Amatjuh Geplaatst: 28 september 2010 Geplaatst: 28 september 2010 Mijn konijnen zijn te dik! Dit had ik echt niet verwacht.. Juist omdat ik altijd het voer afweeg en ze veel groenten krijgen.Ik heb ze thuis niet meer gewogen tussendoor, maar de wammen bij Moffel op de voorpoten waren weg en onder haar kin ook bijna. Nu weet ik wel dat dat niet per se een indicatie is voor of een konijn dik is. MAar ze leek dus wel slanker maar dat is ze niet.Het ergste er aan toe is Toet, die heeft zelfs sore hocks door het overgewicht, gelukkig zijn de hakken nog niet open.Svennie en Pico zijn redelijk gelijk gebleven qua gewicht. Maar ze krijgen dan ook maar echt heel weinig Bunny basics/T, samen 20 gram.Moffel en Toet krijgen samen 40 gram SS, maar dat is dus blijkbaar nog te veel. De DA zei dat ze best een tijdje zonder biks kunnen, maar dat vind ik toch wel akelig. Dadelijk moeten ze er weer aan wennen als ze biks gaan krijgen en dan krijgen ze last van de darmen of zo. Dus ik ga het gewoon halveren en kijken wat er dan gebeurt. En absoluut geen wortel en fruit meer.Ik heb dus meteen op de terug weg een nieuwe panelenren gekocht en de tuin afgezet, hup rennen met die dikkerds. :he:Maar er is ook goed nieuws, die tanden en kiezen van Pico zijn een heel stuk beter De DA zag echt duidelijk verbetering, de dwarse strepen die hij zo'n 4 maanden geleden had over de voortanden zijn helemaal weg. Lang leven BBT :bounce:Verder nageltjes geknipt, hartje geluisterd en de entingen gehad.
Dollie Geplaatst: 28 september 2010 Geplaatst: 28 september 2010 Wat fijn dat Pico's tanden er beter uit zagen! Maar dat ze overgewicht hebben.. Goh.. Daar kijk ik wel van op, ik weet idd wat jij ze voert.. Nou ja, aan de Sonja Bakker dan hè!
Amatjuh Geplaatst: 28 september 2010 Auteur Geplaatst: 28 september 2010 Ja ik stond er ook echt van te kijken. Ze krijgen ook helemaal geen ongezonde tussendoortjes, soms een tarwe-aren en heeel soms een schijfje appel of banaan. Ze hebben dan ook geen grote ren of grasveld tot hun beschikking, dus dan hebben ze denk ik een nog mindere voedingsbehoefte? Mn vriend al chagrijnig.. hmm gaan ze weer de tuin onder poepen. Het is nu niet anders, ze moeten meer bewegen om af te vallen en ook ivm sore hocks van Toet. Ik heb ze nu ook bodembedekking gegeven, dat hadden ze niet omdat ze zindelijk zijn. Denk je dat je alles goed doet.. ik voel me toch wel schuldig nu.
Amatjuh Geplaatst: 28 september 2010 Auteur Geplaatst: 28 september 2010 Gelukkig springen ze zelf de ren in en uit (heb er een plastic box voor gezet). Dus hoef ik niet achter ze te jagen om ze te vangen. Ze hebben nu vanaf 16 u buiten gerend en gespeeld. Pico en Svennie zijn wel jaloers, dus ik denk dat ik de ene dag Moffel en Toet laat los lopen en de andere dag Pico en Svennie. En als ik vrij ben om en om natuurlijk.Moffel heb ik ook al een binkie zien maken, dus leuk vinden ze het wel.
Suuzi Geplaatst: 29 september 2010 Geplaatst: 29 september 2010 Jeetje, dat jouw konijnen bij de huidige porties op gewicht blijven dan wel aankomen. :surprised:Bij mij hebben ze inderdaad meer ruimte, maar ze lopen zeker niet de hele dag te joggen. Integendeel, ze zitten meestal te suffen. En 's avonds gaan ze naar binnen, dus verstoken ze naar ik aanneem dan veel minder om zich warm te houden. Verder krijgen ze dagelijks een aanzienlijke hoeveelheid wortel, een stukje appel en (veel) meer biks dan jouw konijnen. Je konijnen zijn zeer energiezuinig of ze eten ontzettend veel hooi en groente, dat moet haast wel.
Gast Geplaatst: 29 september 2010 Geplaatst: 29 september 2010 Jeetje zeg. Ik had echt niet verwacht dat jouw konijnen te dik zouden zijn. Wel erg fijn dat Pico's gebit zoveel beter is nu.
Amatjuh Geplaatst: 29 september 2010 Auteur Geplaatst: 29 september 2010 De keutels bleven ook hetzelfde, mooi groot met hooi erin. En ik heb ook geen enkele BDK gevonden. Nu zitten Pico en Svennie op 15 gr BBT en Moffel en Toet op 20 gr SS. Ze krijgen per koppel 's avonds zo'n 400 gram groenten en eten zo'n 4 hooiruiven leeg. Ik dacht altijd dat ze van groenten en hooi niet dik konden worden. Dus dan moet het aan de biks liggen. En waarschijnlijk ook te weinig beweging dus. Ik heb nu de tuin afgezet en hebben nu schat ik zo'n 14-16m2 om rond te rennen. Wat wel grappig is, ze poepen op 1 plaats terwijl ze vroeger echt de hele tuin onder keutelde. Ook wel weer handig, ben ik zo klaar met opruimen Ik zie wel dat ze nu meer bewegen, ze zijn bijna constant in beweging al is het maar een huppeltje en in de kooi natuurlijk niet, daar liggen ze vaak languit.Wat voor gewichtsafname in welk tijdsbestek kun je eigenlijk verwachten?
Suuzi Geplaatst: 29 september 2010 Geplaatst: 29 september 2010 (aangepast) Mijn nijnen moesten ooit ook stoppen met aankomen. Ik heb het heel geleidelijk aangepakt en het gewicht per maand bekeken. Eerste twee maanden probeerde ik hen op hetzelfde gewicht te houden en pas daarna heb ik ze langzaam in 4 tot 6 maanden laten afvallen. Ik heb het afvallen zo geleidelijk gedaan omdat ik een niet-hooi-eter heb met regelmatig piepkleine keutels. Voor jouw konijnen ligt dit heel anders. Mij lijkt dat het afvallen bij jouw konijnen best snel zal gaan met meer beweging en dit dieet. Ik zou even in de gaten houden of ze voldoende blijven keutelen, maar als ze alle groente en ook nog hooi eten lijkt me dit toch wel kunnen. 29 september 2010 aangepast door Suuzi toevoeging
Kimmuurt Geplaatst: 29 september 2010 Geplaatst: 29 september 2010 Wat raar dan dat ze te dik zijn! Achja je bent nu toch goed bezig? Dus het komt wel goed! Ik moest trouwens echt lachen om die zin die jij schreef: 'hup, rennen met de dikkerds!' Weetje wat goed helpt als je je nijnen in beweging wil krijgen? Zo'n voedselbal, weet niet of je er één hebt maar is zeker aan te raden.
Nimfee Geplaatst: 29 september 2010 Geplaatst: 29 september 2010 Haha apart zeg, dat ze te dik zijn! Mijn konijnen krijgen denk ik nog wel meer biks dan een gemiddeld konijn maar zij zijn echt helemaal niet dik, ze blijven mooi op gewicht. Maarja, scheelt misschien dat ze wel een ruime ren hebben opzich met heel veel zand? Ik heb laatst zo een hooibal gekocht (wilgentakken met hooi er in en dat is dan een grote bal), dat werkt bij mij wel goed, zijn ze altijd mee bezig. En een ren heeft indd ook wel zin, zijn ze wat meer bezig Als mijn konijnen loslopen dan zijn ze alleen maar bezig met rennen, onderzoeken, elkaar uitdagen etc.
Amatjuh Geplaatst: 29 september 2010 Auteur Geplaatst: 29 september 2010 Ze hebben wel een ren, maar die is niet groot genoeg om echt in de rennen Ze hebben met hok en ren 3 m2 met zn tweetjes.Zo'n wilgenbal vinden ze hier inderdaad ook erg leuk, maar binnen 2 uurtjes ofzo is ie al helemaal uit elkaar. Een snackbal heb ik ook, maar aangezien Toet dus de vreetzak is en ook de dominantste weet ik al dat zij Moffel er niet bij gaat laten en dat vind ik ook zielig.Ze zitten nu nog in de tuin vanaf 17 u, ik wou ze net terug doen maar ze beginnen net actief te worden haha.Straks zag ik toch wat komisch, Moffel zat op de tuinstoel maar dat zag ik niet en opeens zag ik zo;n bruin koppie boven de tafel uit Ik heb lekker wat hooi op de grond gelegd, daar eten ze geregeld van en dan huppelen ze weer wat rond.Ik moet gewoon streng voor mezelf zijn en ook echt die keutels gaan opruimen in de tuin. Hopelijk ziet mijn vriend dan geen probleem meer in het loslopen in de tuin. Scheelt wel dat ze op 1 plek keutelen Ik vind het er in ieder geval gezellig uitzien van die huppelende konijnenkontjes in de tuin.
Nimfee Geplaatst: 29 september 2010 Geplaatst: 29 september 2010 Ach nouja loslopen geeft ook genoeg beweging natuurlijk. En het ziet er gezellig uit ja, konijnen in de tuin! Zit je gewoon even te staren naar buiten, wat ze aan het doen zijn...
Chani Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 ik ga even lullig doen hoor maar jij vindt tarwe aren, banaan en appel een goed tussendoortje? En hoe vaak geef je dat dan en hoeveel? Want dat zijn alledrie best wel dikmakers hoor! En in groenten kunnen ook veel calorieen zitten, voor een konijn dan. dus misschien moet je ook eens kijken naar welke groenten je geeft. en inderdaad is het belangrijk dat ze wel bewegen. want een konijn dat weinig beweegt, heeft ook weinig nodig qua voedsel.toch vind ik het wel raar hoor dat ze te dik zijn, want jij let toch altijd erg goed op je nijnen. Dus ik denk ook niet dta je jezelf hier iets in kunt verwijten. En heel goed van je dat je er nu nog meer aan gaat doen.de biks halveren lijkt me prima.
Amatjuh Geplaatst: 30 september 2010 Auteur Geplaatst: 30 september 2010 Ik dacht echt dat tarwe aren gezond waren ja, maar nu ik weet dat dat niet zo is heb ik ze meteen weggegooid.Ik weet ook wel dat appel en banaan niet heel gezond is en dat kregen ze ook maar heel zelden. Appel een heel dun schijfje en banaan een plakje van een halve cm. Dus dat is echt te verwaarlozen hoor. Het is altijd nog gezonder dan die knabbelstaven en drops uit de dierenwinkel Heel af en toe een schijfje appel en plakje banaan kan echt geen kwaad hoor, daar komt een konijn geen 400 gram van aan. Maar nu krijgen ze dat dus helemaal niet meer, en ook geen wortel. Als een konijn te dik is komt dat meestal door de biks en te weinig beweging en niet door groenten hoor (behalve als je echt veel wortel geeft, maar dat kregen zo ook maar 2 keer week 1/4 winterpeen per konijn). Van de rest van de groenten worden konijnen niet te dik, de biks is de calorieënbom. Ik heb het nog opgezocht op internet, de calorieën in groenten variëren tussen de 0 en 28 per 100 gr.
Chani Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 nee, daar heb je gelijk in, als je zo weinig appel en banaan geeft worden ze daar niet dik van.en wat die groenten betreft: wortel, bloemkool, broccoli, dat bevat best veel aan calorieen, maar dit wordt, met uitzondering van wortel dan, toch al niet veel gegeven aan konijnen. ook tomaten, die eigenlijk onder fruit vallen maar vaak als groenten gezien worden, bevatten best wat aan vruchtsuiker. dus in dat opzicht kun je, in theorie dan, best wat bezuinigen. geefje vooral andijvie, witlof en komkommer, dan ligt het echt niet aan de groente. maar 28 cals per 100 gram is voor een mens weinig maar voor een konijn toch redelijk wat als je per dag 400 gram geeft. Als je bedenkt dat een mens van ongeveer 65 kg 2000 cals verbruikt per dag, reken dan maar eens uit wat een konijn van zeg 2,5 kg verbruikt op een dag....dat komt op nog geen 100 cals per dag.... Okee, het is geen hele accurate berekening, maar het geeft wel aan dat 100 gram groente dus al een derde van het dagelijkse verbruik kan zijn.maar goed, ik denk dat ik nu teveel zeur, en dat dat onterecht is. dus terug naar de biks biks hoeft geen dikmaker te zijn, hangt er vanaf wat er in zit. welke biks geef je?
Amatjuh Geplaatst: 1 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 1 oktober 2010 Science selective krijgen Moffel en Toet en Svennie en Pico krijgen Bunny basics/T van Oxbow. Als de SS op is gaan ze allemaal op BBT. Maar daar heb ik me al uitgebreid in verdiept Bloemkool geef ik sowieso nooit, wat dat is een koolsoort, alleen de bladeren krijgen ze. Wortel krijgen ze dus ook niet meer. Tomaat geef ik wel regelmatig, ze krijgen dan met zn 2en een hele tomaat. Voor de verder rest geef ik komkommer, witlof, andijvie, boerenkool, bleekselderij, radijs, broccoli en paprika. Niet allemaal tegelijk, maar ik varieer elke dag.En voor de rest onbeperkt hooi en water.
RogerBunny Geplaatst: 13 januari 2011 Geplaatst: 13 januari 2011 Hoe gaat het nu met de nijnen ?-en klein vraagje: tomaten? zijn die dan gewoon vers of gedroogd fzo?-
jrjsieben Geplaatst: 13 januari 2011 Geplaatst: 13 januari 2011 Mijn kk da gaf mij het advies een waxinelichtjeshouder per kiloWij geven ze denk ik toch teveel biksIk zit nu op 2x 20 per konijnMaar ga het terug brengen naar 2x18 En dan even kijken hoe het gaatIk geef HopFarmsSupertrio
Laura1984 Geplaatst: 13 januari 2011 Geplaatst: 13 januari 2011 Dit is inmiddels een oud topic. Het is eigenlijk niet de bedoeling om deze omhoog te halen. Deze gaat op slot. Als je een vraag hebt, mag je een nieuw topic openen.
Aanbevolen berichten