Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijn altijd vrolijk goed etend, ligt sinds vanmiddag naar mijn idee te rustig in het hok..

vandaag in zijn hok ook rode plekken gevonden (bloed/ urine) geen idee..

hij eet nog wel maar niet meer zo aanvallend, en vandaag vond ik ook dunne poep in zijn hok, dit kan ik wel verklaren, hij heeft gisteravond mais gehad en daar krijgt hij altijd last van dunnere ontlasting van. ik probeer het ook met kleine beetjes te geven maar gister was denk ik net iets te veel..

ik kan aan hem niets vreemds ontdekken wat het zou kunnen zijn, maar maak me wel flink zorgen..

Geplaatst:

Sowieso is mais niet goed voor konijnen. De rode vlekken hoeven ook niet perse bloed te zijn, Urine kan de gekste kleuren hebben bij konijnen. Als je twijfelt over zijn gedrag/lusteloosheid moet je gewoon even naar je DA gaan...

Geplaatst:

Hoevel mais heb je gegeven?

In verschillende lijsten van verkeerd voedsel voor een konijn komt mais in voor. Mais is giftig voor konijnen volgens de lijst.

Neem het zekere voor het onzekere en ren naar de DA!

Je moet zowiezo gaan vind ik, want bloed in de urine of ontastig is bij niemand goed..

succes

groetjes Triesje

Geplaatst:

oohhh wat erg!! ik vergiftig mijn konijn gewoon.. De mais gaat per direct weg!!

dankjewel voor jullie tips.. ik heb vanochtend het hok verschoond, dat doe ik 2x per week.. en vond vandaag pas de ingedroogde vlekjes.. er lag ook veel verkleurd zaagsel overheen.. denk dus dat het toch urine was.. konijn is inmiddels goed aan het eten geslagen en weer wat actiever.. maar mocht hij maandag niet de oude zijn ga ik zeker naar de DA..

dankjulliewel!!

Geplaatst:

Maïs is niet goed omdat de velletjes die om de korrels heen zitten niet verteerd kunnen worden door konijnen, ze kunnen dus voor verstopping zorgen, dat is de reden dat maïs niet goed is voor konijnen.

Een lusteloos konijn met diarree dat slecht eet is reden om meteen naar de dierenarts te gaan.. ik hoop dat je je konijn goed in de gaten houdt en meteen actie onderneemt als hij nu weer achteruit gaat. Tot maandag wachten met iets doen kan al te laat zijn.

Als hij nu ineens weer actief is en goed eet kun je het misschien nog even aan zien,maar wees alert.

Urine kan inderdaad ook rood van kleur zijn, ook zaagsel kan rood verkleuren door urine. Ik heb geen idee hoe het er uit ziet.. als je twijfelt meenemen naar de dierenarts.

Sowieso is het beter je konijn geen dingen te geven waarvan je weet dat hij er dunne ontlasting van krijgt, blijkbaar kan hij er dan niet tegen.

Heel veel succes met je konijntje en hou hem maar goed in de gaten! :)

Geplaatst:

tot nu toe nog geen rode vlekken gevonden,

de ontlasting is niet echt diarree maar meer flinke zachte keutels..

gelukkig heeft hij weer flink gegeten en is hij ook weer wat actiever..

ik hou hem zeker in de gaten!! en mocht het slechter gaan natuurlijk vlieg ik dan naar de DA!! maar tot nu toe gaat het ok..

thnx voor alle tips adviezen en dergelijke. waardeer ik zeer!!

Geplaatst:

De velletjes zijn idd een reden waarom mais en andere granen niet goed zijn voor konijnen en is ook een van de redenen waarom ik gemengd voer afraad.

Als urine 2 dagen in het strooisel (vlas, houtkrullen,...) blijft 'liggen' kleurt het idd rood. Dit kan varieren van bruinrood tot meer helrood.

maar, als het rode meer kleverig is, of het is niet ingetrokken of het "ligt" er zegmaar op, dan is de kans groot dat het wel bloed is.

Zoek een "rood" strootje uit, als het op zich al heel nat is, is het normaal. Als het droog is, probeer dan het rode/roodbruine eraf te vegen of krabben. Als dit gaat, is het dus bijna altijd bloed.

Geplaatst:

Loos Alarm!

het konijn loopt altijd los in de tuin, en bloemperken enzo hebben we afgezet met gaas, maar meneer heeft ontdekt dat als hij met zn volle gewicht op het gaas gaat hangen.....

inmiddels hek verstevigd zodat dat niet meer kan..

maargoed mijn vader heeft gezien dat hij van een rood bloemetje heeft gesnoept.. vandaar de rode vlekken..

hij eet weer prima, is nu weer lekker alert en actief.. denk wel dat de mais hem heeft dwarsgezeten en hij daardoor vanmiddag wat minder happy was..

volgende keer denk ik echt 10x na voor ik hem iets geef..

en ik blijf hem natuurlijk in de gaten houden..

thnx voor alle hulp!!

• 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .