helpen. Hierdoor voelt hij zich wat prettiger en zal ook wat sneller weer in het juiste ritme komen. Ik weet overigens niet wat voor voer je geeft? Als je SS voert, kun je die ook dwangvoeren (met wat water aanmaken en platprakken). Dat vinden mijn konijntjes toch een heel stuk lekkerder als critical care Ć©n het heeft ook aardig wat vezels in zich.

Geplaatst:

ik heb hem gister metacam gegeven en eind van de avond begon hij groente te eten.Ik stond net op het punt om hem weer te gaan dwangvoeren maar hij begon zelf al te eten.Vanmorgen heeft hij ook goed gegeten en hij kwam de kooi even uit.Vanmiddag weer metacam gegeven wil ik morgen nog eens doen en dan zien hoe hij het zonder doet.Gaat hij weer zielig in een hoekje liggen dan bel ik met een andere da voor consult en eventueel de kiezen.Omdat de da zelf ook twijfelde ben ik er niet zeker van of het wel de kiezen zijn en dan doe je hem ook weer een narcose aan.Maar even afwachten dus.

Geplaatst:

Inderdaad even kijken hoe het zonder pijnstilling gaat dan.. maar dat hij het zo goed doet nadat je hem pijnstilling hebt gegeven, is voor mij juist bevestiging dat er iets mis is. In elk geval een goede reden om hem toch eens goed na te laten kijken.

Geplaatst:

ik wil er ook nog even bij langs maar dan bij een andere da.toch wel vreemd dat die van zondag helemaal geen pijnstilling mee heeft gegeven en daar ook niet over begonnen is.Ik moet er over het forum over lezen.Is het wel zo dat Witje bij de dierenarts heel alert en nieuwsgierig was maar dat lijkt me door de spanning

Geplaatst:

Ja, ik vind dat ook vreemd. Zeker aangezien er haakjes vermoed worden.. Ze stoppen dan met eten omdat het zeer doet..

Maar helaas zien we zulke dingen veel vaker hier. Dierenartsen blijken meer dan eens gewoon niet genoeg verstand van konijnen te hebben.

Geplaatst:

Maar toen ik belde over informatie castratie leken ze wel kundig.Hij kreeg een vochtinfuus en pijnstilling en er werd mij ook verteld dat hij beslist niet nuchter mocht zijn.Ze hebben hem tot 3 uur gehouden omdat hij nog niet ging eten.Maar ik lees nu ook wel op het forum dat konijnen pijnstilling mee kregen naar huis dat is bij die van ons ook niet gebeurd.Beetje vreemd allemaal dus ik ga gewoon naar andere da.Even horen wat die te melden heeft.

Geplaatst:

Hmm, op zich hoeft een ram niet perse pijnstilling te krijgen hoor. Persoonlijk zorg ik wel dat ik het in huis heb, maar bij de meeste rammen is het echt niet nodig.. Dus dat zegt niet alles.

En het kan ook zijn dat het ene wel dik in orde is en het andere niet.. Zo zijn wij ook heel lang bij een DA geweest, ook met onze konijnen, nooit problemen gehad, tot ze dus wel een verkeerde diagnose (of beter gezegt, zeiden dat er niks was terwijl hij wel degelijk heel ziek was) stelden..

Geplaatst:

Het gaat goed met hem.Hij eet goed is vrij beweeglijk en kliert Hugo ook weer.Als ik bij de kooi ga zitten dan komt hij naar me toe.Maar hij heeft nog pijnstilling dus kan ook daar door komen.Wel vind ik dat hij al vanaf de castratie een stuk rustiger is.Hij maakt die gekke sprongetjes ook bijna niet meer wat ik jammer vind want prachtig om te zien.Ik wacht het maar even af.

Geplaatst:

'k zou voor een tweede opinie gaan. met pijnstilling eten ze vaak wel, maar uiteindelijk niet genoeg. Mijn Meiske ging ook slecht eten en ben toen met enig gedonder 3 dagen bezig geweest om bij de dierenarts een afspraak te regelen. Bij het onderzoek leek ze haakjes te hebben... heb toen gelijk afspraak gemaakt voor 'operatie'-behandeling. Tijdens die behandeling bleek ze achterin het bekje redelijk wat haken en puntjes te hebben, die ze in eerste instantie niet hadden kunnen zien.

Geplaatst:

ik zou ook even terug gaan naar je DA, of een second opinion aanvragen bij een ander. Je kunt nu eenmaal niet eeuwig pijnstilling blijven geven, want het lost het probleem niet op. En door de haakjes kan je konijn ook verwoningen in de mond en/of keel krijgen, juist omdat dit niet gevoeld wordt door de pijnstilling. Het is een prima tijdelijke oplossing, maar die haakjes moeten sowieso verwijderd worden als die echt het probleem zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .